2019-01-05, 20:25
Avslutad
Jag håller på och lyssnar in mig så smått på Wagner nu. Jag har knappt lyssnat på något innan, förutom förstås att jag liksom varenda jävel där ute kan Valkyriornas ritt, bröllopsmarschen osv utantill. Emellertid har jag ingen ork att titta eller lyssna igenom en fyratimmarsopera, varför jag mest sitter och lyssnar på kortare stycken, ouvertyrer osv. Jag fattar att man helst ska titta på en hel opera, gärna bland åskådarna på ett faktiskt operahus, men det har jag inte möjlighet till nu. Om ni alltså har förslag på bra, fristående stycken får ni gärna länka dem. Tyvärr har många länkar till Wagner dött i tråden om opera här på forumet, så vilka namnen till de stycken som faktiskt länkats har försvunnit, varför jag inte kan uttyda vilka stycken som tidigare getts som förslag till nybörjare.
Citera
2019-05-11, 19:56
Medlem
saint-saenss avatar
Göteborgsoperan ägnar Wagner fyra säsonger, Valkyrian, Siegfried, Ragnarök samt Rhenguldet som spelades under slutet av förra året. Finns det någon åskådare här? Vad tyckte ni? Själv hade jag gärna gått men det blev inte så tyvärr.
Citera
2019-05-11, 20:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saint-saens
Göteborgsoperan ägnar Wagner fyra säsonger, Valkyrian, Siegfried, Ragnarök samt Rhenguldet som spelades under slutet av förra året. Finns det någon åskådare här? Vad tyckte ni? Själv hade jag gärna gått men det blev inte så tyvärr.

Gick inte, men är nästan säker på att det var skit. Ett svenskt operahus skulle inte våga göra en traditionell uppsättning idag, såsom Wagner själv tänkte sig sina verk. Utan de har helt säkert plockat in genus, mångkultur och liknande, och tvingat sångarna att frasera och agera så att det går emot musiken. Självaste Bayreuth är sedan många år förstört. The Met. är dock ett rätt säkert kort fortfarande, de brukar ha bra uppsättningar trogna originalet.
Citera
2019-05-11, 21:41
Medlem
saint-saenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Gick inte, men är nästan säker på att det var skit. Ett svenskt operahus skulle inte våga göra en traditionell uppsättning idag, såsom Wagner själv tänkte sig sina verk. Utan de har helt säkert plockat in genus, mångkultur och liknande, och tvingat sångarna att frasera och agera så att det går emot musiken.

Ja det är ju sådant man är rädd för, alltså att regissören bytt ut dirigentpinnarna mot postmodernistiska pekpinnar. Förhoppningsvis blir vi motbevisade av någon som var där.
Citera
2020-04-18, 10:24
Medlem
Många konserthus har gjort deras digitala arkiv tillgängliga nu i coronakrisen. The met visade nyligen hela ringcykeln gratis, har några av er andra Wagnerianer lyssnat lite extra i dessa dagar?
Citera
2020-04-18, 11:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Många konserthus har gjort deras digitala arkiv tillgängliga nu i coronakrisen. The met visade nyligen hela ringcykeln gratis, har några av er andra Wagnerianer lyssnat lite extra i dessa dagar?

Nej, för jag hade ingen aning om detta. Ska kolla där nu. Tack!
Citera
2023-06-21, 19:37
Medlem
Rodjas avatar
Tycker att den här inspelningen är bra: https://www.youtube.com/watch?v=mT5Igmv8eow
Act 2 Grand March
Bra ljud och redigering. Mäktigt med stor lokal och övrig
rekvisita.

Köpte en samlingsskiva för fyrtio år sedan och denna har
bitit sig fast och ger känslor fortfarande...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in