• 5
  • 6
2020-04-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Vetenskapen begriper att det finns en orsak till allt i naturen, det finns fysiska lagar, biologi, kemi m.m som strukturerar universum.

Men vetenskapen förstår inte att det finns en orsak även till dom fysiska lagarna och strukturen.
Helt plötsligt så är det något som attributeras till slumpen, medans allt annat har en orsak. Okonsekvent och ologiskt.

Varför anser vetenskapen att allt har en orsak utom strukturen bakom universum?
Hur kan man vara så säker på att den är slumpmässig? Är det verkligen vetenskapligt att påstå att universums struktur uppkom av en slump(När det inte går att bevisa)?

Rimligen får man anta att även strukturen bakom universum har en orsak om nu allt annat har det, att universum har så perfekta förutsättningar tyder ju även det på att det finns en bakomliggande orsak.
Jag anser att du har helt rätt.
Det existerar ingen "slump".
Ingenting sker av en slump. Allting som händer måste ha en orsak.
Exempelvis, om jag står på balkongen och kastar en tennisboll på måfå rakt ut i luften och den hamnar på ett visst ställe så är det ingen slump att den hamnade just där den hamnade.
Den hamnade där för att jag kastade den dit.
Citera
2020-04-23, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Allting bara inträffar utan orsak. Okej....en ganska hård hypotes att sälja in tycker jag...
Utan orsak kanske är för brett. Jag har ingen lust att hävda nåt sånt i vilket fall. Kausala samband är en delmängd av alla möjliga orsaker.

Det som är kausalt är däremot någonting vi applicerar på verkligheten. Det är inte något vi mäter, det är en slutsats. Ungefär som energi. Det är ett mått vi sätter på verkligheten som råkar vara användbart. Det betyder inte att energi finns eller att saker har / är energi. Ungefär som att moral inte är mätbart, det är ett sätt att se på mänskliga överenskommelser.

Jämför med en dröm. Vi kan applicera kausalitet på det som finns i drömmen men det betyder inte att elden i drömmen gör att jag känner mig varm trots att det är en fantastiskt användbar beskrivning. Vill jag inte bli för varm så håller jag mig på avstånd från elden och det funkar mest troligt.
Citera
2020-04-23, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag förstår inte vad tidpunkten har med något att göra. Vad som är uppenbart är att det inte fanns något "innan", eftersom tid, rum och materia uppstod i Big bang.
Det är inte säkert. Finns teorier att big bang har uppkommit pga krock mellan 2 universum, sk multiverseteorin. Så materian kan definitivt ha funnits innan big bang.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in