2020-04-17, 22:41
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Såg precis ett klipp från Expressen där amerikanerna nu försöker utröna om viruset kom från labbet i Wuhan och inte fiskmarknaden och att det kanske är människoskapat 😭 Jag vill inte vara någon domedagsprofet men är det så så är ju läget väldigt illa om det skulle vara någon form av biologiskt stridsmedel. Hoppas att man kommer fram till att så inte är fallet men sådana där videos och rapporter skrämmer mig 😭

Det är inte främst det de undersöker, alltså att det skulle vara ett stridsmedel, det har de flesta redan avfärdat, det handlar mer om det råkade komma ut därifrån p g a det omvittnade slarv som förekommit där, vilket både WHO och USA:s egna som varit där påtalat vid ett flertal tillfällen.
Citera
2020-04-17, 22:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi får hoppas på stabila siffror från Stockholm framöver. Dessvärre är jag försiktigt pessimistisk. Siffrorna tyder på en helt överlastad sjukvårdsapparat, dödstalen släpar efter väldigt ser man om man studerar graferna dag för dag. Ambulanserna far över staden, ändå är det bara en bråkdel av de döende som har turen att få en ambulans, och man ska vara yngre än pensionsålder för att ha en sådan flax.

Vi har slutat att i media höra om sjuksystrar utan skyddsutrustning och överlastade kylrum och hockeyarenor som görs om till kylrum. Det gick helt enkelt inte att fortsätta att rapportera. Betänk att situationen nu är minst 2-3 gånger värre än du senast läste om fyllda kylcontainers vid Karolinska.

Endast överdödligheten från SCB kommer ge oss fakta om vad som verkligen händer i Stockholm i april 2020. Vi kommer att kunna läsa om detta i historieböckerna hundratals år framöver.
Citera
2020-04-17, 22:43
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
[...]

- Skidturisterna till Alperna är en viktig förklaring till hur Covid-19 kom till Sverige. Då uppstår frågan: Vem var det som gav bekymrade skidturister rådet att gärna åka till Italien?

Den myndighetsrepresentant som uppmuntrade skidturister att åka till Italien under pågående epidemi, borde hållas ansvarig för att Covid-19 fick fäste i Sverige.
Var skidturisterna verkligen bekymrade? Undrar det jag. Tyckte då och skrev det också att själv skulle jag aldrig ha åkt om jag så hade förlorat en hel del pengar. Oroade mig, så därför. Menar att fler kunde ha tänkt till lite och så var det nog också men de som åkte iväg på sina semestrar till alperna (och andra ställen) uppfattade inte jag som särskilt bekymrade. Tvärtom.

Skulle väldigt gärna se exakt när och hur "den myndighetsrepresentant" du talar om uppmuntrade människor att åka iväg utomlands på sina bokade semestrar. Uppmuntrade. Kanske. Tyvärr ligger presskonferenserna bara kvar sju dagar på SVT-play så det går kanske att säga vad som helst om vad som sagts om man är lagd åt det hållet. Har för mig att han ("myndighetsrepresentanten") inte direkt uppmuntrade men inte heller direkt avrådde. Ska kolla YT och se om det ligger kvar där kanske.
Citera
2020-04-17, 22:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Räkna upp några är du snäll, det har du inga belägg för annars.

Tätbefolkat underlättar smittspridningen, Norrlands landsbygd kommer inte bli så hårt drabbat.

Räkna upp mer glesbefolkade länder än Sverige?
Ok, jag ska vara snäll.
Ryssland, Mongoliet, tror även Norge, Namibia, Island, Australien, Kanada, Libyen, Botswana, Finland.... orkar inte mer.
Citera
2020-04-17, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi får hoppas på stabila siffror från Stockholm framöver. Dessvärre är jag försiktigt pessimistisk. Siffrorna tyder på en helt överlastad sjukvårdsapparat, dödstalen släpar efter väldigt ser man om man studerar graferna dag för dag. Ambulanserna far över staden, ändå är det bara en bråkdel av de döende som har turen att få en ambulans, och man ska vara yngre än pensionsålder för att ha en sådan flax.

Vi har slutat att i media höra om sjuksystrar utan skyddsutrustning och överlastade kylrum och hockeyarenor som görs om till kylrum. Det gick helt enkelt inte att fortsätta att rapportera. Betänk att situationen nu är minst 2-3 gånger värre än du senast läste om fyllda kylcontainers vid Karolinska.

Endast överdödligheten från SCB kommer ge oss fakta om vad som verkligen händer i Stockholm i april 2020. Vi kommer att kunna läsa om detta i historieböckerna hundratals år framöver.
Kolla insta så ser du hur folk på sjukhusen har det.
Citera
2020-04-17, 22:45
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tror du på fullt allvar det är en slump att Södermanland är hårt drabbat, som ligger precis vid Stockholms län och inte någon annan slumpmässig landsända?

Du måste väl förstå att ett land som är geografiskt uppdelat får mycket långsammare smittspridning än ett land eller område där allt ligger inom pendlingsavstånd?

Förstår inte ens hur man kan ifrågasätta en sådan självklarhet...
Japp, om man tar Belgien som exempel så ligger väl i stort sett alla större städer inom 10 mil från Bryssel, och många inom 5 mil.

Efter att ha rest en del utanför norden märker man hur glesbefolkat Sverige är jämfört med många andra länder.
Citera
2020-04-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Kolla insta så ser du hur folk på sjukhusen har det.
Kan du länka??
Citera
2020-04-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Japp, om man tar Belgien som exempel så ligger väl i stort sett alla större städer inom 10 mil från Bryssel, och många inom 5 mil.

Efter att ha rest en del utanför norden märker man hur glesbefolkat Sverige är jämfört med många andra länder.

Efter att ha bott i Stockholms innerstad i ett antal år, så märkte jag hur tätbefolkat Sverige är.
Citera
2020-04-17, 22:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Och alla andra virus sedan spanskan dvs över 100 års influensasäsonger muterade INTE tillbaka i en hyperaggressiv variant på hösten, så varför skulle detta göra det?
Det intressantaste i citatet är foljande:

Redan i augusti började dock dystrare nyheter att sippra fram. En ny våg av samma influensa började sprida sig. Det var som om den ursprungliga sjukdomen hade förändrats och börjat gå till våldsammare angrepp. De som redan drabbats av den lindrigare versionen var immuna, men andra kunde drabbas desto hårdare.

Finns det några likheter med spanskan, och det kommer en ny våg till hösten, ja då ska vi vara glada att många redan hunnit bli smittade i den första vågen.
Citera
2020-04-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Statsskulden räknas som alla (nästan) vet som procent av BNP:

https://www.riksgalden.se/QvAJAXZfc/opendoc.htm?document=Webb_Upplaning.qvw&bookmark=D ocument\BM09
Ja? Det finns ingen noterbar nedgång i den tabellen. En tabell som utläser 30-35 % under den regimen. Ökade betydligt mot slutet. Men redovisa gärna de exakta siffrorna i procent av BNP från 2007 till 2015.

En länk redovisar man som källa till ett påstående. Du redovisar inget påstående. Ett fjantigt försök till översitteri i en oneliner, vilken du inte kan belägga med fakta.

Du ska belägga att hjälten Anders Borg under Reinfeldts ministär 2006-2014 på ett betydande sätt minskade Sveriges statsskuld vilket vi idag skulle ha en betydande finansiell glädje av. Annars faller ditt initiala påstående.
Citera
2020-04-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Kan du länka??
Sök på dom olika sjukhusen.
Citera
2020-04-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Blir nog inte så stor sänkning ändå om ett mindre antal äldre dör ett par år tidigare.

Ökad arbetslöshet, depressioner,alkoholism, hustrumisshandel och social missär. Att vara borta från jobbet länge ofrivilligt kan påverka hälsan väldigt negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in