2020-04-17, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ja absolut, låt oss se. Jag är däremot hyfsat säker på Tegnells linje. Vill du slå vad?

Hur kan du vara hyfsat säkert på Tegnells linje? Vad har övertygat dig?
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Var skidturisterna verkligen bekymrade? Undrar det jag. Tyckte då och skrev det också att själv skulle jag aldrig ha åkt om jag så hade förlorat en hel del pengar. Oroade mig, så därför. Menar att fler kunde ha tänkt till lite och så var det nog också men de som åkte iväg på sina semestrar till alperna (och andra ställen) uppfattade inte jag som särskilt bekymrade. Tvärtom.

- Jag tänker på artikeln i Kvartal 16: mars 2020:
Citat:
Vi följde råden, men förstår inte varför myndigheterna var så sena med att uppmana till försiktighet, skriver företagaren Mattias Sjödin i sitt vittnesmål från sin resa till Italien och mötet med sjukvården. Här är berättelsen om några av de första svenskar som smittades av coronavirus – en tvåbarnsfamilj där föräldrarna sannolikt smittades under sportlovet.
...
I januari blev uppgifterna om ett nytt virus i Kina allt frekventare, och när vi närmar oss avresa så har även Italien fått ett fåtal bekräftade fall. Så vi läser på vad experterna säger. Sveriges ledande epidemiolog uttalade sig i bland annat Norrbottenskuriren den 8 februari: ”Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa. När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvud taget, säger han.”

Jag resonerar med hustrun; vi kanske ska hoppa över resan ändå? Vår resa är bokad via Schweiz, inte Milano där det upptäckts några fall, och vi ska bara några få mil in i Italien. I denna region har det överhuvudtaget inte rapporterats några smittade, och experterna säger att det är helt utan risker – så vi åker.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Skulle väldigt gärna se exakt när och hur "den myndighetsrepresentant" du talar om uppmuntrade människor att åka iväg utomlands på sina bokade semestrar. Uppmuntrade. Kanske. Tyvärr ligger presskonferenserna bara kvar sju dagar på SVT-play så det går kanske att säga vad som helst om vad som sagts om man är lagd åt det hållet. Har för mig att han ("myndighetsrepresentanten") inte direkt uppmuntrade men inte heller direkt avrådde. Ska kolla YT och se om det ligger kvar där kanske.

- Anders Tegnell sade att det var förnuftigt att inte avstå från att resa. Det betraktar jag som ganska uppmuntrande ord. Artikeln i Kvartal citerar en artikel i Norrbottenskuriren 8:e februari 2020 där Anders Tegnell gav skidturister rådet att gärna fortsätta att åka till Italien.

Med sådana råd, så är det inte konstigt att skidturisterna inte ville offra sina pengar genom att avstå från resor som redan hade bokats. Ifall Utrikesdepartementet hade avrått från resa, så hade resenärerna kunnat avboka resorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottenskuriren
Bara oro räcker inte för att ändra villkoren vid om- och avbokning. Henriksson påpekar att Ving följer myndigheternas rekommendationer.
Så länge UD inte avråder från att resa är det normala av- och ombokningsregler som gäller, säger han.

- Utrikesdepartementet ändrade sina råd långt senare, men då var det sedan länge för sent att hindra smittan från att komma till Sverige.
Citera
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ööh, Sverige har givetvis gjort rätt, helt jävla rätt! Hur tappad är du på en skala när du uttalar dig på det sättet?
Vad menar du? Väldigt dålig stil att gå till personangrepp på det sättet också.
Citera
2020-04-17, 23:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Eller hur, den borde klistras fast i trådstarten hehe..

Fruktansvärt allt lyssna på denna video och inse hur Corona-Bob Tegnell har misskött sin yrkesroll och inte haft någon koll på vad COVID-19 skulle innebära för det svenska samhället. Är övertygad om att en medlem på Flashback kunde ha skött det bättre.
Citera
2020-04-17, 23:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
C19.se har nu höjt till 82 döda för dagen. Var får de sina siffror?
Citera
2020-04-17, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Du ska kunna bedöma materialval, och vilken konstruktionsteknik som håller bäst över tid. Det kan du som lekman bedöma först efter några år, när det blivit uppenbart vilket material och byggnadsteknik som stått sig bäst!

Detta vet du inte i förhand, för du är inte snickare. Längden på staketet var en idiotisk liknelse i sammanhanget, där Peter Angerbjörn visade just sin inkompetens i saken, och att denne också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent!

Notera att denne även finner dunning kruger effekten ointressant, för den gäller såklart inte honom själv.

Snacka om att skjuta sig själv i foten.

80% av er är dumma i huvudet, på ren svenska! Så fort ni möter minsta motstånd, så håller ni er infantila käft som står med korsdrag annars, jävla fiskmåsar, god natt!
Citera
2020-04-17, 23:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
JA! Jag antar. Hur ska vi då definiera vadet?

Sverige har normalt 88000 döda per år +/- 2000 (ca).

Man är ansedd som domedagsprofet om man ens skulle antyda att 5000 personer skulle dö i Corona.

Är du OK med att jag vinner om dödstalet i Sverige 2020 visar sig vara högre än 95000 personer? Då har jag ändå bjudit dig till den övre nivån av vad som är normalt.

Det är lätt taget! Ok men vadet då? 5000 sek eller mer? Hur gör vi, via pm?
Citera
2020-04-17, 23:20
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om denna galna politik beror på att de försöker rädda ekonomin så kan de istället få rakt motsatt resultat.
Ja denna strategi kommer med stor sannolikhet innebära en katastrof för ekonomin. Baserat på mätnigar tog det en månad att uppnå 2,5% personer i Stockholm som hade varit smittade och vi kan inte öka takten utan att överbelasta sjukvården så det ger att det kommer att ta ytterligare 9 månader innan vi når att 50% av befolkningen har haft sjukdomen med nuvarande begränsningar vilket kommer att slå hårt på ekonomin och ej att förglömma dödligheten på 1-2% av de smittade...För mig är detta en dålig strategi som borde försöka undvikas om möjligt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det är att göra det enkelt för sig att säga att Tegnell hade fel och att Danmark+Norge+Finland hade rätt. Kanske var vi chanslösa från början oavsett vad Tegnell hade beslutat. Med kronisk underbemanning i äldreomsorgen, massa timvikarier på osäkra anställningar, språkförbistring pga många invandrare bland personalen, otillräcklig tillgång till skyddsutrustning mm så kanske inte eventuella hypotetiska beslut som Tegnell och FHM hade tagit skulle ha gjort så stor skillnad. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det beror på eftersom inga ordentliga utredningar och jämförelser gjorts.

Jag säger inte att Tegnell hade rätt eller att han gjorde rätt. Att sätta alla som kom hem från Alperna i karantän och att sätta alla familjer i karantän där en familjemedlem blivit sjuk hade nog gjort en viss skillnad. Men det kanske ändå bara hade fördröjt katastrofen i äldreomsorgen nån vecka eller två. Det är jättelätt att på ett forum som Flashback slå fast att det är Tegnells fel. Jag skulle vilja påstå att det behövs mycket mer information för att kunna säga det. Helt klart är iaf att Sverige som land har gjort fel. Men om det är på grund av tidigare dåliga beslut det går dåligt nu eller om det är pga beslut under pandemin har jag lite svårt att säga.

Det är ju exakt därför man borde ha kört med försiktighetsprincipen, FHM och politikerna visste mycket väl att sveriges sjukvård var underbemannad och dåligt utrustad.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Allt är relativt.
Sverige är tätbefolkat jämfört med många andra länder.
Vi ligger på 41:a plats av 44 i Europa.
Citera
2020-04-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ööh, Sverige har givetvis gjort rätt, helt jävla rätt! Hur tappad är du på en skala när du uttalar dig på det sättet?

Dödstalen talar sitt tydliga språk, Sverige är sämst bland dom nordiska länderna....
Citera
2020-04-17, 23:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kanske denna måste skickas in till alla MSM? Behövde skriva detta, för att visa hur blinda media verkar vara: reporterns ord på AT födelsedag:

"När coronasmittan sköljt över oss har statsepidemiolog Anders Tegnell blivit en trygg famn för mängder av svenskar."

I artikeln är det ngn forskare eller dylikt som även skämtar om att ATs födelsedag borde bli flaggdag...

Är detta på riktigt? Känner mig lite som Alice i underlandet, allt är upp och ned... Hur kan det blir hyllningar, tror inte de 1400 döda i Corona i Sverige eller deras anhöriga, anser att AT är en lugn trygg famn...

🤢

Edit lägger in länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk24X/anders-tegnell-fyller-ar-mitt-i-pandemin

Gör man likadant i Danmark, Norge eller Finland med sina statsepidemiologer?

Jag vet inte. Om våra grannar inte gör likadant så måste ju detta vara regisserat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in