Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Var skidturisterna verkligen bekymrade? Undrar det jag. Tyckte då och skrev det också att själv skulle jag aldrig ha åkt om jag så hade förlorat en hel del pengar. Oroade mig, så därför. Menar att fler kunde ha tänkt till lite och så var det nog också men de som åkte iväg på sina semestrar till alperna (och andra ställen) uppfattade inte jag som särskilt bekymrade. Tvärtom.
- Jag tänker på artikeln i
Kvartal 16: mars 2020:
Citat:
Vi följde råden, men förstår inte varför myndigheterna var så sena med att uppmana till försiktighet, skriver företagaren Mattias Sjödin i sitt vittnesmål från sin resa till Italien och mötet med sjukvården. Här är berättelsen om några av de första svenskar som smittades av coronavirus – en tvåbarnsfamilj där föräldrarna sannolikt smittades under sportlovet.
...
I januari blev uppgifterna om ett nytt virus i Kina allt frekventare, och när vi närmar oss avresa så har även Italien fått ett fåtal bekräftade fall. Så vi läser på vad experterna säger. Sveriges ledande epidemiolog uttalade sig i bland annat Norrbottenskuriren den 8 februari: ”Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa. När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvud taget, säger han.”
Jag resonerar med hustrun; vi kanske ska hoppa över resan ändå? Vår resa är bokad via Schweiz, inte Milano där det upptäckts några fall, och vi ska bara några få mil in i Italien. I denna region har det överhuvudtaget inte rapporterats några smittade, och experterna säger att det är helt utan risker – så vi åker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gusselby
Skulle väldigt gärna se exakt när och hur "den myndighetsrepresentant" du talar om uppmuntrade människor att åka iväg utomlands på sina bokade semestrar. Uppmuntrade. Kanske. Tyvärr ligger presskonferenserna bara kvar sju dagar på SVT-play så det går kanske att säga vad som helst om vad som sagts om man är lagd åt det hållet. Har för mig att han ("myndighetsrepresentanten") inte direkt uppmuntrade men inte heller direkt avrådde. Ska kolla YT och se om det ligger kvar där kanske.
- Anders Tegnell sade att det var förnuftigt att inte avstå från att resa. Det betraktar jag som ganska uppmuntrande ord. Artikeln i Kvartal citerar en artikel i
Norrbottenskuriren 8:e februari 2020 där Anders Tegnell gav skidturister rådet att gärna fortsätta att åka till Italien.
Med sådana råd, så är det inte konstigt att skidturisterna inte ville offra sina pengar genom att avstå från resor som redan hade bokats. Ifall Utrikesdepartementet hade avrått från resa, så hade resenärerna kunnat avboka resorna.
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottenskuriren
Bara oro räcker inte för att ändra villkoren vid om- och avbokning. Henriksson påpekar att Ving följer myndigheternas rekommendationer.
Så länge UD inte avråder från att resa är det normala av- och ombokningsregler som gäller, säger han.
- Utrikesdepartementet ändrade sina råd långt senare, men då var det sedan länge för sent att hindra smittan från att komma till Sverige.