2020-04-18, 11:45
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Jag tror inte du förstår vad jag har skrivit.
Vetenskapen vet inte varför naturlagarna ser ut som dom gör, men du kanske har missat det?

Jag vet vart du försöker komma med ditt resonemang och det är således man kan konstatera att du är dum i huvudet, du kanske missade det?
Citera
2020-04-18, 11:46
Bannlyst
Citat:
Att Universum uppstod är givetvis verkan av en orsak. Annat vore magi.

Nej. Det är du som tänker fel när du tror att orsak-verkan kan finnas "innan" universum. Det är nästan precis samma argumentationsfel som religiösa har när de säger att universum måste ha skapats av Gud.
Citera
2020-04-18, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Kan du ge nåt konkret exempel på slumpmässigheten hos universums struktur?

Jag påstår att det inte finns något slumpmässigt, utan att det snarare finns en orsak bakom allt.

Så jag kan inte ge ett exempel.
Citera
2020-04-18, 11:50
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Jag påstår att det inte finns något slumpmässigt, utan att det snarare finns en orsak bakom allt.

Så jag kan inte ge ett exempel.

Du ska få ett litet tips. Får man en snilleblixt, en tanke som du precis fått, en syn på universum som du tror att ingen funderat på förut, något som inte berörts av den vetenskapliga världen. DÅ är sannolikheten stor att du är ganska sen på bollen och att denna banbrytande fundering du har redan omkullkastats flera gånger av större män än du. Du kommer inte med något nytt och förbluffande.
Citera
2020-04-18, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Att folk tror på sin gud är en ren slump. Föds du i Teheran tror du på Allah, föds du i Rom tror du på Gud, föds du i Mumbai tror du på Shiva. Ren slump var du föds och därmed vilken gud du tror på.
Religion kan ha räddat människan från utrotning.
En flock behöver något som binder samman medlemmarna starkt. Flockar som saknar detta ligger risigt till när det blir kris.

OnT så är väl vetenskapen intresserad av att forska i det som har någon utsikt att ge resultat, resten får filosoferna ta hand om.
Men sen finns det de som inte är agnostiska till det som står utanför vår makt att veta, utan menar att det vi ser är allt som finns.
Det är ju lite Dunning-Kruger på den tycker jag.
Senast redigerad av pjabas 2020-04-18 kl. 11:59.
Citera
2020-04-18, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nej. Det är du som tänker fel när du tror att orsak-verkan kan finnas "innan" universum. Det är nästan precis samma argumentationsfel som religiösa har när de säger att universum måste ha skapats av Gud.

Så att ur singularitet tillkom en explosion har ingen orsak-verkan. Varför skedde inte big bang tidigare då? Eller senare?

Vad var det som hände för 13,8 miljarder år sedan? Fanns absolut ingenting innan detta enligt dig?
Citera
2020-04-18, 12:07
Bannlyst
Citat:
Så att ur singularitet tillkom en explosion har ingen orsak-verkan. Varför skedde inte big bang tidigare då? Eller senare?

Vad var det som hände för 13,8 miljarder år sedan? Fanns absolut ingenting innan detta enligt dig?

Jag förstår inte vad tidpunkten har med något att göra. Vad som är uppenbart är att det inte fanns något "innan", eftersom tid, rum och materia uppstod i Big bang.
Citera
2020-04-18, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Du ska få ett litet tips. Får man en snilleblixt, en tanke som du precis fått, en syn på universum som du tror att ingen funderat på förut, något som inte berörts av den vetenskapliga världen. DÅ är sannolikheten stor att du är ganska sen på bollen och att denna banbrytande fundering du har redan omkullkastats flera gånger av större män än du. Du kommer inte med något nytt och förbluffande.

Tack för tipset, ovärderligt i filosofi forumet.

Detta är ingen banbrytande fundering, jag är mest intresserad av den kognitiva dissonansen som dom flesta har i sin förklaringsmodell.

Enkla människor försöker angripa mig då dom försvarar sin verklighet.
Citera
2020-04-18, 12:13
Medlem
Citat:
Jag tror inte du förstår vad jag har skrivit.
Vetenskapen vet inte varför naturlagarna ser ut som dom gör, men du kanske har missat det?

Vet inte om svaret till mig föll bort eller om det där är ett kombinerat svar.
Men i vilket fall så är det tvärt om, det är du som inte förstår det du skriver om.
Citera
2020-04-18, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag förstår inte vad tidpunkten har med något att göra. Vad som är uppenbart är att det inte fanns något "innan", eftersom tid, rum och materia uppstod i Big bang.

Ingenting är ju även någonting.

Forskare brukar prata om det som singularitet.
Citera
2020-04-18, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ingenting är ju även någonting.

Forskare brukar prata om det som singularitet.

Det är egentligen inget märkligare än att föremål är ändliga i rummet; man kan säga att föremål "börjar" i en ända. Samma sak kan man säga om universums början i Big Bang.
Citera
2020-04-18, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Vet inte om svaret till mig föll bort eller om det där är ett kombinerat svar.
Men i vilket fall så är det tvärt om, det är du som inte förstår det du skriver om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in