2020-04-17, 23:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Europa räcker gott och väl att jämföra med. Smittan finns där, och det är länder som vi hänger ihop med.
Efter oss i Europa kommer Norge, Finland och Island i nämnd ordning.

https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=sv

Jag skrev ett svar om befolkningstäthet. Inte sådan specifikt i Europa.
Dessutom har Ryssland en befolkningstäthet lägre än Sverige.
Citera
2020-04-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Absolut men det kan förklaras ganska lätt, Sverige har i särklass sämst sjukvård och äldrevård i norden. Sverige ska alltid leka bäst i klassen men nu bevisas att de är sämst. Ta Finland, vi har överlägsen sjukvård generellt och beredskapslager delux eftersom vi lever med konstant rysshot. Danmark har naturligtvis allt top-of-the-line. Norge, svårt att konkurrera med världens rikaste land. Mitt i allt inte kul att vara storebror Sverige minsann med dessa grannar när folk börjar inse sprickor i den perfekta fasaden
Jag tycker det är bra att sprickorna syns nu. Var gick pengarna? Kräv svar folk!
Citera
2020-04-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Dödstalen talar sitt tydliga språk, Sverige är sämst bland dom nordiska länderna....

De flesta länder kommer förmodligen hamna på ganska likvärdiga siffror i slutänden. Då kommer det låta helt annorlunda, och klagomuren har tystnat. Eller inte tystnat, bara hittat något annat att vara bitter och inåtvänd över.
Citera
2020-04-17, 23:46
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nån som vet om Danmark, Norge eller Finland "hyllar" sina statsepidemiologer som Sverige gör med Anders Timell?

Hela grejen med AT verkar regisserad och knappast spontan. Nåt att luska i.

Känns.. . diktatur över det hela.
Citera
Medlem
Citat:
Därför att jag följt detta jävla virus noggrant sedan 14e mars då jag hamnade i karantän i en båt i Bulgarien. Hur alla länder stänger ner och jag knappt kan flyga hem. Men vem dör? Hur farligt är det egentligen? Föga. Men ändå stänger Bulgarien exempelvis ner. Då börjar man kika på ålder, sjukdom osv i respektive länder och det finns ju ingen orsak till panik. Tack vare Tagnell kunde jag landa på Arlanda. Det är exakt som Tegnell vetat från ruta ett, ett virus dödligt för de väldigt äldre osv. Men Adam Alsing dååå???? Jaa den tjockisen hade diabetes och vem vet. Finns alltid undantag, hursom Adam Alsing är knappelunda värd en triljon i värde av en lockdown eller vad tycker du?

Jag tycker du låter som en egoist, du hyllar alltså Tegnell bara för att du kunde flyga hem och slapp vänta några dagar extra. Att Sverige har fler rapporterat döda i Covid-19 än övriga Norden, Baltikum, Polen och Ryssland tillsammans verkar inte bekymra dig.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tycker det är bra att sprickorna syns nu. Var gick pengarna? Kräv svar folk!
Ja det är väldigt viktigt att folk ställer krav på förklaring till varför Sverige drabbats så hårt. Då kan något gott komma ur detta.
Citera
2020-04-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
De flesta länder kommer förmodligen hamna på ganska likvärdiga siffror i slutänden. Då kommer det låta helt annorlunda, och klagomuren har tystnat. Eller inte tystnat, bara hittat något annat att vara bitter och inåtvänd över.

Förmodligen med undantag för några enskilda länder som Spanien, U.S. och Italien.

Men sen tror jag att länder som Norge kommer ligga lite bättre till. Har bättre ekonomi/resurser för att skydda dom svagaste.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Absolut men det kan förklaras ganska lätt, Sverige har i särklass sämst sjukvård och äldrevård i norden. Sverige ska alltid leka bäst i klassen men nu bevisas att de är sämst. Ta Finland, vi har överlägsen sjukvård generellt och beredskapslager delux eftersom vi lever med konstant rysshot. Danmark har naturligtvis allt top-of-the-line. Norge, svårt att konkurrera med världens rikaste land. Mitt i allt inte kul att vara storebror Sverige minsann med dessa grannar när folk börjar inse sprickor i den perfekta fasaden

Jag tror att svenskarna nu börjar inse hur lite vi har fått för våra skattekronor. Detta är en av anledningarna till att jag personligen har satt mig i hemma karantän i senaste veckorna. Landstinget kan inte rädda människor längre utan verkar istället vilja att folk dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Även Finland har ett lagg på cirka en vecka på sina dödsfall. Dom ramlar in eftersom precis som här. En del kan dock komma in inom några dagar bara.

Dessutom har man missat 50-60 dödsfall inom äldreboenden som inte är med i statistiken.

Källa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006478842.html

Även Sverige missar döda i covid på äldreboenden.

FHM är medvetna om detta, (se artikel) det är dock något de noga verkar undvika att själva nämna och problematisera kring, på alla PK, av ngn anledning. Varför vet jag inte.

Journalister ställde inga uppföljande frågor om detta, vad jag kunde se idag. Trots att Aftonbladet sa till mig att de trodde det skulle tas upp på PK idag då det ju är "allvarliga uppgifter" (Aftonbladets ord).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Citera
2020-04-17, 23:49
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Hur kan du vara säker på det? Norge har fått ner spridningen så att antalet nya smittade minskar hela tiden. Om ett tag kommer de att fått ner antalet smittade till en väldigt låg nivå och kan hålla smittan i schack med smittspårning och karantän. Vad är det som talar för att de skulle få samma spridning som Sverige?
Citera
2020-04-17, 23:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Som jag förstår det så deltar Lunds lasarett i försöken. Men när det lagring och inköp så verkar det ju skötas av pissluffare med partibok.

Man kan ju förstå hur det hela blir när alla nationer på jorden vill få tag i den här nya drogen och Sverige är ju bara en av de minsta nationerna.
Citera
2020-04-17, 23:51
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nån som vet om Danmark, Norge eller Finland "hyllar" sina statsepidemiologer som Sverige gör med Anders Timell?

Hela grejen med AT verkar regisserad och knappast spontan. Nåt att luska i.

Bara i den svenska sovjetstaten som personkult händer. Ge det några månader och berg av lik till och det blir obligatoriskt med att sätta upp porträtt på Tegnell i hemmet jämte Löfven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in