2020-04-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canarybird
Sverige har självklart inte valt flockimmunitet själva utan de mäktigare länderna har valt ut sverige till att vara försökskanin och "testa" den här metoden. Från tidigare pandemier kan man se att flockimmunitet inte lyckats, varför i hela världen skulle sverige lyckas över länders vars medicinska kunskaper är betydligt större, tex Iran och Kina?
Hmm, hur menar du att tidigare pandemier har tagit slut om inte via flockimmunitet?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja jag sitter bara och hittar på Precis som forskarna som kommit fram till att dödligheten är 0,05 %

Så varför är dina påhittade siffror bättre menar du? WHO och andra forskare har hävdat att dödligheten är 1-2%.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja jag sitter bara och hittar på Precis som forskarna som kommit fram till att dödligheten är 0,05 %
Varför stämmer endast dina siffror och dom andras hela tiden är fel?
Citera
Medlem
arbetets avatar
Här har man räknat lite på flockimmunitet i UK. Det är ju bara att räkna om till svenska förhållanden för räknenissarna i tråden. Varsågod:

Coronavirus: can herd immunity really protect us?
/.../If you have a new disease, such as COVID-19, that we don’t have a vaccine for and no one in the country has ever been infected with, the disease will spread through the population. But if enough people develop an immune memory, then the disease will stop spreading, even if some of the population is not immune. This is herd immunity, and it is a very effective way to protect the whole of a population against infectious disease.

But herd immunity is typically only viewed as a preventive strategy in vaccination programmes. If we don’t have a vaccine – as we don’t for COVID-19 – achieving herd immunity would require a significant proportion of the population to be infected and recover from COVID-19. So what would this mean for the spread of the disease in the UK?

The percentage of the population that needs to be immune to enable herd immunity depends on how transmissible a disease is. This is measured by the term R0, which is how many new infections each case will generate. For COVID-19, the R0 is estimated to be 3.28, though studies are still ongoing and this number will probably change. This means that for herd immunity, about 70% of the UK population would need to be immune to COVID-19.

Achieving herd immunity would require well over 47 million people to be infected in the UK. Current estimates are that COVID-19 has a 2.3% case-fatality rate and a 19% rate of severe disease. This means that achieving herd immunity to COVID-19 in the UK could result in the deaths of more a million people with a further eight million severe infections requiring critical care.
https://theconversation.com/coronavirus-can-herd-immunity-really-protect-us-133583

Det är vad många glömmer bort. De som blir rejält sjuka i processen och överlever. De döda tar inga större resurser och slutar kosta pengar. Värre är det med dem som har fräckheten att överleva.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Verkar som om Storbritannien också skulle ingå i experimentet, men att Boris Johnson satte stopp för det när han själv började känna sig lite krasslig.

Kanske beror på det ovan.
Citera
2020-04-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Denna sida ger lite info:

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Men det blir svårt att se dag för dag och ålder.

25 personer av de 1580 avlidna har varit under 50 år.

Har kollat åldern en bra bit tillbaka och den har legat i princip stabilt på 87% av de avlidna är över 70 år.
Man ska alltså va i Norrland, Halland och gotland,Blekinge och Värmland. Inga fall
Citera
2020-04-20, 15:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jättegärna! 1580 är som sagt det officiella dödstalet. Men vi vet att det är en väldig eftersläpning i rapporteringen, och den ökar snarast över tiden. Här är en väldigt intressant grafisk förklaring till denna effekt:

https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19

Om man nu antar att det hela planar ut efter 8/4 (vilket det egenligen inte finns någon anledning till) så får man ändå fram att det saknas minst 800 personer i grafen genom eftersläpningen.
800 + 1580 ger 2380.

Topp. Men för att vara ärlig så förstår jag inte helt ovanstående länk. Har däremot tittat på denna:

https://adamaltmejd.se/covid/

Och på den verkar det som att det allra mesta rapporteras in inom fyra-fem dagar, och då låter en eftersläpning på 800 mycket. Tegnell sa dessutom att inrapporteringen effektiviserats, så att eftersläpningen ska vara mindre nu, men vi får väl se.

Men ok, du säger minst 800. För att konkretisera, så det är möjligt att i efterhand se hur ditt inlägg åldrats: När kommer vi fram till den 20 april se rapporter om 2 380 avlida? Eller om du hellre vill: Hur många avlidna fram till den 20 april kommer ha rapporteras in per den 30 april?

Citat:
Sen kunde man jämföra SCB's statistik över antalet döda fram till 2/4 med de dödstal som FHM rapporerade. Det visade sig att det var drygt dubbelt så hög överdödlighet som FHM's siffror. Om man antar att detta fortsatt gäller, så landar man i dagsläget på ca 5000 döda i Covid-19 i Sverige.

Var kan jag hitta siffror som belägger ovanstående?
Citera
2020-04-20, 15:33
Medlem
Citat:
Då verkar det ju stämma rätt bra faktiskt. Officiellt 1580 dödsfall, men om man bara fyller i "eftersläpningen" (ganska försiktigt) så blir det ca 2500 fram till idag.

Och sen vet vi ur SCB's statistik att det sen finns ett mörkertal på ca två gånger eller lite till. Så 5000 är nog den lägsta siffran vi kan hoppas på just nu i dagsläget.

Nej det stämmer som vanligt inte när du håller på med matte.

Eftersläpningen är inte i närheten av så stor. https://adamaltmejd.se/covid/ är fortfarande bästa visualiseringen på detta. Det totala eftersläpningen borde ligga runt 200-300 fall.

Kollar du SCBs statistik som släpptes idag så är antal fler döda 2020 jämfört med snittet 2015-19 from 21 mars-10 apr 1143 döda. Efter den 10 apr har laggen effekt så tar inte med dom.

"FHM rapporterat döda" "SCB 2020 > 15/19" Diff
2020-03-21 7 3 -4
2020-03-22 12 11 -1
2020-03-23 11 40 29
2020-03-24 20 24 4
2020-03-25 25 53 28
2020-03-26 29 30 1
2020-03-27 32 21 -11
2020-03-28 35 3 -32
2020-03-29 38 36 -2
2020-03-30 44 63 19
2020-03-31 45 41 -4
2020-04-01 51 63 12
2020-04-02 67 94 27
2020-04-03 79 90 11
2020-04-04 68 38 -30
2020-04-05 81 103 22
2020-04-06 90 106 16
2020-04-07 78 51 -27
2020-04-08 102 116 14
2020-04-09 76 84 8
2020-04-10 75 74 -1

Diffen mellan dessa två ger dig ett hum om mörkertalet i dödstalen. D.v.s hur många fler dör av Covid-19, som aldrig testats och därför inte syns i FHMs statistik alls. Kollar man bakåt ser man att 2020 generellt ligger lite under snittet, så lägg till c.a. 10-15 fall per dag, så får man kanske ett mörker tal runt 25%. D.v.s antal faktiska döda i Covid-19 är ungefär 25% högre än konstaterade döda.

Allt som allt borde detta innebära i storleksordningen (1580+250)*1,25 ~= 2300 döda till och med idag inkluderat eftersläpning och inkluderat döda som aldrig testades för Covid-19
Senast redigerad av norik 2020-04-20 kl. 15:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har aldrig hävdat att just jag skulle ha ”rätt” i denna tråd. Jag har gång på gång manat till lugn och lyssna till de som har utbildning och erfarenhet inom ämnet.

De flesta är såklart bara i denna tråd för att fördriva lite tid medan de sitter och drar sig i kuken i sina lägenheter. Men somliga, tex en polares morsa, gick in och läste några sidor och fick panik för hon fick för sig att domedagen var här.

Vet man jargongen i detta forum kan man bjussa på att bli hånad eller håna någon annan. Man behöver inte ta det på så jävla stort allvar.

Vill du ”vara med i matchen” föreslår jag att du utbildar sig till sjuksköterska. Det är ett bristyrke.

Jag kan hålla med om det du skriver att många förmodligen drar i lemmen och "trollar" eller helt sonika sprider dynga för att det är "kul". Jag har själv försökt värja mig mer och mer att gå in här och läsa, det kan bli för mycket.

Precis som när man läst Aftonbladet för mycket. Man får en speciell känsla i kroppen.

Det hade jag gärna gjort om ungdomen än låg mig i fatet. Idag är jag bara en belastning i samhällets ögon. Men inte på skattesedeln.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Sverige skulle ha infört restriktioner minst två veckor tidigare. Vi lät ju för fan publik gå på melodifestivalen mitt under smittspridningen.

Vi skulle ha stängt alla flyg direkt när smittan bekräftades i Italien.
Hade Norge/Finland/Danmark stängt ner länderna när melodifestivalen gick ?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hmm, hur menar du att tidigare pandemier har tagit slut om inte via flockimmunitet?

MERS och SARS tog inte slut på grund av immunitet.
Citera
2020-04-20, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har aldrig hävdat att just jag skulle ha ”rätt” i denna tråd. Jag har gång på gång manat till lugn och lyssna till de som har utbildning och erfarenhet inom ämnet.

De flesta är såklart bara i denna tråd för att fördriva lite tid medan de sitter och drar sig i kuken i sina lägenheter. Men somliga, tex en polares morsa, gick in och läste några sidor och fick panik för hon fick för sig att domedagen var här.

Vet man jargongen i detta forum kan man bjussa på att bli hånad eller håna någon annan. Man behöver inte ta det på så jävla stort allvar.

Vill du ”vara med i matchen” föreslår jag att du utbildar sig till sjuksköterska. Det är ett bristyrke.

Vadå "de som har utbildning och erfarenhet inom ämnet"? Tror du alla världens experter har samma uppfattning? Om man jämför med klimatfrågan till exempel så talas det hela tiden om konsensus. Det vill säga att majoriteten av världens experter tror att vi går mot en klimatkatastrof. De lilla fåtal experter som har en avvikande syn på saken betraktas som konspirationsteoretiker, foliehattar eller betalda av oljeindustrin.

Men i frågan om Covid 19 så har de flesta länder gjort en annan bedömning än Sverige. Detta borde då med samma logik kallas konsensus. Men i denna fråga så skall man lita mer på det lilla u-landet vid polcirkeln, än övriga världens experter.

Hade Svenska experter sagt att vi lugnt kan fortsätta att släppa ut CO2 och att klimatfrågan bara är hysteri så hade folk trott på det också, eller?
Senast redigerad av climasol 2020-04-20 kl. 15:37. Anledning: fel
Citera
2020-04-20, 15:34
Medlem
HGs avatar
I "The Straits Times", som är en asiatisk intressetidning intervjuade en kinesisk akutläkare från Wuhan vid namn Peng. Detta är Dr Pengs råd. Verkar gå helt tvärt emot Corona-Bob Tegnells tips:

"Caixin: Do you have any advice for coronavirus-infected patients?

Peng: The most effective approach to the virus epidemic is to control the source of the virus, stem the spread of the virus and prevent human-to-human transmission. My advice for a patient is going to a special ward for infectious diseases, early detection, early diagnosis, early quarantine and early treatment. Once it has developed into a severe case, hospitalisation is a must. It is better to contain the disease at an early stage. Once it reaches the life-threatening stage, it is way more difficult to treat it and requires more medical resources. With regard to life-threatening cases, try to save them with ICU measures to reduce the mortality rate."

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/reporters-notebook-life-and-death-in-a-wuhan-coronavirus-icu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in