2020-04-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns något väldigt klokt i dina ord.

Jag är inte säker på att man ska tolka N*oas ord som ett anfall. Varje person, till och med de som är mina meningsmotståndare i tråden, kan nog förstå att en sörjande son kan få ett utbrott av vanmakt och desperation. Jag tror även att de flesta kan förstå att om man tror att SD är den skyldige så får de anhöriga ett starkt ha till den som de tror har gjort så.

Vi pratar ändå om något väldigt fruktansvärt.

Hämnd är ingen lösning.
Att han skriver så på sitt IG kan/ska nog inte tolkas som hämnd, utan det handlar om sorg och maktlöshet.

Som tur är har han en förälder som verkar vara en bra och mogen förebild som säkert kan stötta barnen.

Det är en sorgeprocess som behöver genomlidas. Och att en mördare går fri och som det verkar kanske inte kommer att behöva ställas till svars måste vara ett trauma i sig och både försvåra och förlänga processen.

De flest som är förnuftiga förstår att det är ett enormt lidande för barnen.

Något än mer fruktansvärt vore om N skulle som av en händelse råka ut för en än värre "olycka" än att känna sig hotad. Det tror jag alla full-vuxna kan föreställa sig. Angående begreppet hämnd och liknande är våra associationer ovidkommande, frågan blir hur misstänkt tolkar spridningen av för honom ärekränkande material. Det är inte endast en besvärande tanke, utan snarare en desperat upplysning, då misstänkts spärrar inte tycks blockeras av impulskontroll.

En bra vuxen mogen förebild avråder från dylika spridningar i offentligheten om man känner till saken och förstår att skyddsaspekt är a och o. Vad gäller maktlöshet och sorg är det helt naturliga reaktioner men frågan är hur dessa hanteras och kanaliseras på bästa möjliga konstruktiva vis. Destruktivitetens följder har vi redan läst nog om i Fup.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-17 kl. 23:22.
Citera
2020-04-17, 23:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ni får tycka vad ni vill, men jag anser såhär.
Av det lilla vi läste av Backmans slutanförande så anser jag att han var helt kass. Försvaret var inte bra alls. Åkl vann den fighten rejält och jag var övertygad om att nu jäklar åker han in.
En 15 minuter överläggning är i mina ögon ett tydligt tecken på att rätten i det skedet skulle döma honom för mord. Hade rätten tvekat så hade det tagit längre tid, i alla fall några timmars överläggning. Nu tog det en kvart så alla borde ha varit tämligen överens. Han skall sitta kvar. Efter 1.5 arbetsdagar tvärvänder rätten. Släpp honom. Du är fri. Med omedelbar verkan gå.
Berodde det verkligen på Backmans briljanta slutanförande. Nä det tror inte jag. Jag tror att man har tagit hänsyn till Stefans brev och att det är en del av varför rätten tvär-vände.
Det är vad jag tror.
Jag har lyssnat på flera timmar av ljudupptagningarna från rättegången, och jag kan säga nu att jag är inte särskilt imponerad av de här advokaternas insats. Däremot är jag positivt överraskad av domaren, som gav ett vaket och intresserat intryck. Flera gånger följde han upp med frågor och redde ut oklarheter.
Citera
2020-04-17, 23:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ni får tycka vad ni vill, men jag anser såhär.
Av det lilla vi läste av Backmans slutanförande så anser jag att han var helt kass. Försvaret var inte bra alls. Åkl vann den fighten rejält och jag var övertygad om att nu jäklar åker han in.
En 15 minuter överläggning är i mina ögon ett tydligt tecken på att rätten i det skedet skulle döma honom för mord. Hade rätten tvekat så hade det tagit längre tid, i alla fall några timmars överläggning. Nu tog det en kvart så alla borde ha varit tämligen överens. Han skall sitta kvar. Efter 1.5 arbetsdagar tvärvänder rätten. Släpp honom. Du är fri. Med omedelbar verkan gå.
Berodde det verkligen på Backmans briljanta slutanförande. Nä det tror inte jag. Jag tror att man har tagit hänsyn till Stefans brev och att det är en del av varför rätten tvär-vände.
Det är vad jag tror.

Men varför ska man ha en rättegång som styrs hårt av lagar och regler, om en person som är missnöjd med utgången bara kan skriva et brev och få allt fixat på några dagar?

Åklagaren skulle väl också kunna komma med ett brev, lika fullt med synpunkter på försvarets invändningar?

Det är därför har vi möjlighet till överklagande till Hovrätten.
Det måste följa proceduren sas.
Citera
2020-04-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag skulle inte kalla N*as agerande som att provocera. Han är frustrerad och givetvis oerhört besviken och ledsen över att mannen som mördade hans mamma skall gå fri. Jag förstår hans frustration!! Att fallet kanske aldrig får ett avslut. Hans mamma dog verkligen helt i onödan och mannen som släckte hennes liv slipper undan ett långt, välförtjänligt fängelsestraff.

N*oa är dessutom inget barn, utan en myndig ung man.

Nej, du anser inte Noas agerande kan uppfattas provocerande, helt förståeligt eftersom du inte provoceras av vad han skriver. Men misstänkt hängs ut, inte du, därför bör du utgå från misstänkts perspektiv när du bedömer saken.

Lägg därtill vad som framkommit i Fup om misstänkt, ser du någon orsak för N att hålla en lägre profil?
Citera
2020-04-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det var väl bland annat detta som hans advokater rått honom till att inte ta upp, kan man tro?

Snart två har gått nu och jag har fortfarande inte hört SD uttala: "Jag är oskyldigt anklagad." Inte heller säger han: "Det är hemskt att LW dödades" eller "Det är fruktansvärt att LW dödats av någon på detta brutala sätt", "Det är fruktansvärt att någon tillfogat LW´s barn detta"...och så vidare..

Däremot skriver han egoistiskt att "det gör ont i hela kroppen"
när han (eller om det nu är SD? Han verkar numera kalla sig SD hälften av tiden. Lite schizo, känns det allt.) "beskrivs som ett monster".

Jag är förvånad och besviken över att han fri (just nu), men jag har inte ändrat min åsikt om vare sig honom eller HD. Eller JG, för den delen.

#TeamÅsaHiding

Absolut, det som inte sägs är lika talande när det gäller SD och HD.
Och det där med att SD antydde sig vilja ha en kram av utredaren när han blev utsläppt från ett förhör är också en detalj sprungen ur upplevd självömkan och äcklighet med tanke på situationen.

Det finns överlag en massa stötande oklarheter när det gäller Davidssons, både i chattar och förhören.
Hoppas polisen kan begära in expertstöd från riksmordsenheten eller motsvarande för att få ordentlig rull i utredningen omgående. Det får inte finnas prestige hos åklagarna nu.
Citera
2020-04-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Uppmuntra, bekräfta och stötta var ju
precis vad LWs ”vänner” gjorde i hennes
vendetta mot makarna D.

Att bryta destruktiva mönster och yttringar är i alla lägen centralt, nu talar vi om en ung vuxen, som behöver stöd, hjälp och beskydd från mogna vuxna. L förlorade kriget. Beskydda N från att följa i de fotspåren.
Citera
2020-04-17, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Tackar för detta!👍
Intressant läsning. Men instämmer med Reimer (som hann före): vi vet inget om brevets betydelse för beslutet att släppa SD och troligen gjorde brevet varken till eller från.

Men om nu brevet spelat in så lär väl det då omnämnas i den kommande domen?
......................
En detalj: på sid 7 (tror jag) nämner SD att LW:s mobil ”antagligen använts” 181007 samt en gång till, har detta tagits upp i tråden?

Jo, någon har varit inne på den linjen.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citat:
LWs mobil, den som pingade i skogen.
Har letat i FUP:et, hittar inget om den under rättegången, kan
mycket väl ha missat den.

Den officiella uppfattningen verkar vara att den stängdes av Kl 01.41 mordnatten.
Efter det måste den ha varit påsatt minst en gång.

Någon som har sett något om mobilen?

Anledningen till att jag anser att den måste ha varit påslagen efter kl 01.41
mordnatten är att den har skickat ett svarsmeddelande till NWs mobil på
det sms han skickade till LWs mobil på morgonen då LW va försvunnen.

Tyvärr så vet vi inte när NWs mobil mottog svarsrapporten.

AB: 146 sid:86

Citat:
Om de hade kontakt så var det mestadels på sms eller samtal, inte messenger.
Noa tittar i sin telefon som stöd för minnet och ser att den senaste sms kontakten han hade
med Lena var 3 maj. Noa skickade också ett sms på morgonen 15 maj till Lena 06,41 där han
skrev vart är du
Han noterar vid förhörstillfället att detta meddelande står som läst (Read) i hans telefon, som
att meddelandet är öppnat. Noa har iPhone och Lena hade Samsung. Noa har inte tidigare sett
att det stått Read vid detta meddelande.
Citera
2020-04-17, 23:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Något än mer fruktansvärt vore om N skulle som av en händelse råka ut för en än värre "olycka" än att känna sig hotad. Det tror jag alla full-vuxna kan föreställa sig. Angående begreppet hämnd och liknande är våra associationer ovidkommande, frågan blir hur misstänkt tolkar spridningen av för honom ärekränkande material. Det är inte endast en besvärande tanke, utan snarare en desperat upplysning, då misstänkts spärrar inte tycks blockeras av impulskontroll.

En bra vuxen mogen förebild avråder från dylika spridningar i offentligheten om man känner till saken och förstår att skyddsaspekt är a och o. Vad gäller maktlöshet och sorg är det helt naturliga reaktioner men frågan är hur dessa hanteras och kanaliseras på bästa möjliga konstruktiva vis. Destruktivitetens följder har vi redan läst nog om i Fup.

Ja, jag förmodar att hans pappa pratar med honom och de kan på något sätt komma överens. N*a är visserligen ung, och i en stressfull livssituation, men ha är också myndig. Det enda man kan göra att att försöka prata.

I det här läget har jag svårt att tro att mgm skulle ta kontakt med N*a.
Citera
2020-04-17, 23:39
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Vem syftar Hanna på som är hemma men inte kommer vara med under kommande samtal? Ena dottern?

Hannas mamma.
Citera
2020-04-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jo, någon har varit inne på den linjen.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Anledningen till att jag anser att den måste ha varit påslagen efter kl 01.41
mordnatten är att den har skickat ett svarsmeddelande till NWs mobil på
det sms han skickade till LWs mobil på morgonen då LW va försvunnen.

Tyvärr så vet vi inte när NWs mobil mottog svarsrapporten.

AB: 146 sid:86

Ok, intressant att Noas sms blev noterat som läst av LW:s telefon. Kände ej till den uppgiften. Missat.
Vem läste? (menar inte att du skall svara på det)

Men jag var mer inne på SD:s brevuppgift om att LW:s telefon nyttjats 181007, vad finns det för teorier kring det?
Någon?
Senast redigerad av Rubar 2020-04-17 kl. 23:52.
Citera
2020-04-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kloka ord. Att exploarera barnen för att man själv alltför tidigt och inför dom utmålat honom som mördare är sannerligen inte vackert.

Barnens trygghet är alltid mycket viktigare än vuxnas behov av att välja sida och strida. Eller våra påhejarrop när anhörig vill hänga ut misstänkt. Men vi slipper konfronteras med följderna, därför känner vi oss trygga medan N känner sig hotad. Vi är äldre, han yngre.

En mördare förblir en mördare även om vederbörande aldrig fälls. Han kanske upplever att han har övertaget, känner sig trygg nu, och det leder sällan till ödmjukhet.
Citera
2020-04-18, 00:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har lyssnat på flera timmar av ljudupptagningarna från rättegången, och jag kan säga nu att jag är inte särskilt imponerad av de här advokaternas insats. Däremot är jag positivt överraskad av domaren, som gav ett vaket och intresserat intryck. Flera gånger följde han upp med frågor och redde ut oklarheter.
Inte konstigt att åklagarna ville få bort honom, domaren alltså. Advokaterna kanske de var nöjda med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in