Citat:
Ursprungligen postat av
piastrone
Du får fota vem du vill som
befinner sig på allmän plats (även i hemlighet). Men inte in någons hem! Artikeln du hänvisar till är från 2002, 11 år före lagändringen. Ganska ointressant med andra ord. Läser hellre vad lagen säger på riksdagens hemsida än 18 år gamla artiklar. Eller BRÅs uppföljning av lagen från 2019.
https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e19113/1573565683428/2019_7_Krankande_fotografering.pdf. Eller jurister som jobbar med juridisk rådgivning.
https://www.alltomjuridik.se/nyheter/krankande-fotografering-vad-galler-egentligen/.
I övrigt har jag inte någon gång diskuterat huruvida SDs fotografier på LW och hennes vän då de är intima i hennes soffa är lagliga eller ej, men jag tror inte man kan generalisera och säga att bara för att man har tillåtit att någon får fota en genom köksfönstret när man sitter och jobbar vid datorn så tycker man det är okej om samma person i hemlighet fotar när man har samlag. Det är ett ganska utstuderat sätt för någon att flytta gränserna från tillåtet till otillåtet.
Jag visste inte vad LW hade för sig den kvällen med sitt besök.
För att kunna hålla med om ditt resonemang måste vi väl först veta om SD visste om besöket eller inte? Om han inte visste om det, slutade han då att fota när han såg mer än hur hon satt vid köksbordet?
Kunde man från något fönster se till soffan - fönstren befann sig en bit över huvudet på en normallång person utanför om jag minns rätt av bilden där han stod - som hon tog av honom.
Satt hon däremot nära eller i fönstret, förstår jag att hon syntes.
Vidare beror värderingen av detta slags fotande - utan den fotograferades kännedom -
på vad syftet är, uppsåtet.
Om han inte visste om att besöket var där hade han kanske inte som syfte att "komma på" henne.
Till slut, för inte så länge sen läste jag just i en fotosajt angående att stå på gatan och fota - med den fotograferades kännedom. Det var OK om uppsåtet var gott, om kännedom fanns.
Ja jag har inget uppsåt med mitt svar här.
Vet bara vad jag läst.
Om han kände till besöket men ändå fotade måste man säga att det verkar som att han ville leka Farbror Myndig över LW.
Att hon fortsatte då, att bejaka honom ...? Hon skrev till sina vänner att hon befarade att han
kunde gå långt i övertag - men var samtidigt inte rädd för fysiskt våld.
Mitt i detta skrev hon vid något tillfälle att hon var rädd för att bli dödad.
Mer vet inte jag. (Kanske någon fotoredaktör tittar in här och kommenterar?)