2020-04-17, 23:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du verkar arg, jag använder sällan så starka ord som du gör nu. Oklart varför Säpo skulle ha "tystat ner mig", då allt jag har sagt hittills verkar gå ungefär åt det hållet jag har sagt från början. Eller därför?

Låt oss alla se vilken dödlighet vi får i nådens år 2020, siffrorna som vi har hittills sett från SCB förskräcker iallafall.

Ja absolut, låt oss se. Jag är däremot hyfsat säker på Tegnells linje. Vill du slå vad?
Citera
2020-04-17, 23:11
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainpool
Hämtar hem ett gäng sexturister. Det blev så gnälligt när ”reskassan” tog slut.
Jag hoppas verkligen att UD och kriminalvården samordnar dessa udda skattefinansierade flygningar.

/Provokatör
Citera
2020-04-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När det sas hade visst Italien typ tre fall, det var resenärer från Kina som isolerats. Det är viktigt kolla datum för uttalandet och de aktuella förhållandena just då. I Europa trodde man då rent allmänt att man skulle kunna identifiera och isolera inflygande smittade och därmed stoppa smittan.
Generaldirektör Jonas Carlson säger i Ekots lördagsintervju så sent som 7:e mars att han inte skulle vara orolig för att åka ut och resa på semester till ställen där det inte var bekräftade smittohärdar. Inte ens en vecka senare förklarade WHO global pandemi, och bara 10 dagar senare hade alla länder i Europa bekräftat smittade, och Europa var nu sett som pandemins epicenter av WHO. Visst att han påpekar att man ska agera efter sunt förnuft, men uppenbarligen var det inte många som följde det rådet. I slutet av intervjun runt 35 minuter in.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1456302
Senast redigerad av Whiskra 2020-04-17 kl. 23:17.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hur man då skulle kunna göra det utan kontroller.
Folk uppmanades väl kontakta vården om de anlänt från Kina och hade symptom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En helt fantastisk sida och jag vill verkligen hylla dem som ligger bakom:

https://tegnellcitat.se/

Strongt att arbeta mot propagandan och visa hur det verkligen har varit. Superbra! Endast genom att uppmärksamma vårt vansinne, så kan vi ändra på det och kanske rädda liv framöver.

Kanske denna måste skickas in till alla MSM? Behövde skriva detta, för att visa hur blinda media verkar vara: reporterns ord på AT födelsedag:

"När coronasmittan sköljt över oss har statsepidemiolog Anders Tegnell blivit en trygg famn för mängder av svenskar."

I artikeln är det ngn forskare eller dylikt som även skämtar om att ATs födelsedag borde bli flaggdag...

Är detta på riktigt? Känner mig lite som Alice i underlandet, allt är upp och ned... Hur kan det blir hyllningar, tror inte de 1400 döda i Corona i Sverige eller deras anhöriga, anser att AT är en lugn trygg famn...

🤢

Edit lägger in länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk24X/anders-tegnell-fyller-ar-mitt-i-pandemin
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har publicerat siffrorna tidigare, från högst till lägst (dödlighet i Covid per capita i parantes):

Spanien: >16 (413)
Frankrike: ≈16 (275)
Belgien: ≈16 (419)
Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Italien: ≈16 (367)
Schweiz: ≈10 (148)
Sverige: ≈8 (132)
Portugal: ≈4 (62)
Luxemburg: ≈2 (110)
Danmark: ≈2 (55)
Norge: ≈ 0 (28)
Finland: ≈0 (14)
Estland: ≈0 (27)
Grekland: ≈0 (10)
Ungern: ≈-1 (16)
Irland: ≈-2 (98)
De som har samma överdödlighet kan sorteras efter antal covid-19, så blir det tydligare:

UK ≈16 (202)
Nederländerna ≈16 (193)

Kanske lite underrapportering i Portugal och överrapportering (?) i Irland, annars verkar det korrelera så starkt som en statistiker kan önska.
Citera
2020-04-17, 23:13
Medlem
300 döda per dag som allmänheten får veta om kommer vi ha inom 4 veckor OM det fortsätter i följer samma takt som sedan 17 mars. Tegnell kommer troligen fortsätta släta ut kurvan genom eftersläpningar ingen vanlig Svensson märker och genom fortsatt begränsad testning = många många döda kommer aldrig med i statistiken. Först om en månad det riktiga facit kommer hur många som blev dödligt smittade under påskfirandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Så hur ligger det till idag för sverige?

på nyheterna så hör man hur Danmark tänker öppna upp landet, medan i Sverige så hör man att siffrorna börjar stagnera, men ser man på corona statistiken så märker man att man har att göra med stora eftersläpningar när det gäller antalet döda.

alltså är vi inte ens i närheten av slutet, utan vi har precis bara börjat.

när kommer vi ha 300-400 döda per dag i sverige ?
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Ja? Det finns ingen noterbar nedgång i den tabellen. En tabell som utläser 30-35 % under den regimen. Ökade betydligt mot slutet. Men redovisa gärna de exakta siffrorna i procent av BNP från 2007 till 2015.

En länk redovisar man som källa till ett påstående. Du redovisar inget påstående. Ett fjantigt försök till översitteri i en oneliner, vilken du inte kan belägga med fakta.

Du ska belägga att hjälten Anders Borg under Reinfeldts ministär 2006-2014 på ett betydande sätt minskade Sveriges statsskuld vilket vi idag skulle ha en betydande finansiell glädje av. Annars faller ditt initiala påstående.

Jag belägger vad jag vill, din besvikelse över din egen okunskap är uppenbar. Men här är en av många artiklar från tiden:

16 jul 2014
Åtta år med Alliansen, del 1: Europas starkaste statsfinanser

I dag börjar ledarsidans serie i åtta delar om vad Alliansregeringen har gjort inom olika politikområden sedan maktskiftet 2006.
Det första avsnittet handlar om statens finanser.
För ett par år sedan utsågs han till Europas bästa finansminister av tidningen Financial Times. När han i vintras klippte av sig hästsvansen uppmärksammades det i internationell affärspress.

Åtta år med Alliansen är i hög grad åtta år med Anders Borg (M). Det handlar både om regeringens viktigaste reformer – jobbskatteavdragen – och finansministern som symbol för stabila statsfinanser. Men Borg är också ett av Alliansens starkaste kort när det åter är dags att söka väljarnas stöd.

Sverige har i dag bland Europas starkaste statsfinanser. 2006 motsvarade statsskulden 43,7 procent av BNP. 2013 var den 35,1 procent, vilket kan jämföras med EU-snittet på drygt 80 procent. Statsskulden är med andra ord lägre i dag än var den var innan den kraftiga ökningen i samband med finanskrisen på 1990-talet."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det är att göra det enkelt för sig att säga att Tegnell hade fel och att Danmark+Norge+Finland hade rätt. Kanske var vi chanslösa från början oavsett vad Tegnell hade beslutat. Med kronisk underbemanning i äldreomsorgen, massa timvikarier på osäkra anställningar, språkförbistring pga många invandrare bland personalen, otillräcklig tillgång till skyddsutrustning mm så kanske inte eventuella hypotetiska beslut som Tegnell och FHM hade tagit skulle ha gjort så stor skillnad. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det beror på eftersom inga ordentliga utredningar och jämförelser gjorts.

Jag säger inte att Tegnell hade rätt eller att han gjorde rätt. Att sätta alla som kom hem från Alperna i karantän och att sätta alla familjer i karantän där en familjemedlem blivit sjuk hade nog gjort en viss skillnad. Men det kanske ändå bara hade fördröjt katastrofen i äldreomsorgen nån vecka eller två. Det är jättelätt att på ett forum som Flashback slå fast att det är Tegnells fel. Jag skulle vilja påstå att det behövs mycket mer information för att kunna säga det. Helt klart är iaf att Sverige som land har gjort fel. Men om det är på grund av tidigare dåliga beslut det går dåligt nu eller om det är pga beslut under pandemin har jag lite svårt att säga.
Ja, okej, jag köper det. Sverige hade fel. De andra nordiska länderna rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja inte var det jag ditt cp!!!!!!!!
Samma människor är jätteglada nu som var glada efter terrordådet.
Det är en väldigt världsunik svensk företeelse.
Men inte jag för i helvete

Var fan ingen som var glad över det terrordådet.
Du är ju sjuk.
Citera
2020-04-17, 23:15
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Har publicerat siffrorna tidigare, från högst till lägst (dödlighet i Covid per capita i parantes):

Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Hur har du fått fram siffrorna? Jag tycker det är helt hopplöst för en lekman att hitta siffror på euromomo. Bara en massa diagram som knappt går att läsa.
Citera
2020-04-17, 23:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ja absolut, låt oss se. Jag är däremot hyfsat säker på Tegnells linje. Vill du slå vad?

JA! Jag antar. Hur ska vi då definiera vadet?

Sverige har normalt 88000 döda per år +/- 2000 (ca).

Man är ansedd som domedagsprofet om man ens skulle antyda att 5000 personer skulle dö i Corona.

Är du OK med att jag vinner om dödstalet i Sverige 2020 visar sig vara högre än 95000 personer? Då har jag ändå bjudit dig till den övre nivån av vad som är normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in