2020-04-17, 23:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Folk uppmanades väl kontakta vården om de anlänt från Kina och hade symptom?

Kan hända.
Vet att många kom in från bl.a. Iran och Italien utan den minsta kontroll. Vet också en som kom in från Thailand. Där, när han flög från Bangkok var det stora kontroller med munskydd, tempmätning m.m. Hemma på Arlanda var det bara att knalla in utan några som helst medicinska undersökningar.
Citera
2020-04-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men vad har januari med saken att göra? Kolla Stockholm i slutet av mars:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

Nästan dubbelt så många döda som normalt.

Överdödlighet varierar mellan åren beroende på influensasäsongen. Om du vill räkna på överdödlighet kan du likaväl jämföra ett helt år exempelvis. Du får med alla döda i vilket fall som helst och kan jämföra med ett 2019 som var ett lågt influensaår för att få ut Covid-19-relaterad dödlighet eller med ett medelår för att få ut hur det förhåller till ett genomsnittligt år.
Citera
2020-04-17, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Gör man likadant i Danmark, Norge eller Finland med sina statsepidemiologer?

Jag vet inte. Om våra grannar inte gör likadant så måste ju detta vara regisserat.

Jag vet inte.. men när jag läste de orden i en svensk tidning

När coronasmittan sköljt över oss har statsepidemiolog Anders Tegnell blivit en trygg famn för mängder av svenskar."

..och tänkte på att 1400 redan är döda. Så kändes det som att jag blivit transporterad till Tyskland på 30-talet. Jag blir mörkrädd.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Därför att jag följt detta jävla virus noggrant sedan 14e mars då jag hamnade i karantän i en båt i Bulgarien. Hur alla länder stänger ner och jag knappt kan flyga hem. Men vem dör? Hur farligt är det egentligen? Föga. Men ändå stänger Bulgarien exempelvis ner. Då börjar man kika på ålder, sjukdom osv i respektive länder och det finns ju ingen orsak till panik. Tack vare Tagnell kunde jag landa på Arlanda. Det är exakt som Tegnell vetat från ruta ett, ett virus dödligt för de väldigt äldre osv. Men Adam Alsing dååå???? Jaa den tjockisen hade diabetes och vem vet. Finns alltid undantag, hursom Adam Alsing är knappelunda värd en triljon i värde av en lockdown eller vad tycker du?

Är du med på vadet?
95000 eller fler döda i Sverige 2020 enligt SCB = du avregistrerar ditt konto och håller tyst på Flashback
Max 94999 döda i Sverige 2020 enligt SCB = jag gör det samma med mitt konto
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, verkligen inte. Men i vissa kluster i regionerna, som Vivalla, kan man spekulera i att tättboende somalier har smittats. Därigenom kan många ha avlidit, men också flockimmunitet uppnåtts.

Det är som sagt tragiskt och negativt (förutom de positiva effekterna att bidragsbelastningen i Örebro kommun minskats). En annan positiv sak kan som sagt vara att det kan ge en medicinsk aha-upplevelse för Tegnell att få sin flockimmunitetshypotes testad. På samma sätt som han vill ha i Stockholm.

Låt Vivalla vara försökskaninen för Stockholm! Labråttan som sedan grundar pilotförsöken med flockimmunitet i Stockholm!

Om det funkar, skitbra! Om inte, så har vi bara förlorat Vivalla och Stockholm. Knappast avgörande för landets framtid.

Håller med dig om detta, dock är det tragiskt att folk skall behöva dö i stora massor för Corona-Bobs Tegnells idéer!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tror du på fullt allvar det är en slump att Södermanland är hårt drabbat, som ligger precis vid Stockholms län och inte någon annan slumpmässig landsända?

Du måste väl förstå att ett land som är geografiskt uppdelat får mycket långsammare smittspridning än ett land eller område där allt ligger inom pendlingsavstånd?

Förstår inte ens hur man kan ifrågasätta en sådan självklarhet...
Fast du talade om befolkningstätheten i Sverige jämfört med andra länder i Europa. Inte om att region Sörmland ligger inom pendlingsavstånd från Stockholm.

Bor du i t.ex. vallonska Namur i Belgien är chansen att du skulle pendla till flamländska Antwerpen noll komma ett. Man pendlar inte som i Sverige. Bor du i sörmländska Nyköping är chansen att du skulle pendla till Stockholm kanske 100 gånger större. Har inget med landets genomsnittliga befolkningstäthet att göra. För övrigt är Sörmlands höga dödssiffror beroende av smitta på äldreboenden, inte av döda pendlare.

Hur vill du då förklara Uppsala och Västmanlands län relativt lägre dödstal? Tillhör samma tätbefolkade region med minst lika intensiv inpendling som det relativt glesbefolkade Sörmlands län.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Jag tyckte också att Hessius hade en viktig poäng. Det är en kostnad för samhället och hälsan att ha nedstängt länge och kostnaden i dödsfall nu måste vägas mot detta. Men just nu tror jag det är rätt att hålla nedstängt rätt mycket för att rädda liv. Ekonomin går dessutom ändå på tomgång eftersom alla andra länder har nedstängt och det är inget vi kan påverka genom att minska våra restriktioner.
Jag är för restriktivare åtgärder, men framför allt ett tydligare agerande.

Typ: ”Vi kommer att fr o m måndag stänga det, det och det. Stängningen beräknas pågå under tre veckor. Vi utvärderar löpande och nytt beslut fattas under sista veckan.” (men med tydliga datummarkeringar). Eller: ”Inga nedstängningar under den närmaste veckan. Vi återkommer efter helgen.” (men bättre formulerat.)
Då har alla nåt att förhålla sig till.
Citera
Medlem
Hur är det, har vi kommit fram till att vi alla kommer att dö i covid-19 eller inte? Jag vill veta, för jag funderar på om det är någon idé att disponera om sparkapitalet.
Citera
2020-04-17, 23:35
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Dödstalen talar sitt tydliga språk, Sverige är sämst bland dom nordiska länderna....

Absolut men det kan förklaras ganska lätt, Sverige har i särklass sämst sjukvård och äldrevård i norden. Sverige ska alltid leka bäst i klassen men nu bevisas att de är sämst. Ta Finland, vi har överlägsen sjukvård generellt och beredskapslager delux eftersom vi lever med konstant rysshot. Danmark har naturligtvis allt top-of-the-line. Norge, svårt att konkurrera med världens rikaste land. Mitt i allt inte kul att vara storebror Sverige minsann med dessa grannar när folk börjar inse sprickor i den perfekta fasaden
Citera
2020-04-17, 23:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Man hade kunnat göra som Norge, hade/har dagis/skola enbart för dom som jobbar inom sjukvården osv....
Man kan inte köra sverigemodellen med minst antal vårdplatser av alla OECD länderna, då ser siffrorna ut som dom gör....

Svårt att förstå att ett sådant tungt beskattad land som Sverige skall ha minst antal vårdplatser?
Citera
2020-04-17, 23:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Möjligt men Europa är inte världen.
Åtminstone Ryssland, Norge, Finland och Island borde vara mer glesbefolkade länder än Sverige. I Europa då alltså. Finns betydligt fler i världen.
Europa räcker gott och väl att jämföra med. Smittan finns där, och det är länder som vi hänger ihop med.
Efter oss i Europa kommer Norge, Finland och Island i nämnd ordning.

https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=sv
Citera
2020-04-17, 23:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Skärp dig! Du kan ju fan inte komma dragandes med fakta, det här är ju Flashback för helvete!
Åh, förlåt.
Berätta det inte för nån ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in