2020-04-17, 22:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror ärligt talat inte det. Det är obligatorisk häktning på mord. De skulle inte göra så. Han är dessutom inte den ende som sitter i häktet. Han är bara en av flera.

Säg så här då, om det blir bättre: i nuvarande läge föreligger inte tillräcklig bevisning för att kunna fälla honom enligt åtalet. Tycker rätten. Verkligen.

Så de skickar hem honom.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-17 kl. 22:52.
Citera
2020-04-17, 22:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Dina inlägg visar exakt hur du mår, så här kan du ju bara inte ha det! Underlång och nykter. Och coronatider. Snacka om lidande.

Nej, ingen kan veta om eller att SDs lite informella skrivelse gjort nån nytta. Men jag tror inte man behåller honom i häkte bara för att bevisa sin makt. Det kan vara så att de vägde, och att man såg något i skrivelsen som man inte sett innan. Och hellre då släppa honom. I värsta fall får de kanske sy in honom igen?

Inte kan det brevet ha haft någon betydelse så på en gång.
Man har sin chans när det är rättegång.

Sedan kan man överklaga.
Det är då man får ta upp detta.
Citera
2020-04-17, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Säg så här då, om det blir bättre: i nuvarande läge föreligger inte tillräcklig bevisning för att kunna fälla honom enligt åtalet. Tycker rätten. Verkligen.

Så se skickar hem honom.
Exakt så är det. De måste gått hem och funderat över påsken, suttit i överläggning hela tisdagen (kanske läst brevet) och insett att några starka juridiska domskäl inte går att formulera i denna indiciekedja för att fälla honom för mord. I det läget skickar man hem honom.

Men det är inte för sent. Det är ALDRIG för sent. Låt oss bli lite religiösa för en stund och be vid sängkanten vid sängdags. Be för lite rättvisa.
Citera
2020-04-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
skulle det i en kommande dom visa sig att det brevet har spelat in för frisläppandet lär det räknas som grovt rättegångsfel och hela köret måste gå en vända till i tingsrätten med ny domare och nya nämndemän

Dessutom: brevet är smockfullt med teknikaliteter, men ingenstans kan jag se ett enda spår av känslor. Vare sig hur SD själv mår eller att han beklagar Lenas våldsamma död..
Citera
2020-04-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Inte kan det brevet ha haft någon betydelse så på en gång.
Man har sin chans när det är rättegång.

Sedan kan man överklaga.
Det är då man får ta upp detta.
Som han skrev i introt i skrivelsen så trodde han att han skulle få göra ett litet slutanförande, få lämna några sista ord (as he´s been told), men det hoppades över. Och därför skrev han ner detta. Och det är ju inte fel.

Men herregud, jag har ingen aning. Verkligen inte. Jag tycker bara inte om den där helomvändningen. Vi får se. Sista ordet är verkligen inte sagt i det här målet. Det är lååångt kvar.
Citera
2020-04-17, 22:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det gör han ju faktiskt.
SD verkar alltså inte vara helt nöjd med advokaternas insats heller, och det kan han säkert ha visst fog för. Förutom de rent sakliga invändningarna SD hade så tog han i brevet upp rätt allvarlig kritik mot hur åklagaren har handlagt ärendet (det här kanske hänger ihop på något sätt).

Jurister brukar av tradition inte vilja kritisera varandra offentligt, och det kan ibland tyckas finnas en märklig symbios mellan olika delar av vårt rättssystem. En grundregel verkar i alla fall kunna vara "bit inte den hand som föder dig":
"Rättegången mot den 45-årige man som misstänkts för mordet på Lena Wesström i Örebro har kostat flera miljoner kronor. Bara försvarsadvokaternas räkning uppgår till nästan tre miljoner."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7453304
Citera
2020-04-17, 23:01
Bannlyst
Ni får tycka vad ni vill, men jag anser såhär.
Av det lilla vi läste av Backmans slutanförande så anser jag att han var helt kass. Försvaret var inte bra alls. Åkl vann den fighten rejält och jag var övertygad om att nu jäklar åker han in.
En 15 minuter överläggning är i mina ögon ett tydligt tecken på att rätten i det skedet skulle döma honom för mord. Hade rätten tvekat så hade det tagit längre tid, i alla fall några timmars överläggning. Nu tog det en kvart så alla borde ha varit tämligen överens. Han skall sitta kvar. Efter 1.5 arbetsdagar tvärvänder rätten. Släpp honom. Du är fri. Med omedelbar verkan gå.
Berodde det verkligen på Backmans briljanta slutanförande. Nä det tror inte jag. Jag tror att man har tagit hänsyn till Stefans brev och att det är en del av varför rätten tvär-vände.
Det är vad jag tror.
Citera
2020-04-17, 23:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Exakt så är det. De måste gått hem och funderat över påsken, suttit i överläggning hela tisdagen (kanske läst brevet) och insett att några starka juridiska domskäl inte går att formulera i denna indiciekedja för att fälla honom för mord. I det läget skickar man hem honom.

Men det är inte för sent. Det är ALDRIG för sent. Låt oss bli lite religiösa för en stund och be vid sängkanten vid sängdags. Be för lite rättvisa.

Ber gör man i kyrkan. Det här handlar om tro.
Citera
2020-04-17, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ni får tycka vad ni vill, men jag anser såhär.
Av det lilla vi läste av Backmans slutanförande så anser jag att han var helt kass. Försvaret var inte bra alls. Åkl vann den fighten rejält och jag var övertygad om att nu jäklar åker han in.
En 15 minuter överläggning är i mina ögon ett tydligt tecken på att rätten i det skedet skulle döma honom för mord. Hade rätten tvekat så hade det tagit längre tid, i alla fall några timmars överläggning. Nu tog det en kvart så alla borde ha varit tämligen överens. Han skall sitta kvar. Efter 1.5 arbetsdagar tvärvänder rätten. Släpp honom. Du är fri. Med omedelbar verkan gå.
Berodde det verkligen på Backmans briljanta slutanförande. Nä det tror inte jag. Jag tror att man har tagit hänsyn till Stefans brev och att det är en del av varför rätten tvär-vände.
Det är vad jag tror.

Det tror inte jag. Jag tror att domen, ”in essence”, kommer att konstatera att åklagaren inte kunnat presentera några bevis för att SD mördat LW. Vilket väl är sant. Åklagarens fall bygger nästan helt på vad jag brukar kalla för ”brus”. Allt sådant runt omkring som inte har någon omedelbar koppling till själva brottet.
Citera
2020-04-17, 23:10
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
VIKTIGT.

Här är en av anledningarna till att Stefan är frisläppt, och Hiding inte överklagar avspärrningarna.
Det gäller att peta in tvivel, och det gjorde Stefan på egen hand.

Nu har vi nåt att prata om i helgen.

Varse go, vänner !!!

https://docdro.id/eANls3r

(Kan det vara Stefan som skyddar Hanna?? Hon som inte minns nåt??)
Wow det var intressant läsning, tackar!
Citera
2020-04-17, 23:12
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Dessutom: brevet är smockfullt med teknikaliteter, men ingenstans kan jag se ett enda spår av känslor. Vare sig hur SD själv mår eller att han beklagar Lenas våldsamma död..
Sant, men det är inte olagligt att vara känslokall eller sakna förmåga att uttrycka dem. Det är handlingar som ska bedömas.
Citera
2020-04-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det här är märkligt för jag vet att det varit så att det är skillnad att stå på allmän plats och inne i samma rum som den man fotar i hemlighet, om den man fotar inte har någon kännedom om fotograferingen.
Har nämligen läst på fler ställen att det blir annorlunda om det är allmän plats.
Författaren som skrivit artikeln som jag citerade delar av vet om det och hälsade idag "Ha en härlig flashbackdiskussion!" och att jag får citera vad jag vill men inte glömma ändringar - de finns med inne i artikeln med en förkortning som kan kan slå upp. Den kom 25 maj -18-
Hur som helst, så visste LW att SD fotade henne, brukade sedan skicka bilden till henne, för att hon skulle öppna dörren.
Har du läst artikeln av M Pertmann?

Du får fota vem du vill som befinner sig på allmän plats (även i hemlighet). Men inte in någons hem! Artikeln du hänvisar till är från 2002, 11 år före lagändringen. Ganska ointressant med andra ord. Läser hellre vad lagen säger på riksdagens hemsida än 18 år gamla artiklar. Eller BRÅs uppföljning av lagen från 2019. https://www.bra.se/download/18.62c6cfa2166eca5d70e19113/1573565683428/2019_7_Krankande_fotografering.pdf. Eller jurister som jobbar med juridisk rådgivning. https://www.alltomjuridik.se/nyheter/krankande-fotografering-vad-galler-egentligen/.

I övrigt har jag inte någon gång diskuterat huruvida SDs fotografier på LW och hennes vän då de är intima i hennes soffa är lagliga eller ej, men jag tror inte man kan generalisera och säga att bara för att man har tillåtit att någon får fota en genom köksfönstret när man sitter och jobbar vid datorn så tycker man det är okej om samma person i hemlighet fotar när man har samlag. Det är ett ganska utstuderat sätt för någon att flytta gränserna från tillåtet till otillåtet.
Senast redigerad av piastrone 2020-04-17 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in