2020-04-17, 22:06
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tycker hon hade en viktig poäng. Och det var att hon efterfrågade tydliga besked att förhålla sig till, och t ex tid är en viktig faktor.

För att ett ”samhälle” ska kunna fungera måste man ha nåt att förhålla sig till. Sen om det sker förändringar, ja, då får man anpassa sig (eller ta upp en diskussion). FHM flummade bara runt då (och gör det fortfarande) och det gör ju ingen glad.
Jag tyckte också att Hessius hade en viktig poäng. Det är en kostnad för samhället och hälsan att ha nedstängt länge och kostnaden i dödsfall nu måste vägas mot detta. Men just nu tror jag det är rätt att hålla nedstängt rätt mycket för att rädda liv. Ekonomin går dessutom ändå på tomgång eftersom alla andra länder har nedstängt och det är inget vi kan påverka genom att minska våra restriktioner.
Citera
2020-04-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Alldeles nyss hoppade antal döda den 8/4 upp från 97 till 99.

Det slirar i princip 10-14 dagar.
Siffran för 3/4 uppdaterades idag. Syns i stapeldiagrammet från dagens PK. Det är prick 14 dagar sedan.

Med andra ord, stapeln för idag, den 17/4, kommer att fortsätta växa fram till ca den 1/5. Eller, annorlunda uttryckt, vi har inte en susning om hur många som dog idag.

Det vi med nästan absolut säkerhet vet, däremot, är hur många dödsfall som rapporterades idag. Och det är det som alltid redovisas i jämförelser, som på Worldometers och liknande. Och två veckor i efterhand ser man att den kurvan stämmer väldigt väl med FHM:s färdigjusterade kurva. Så väl att man skulle vinna väldigt mycket i förståelse av nuläget och trenden genom att skrota Tegnells jävla presentationsteknik och övergå till Worldometers.

Syftet med FHM:s nördande om "rätt dödsdatum" är uppenbart att tona ned allvaret i situationen och lura så många som möjligt att tro att vi "plattar ut kurvan" och är på väg att "uppnå flockimmunitet".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
2-3 dagar har jag missat att han sagt? När? Jag har hört annat. Och länken du skickar med säger han ju "en rätt så stor eftersläpning, särskilt i Stockholm, där flera dödsfall är förra veckan" typ...

Han kommenterade när påskhelgen nådde 60 dödsfall att man kunde förvänta sig att "den siffran kommer vara representativ" eller något liknande.

https://www.youtube.com/watch?v=o_pjvWJFzdA&t=312s

cirka 4 minuter in säger han, ordagrant:
"Nu ligger vi på ungefär 60 avlidna per dag. Det är dom senaste 2-3 dagarna som det fylls på ordentligt, går vi längre tillbaks är det få nya fall så vi kan anta att dessa 60 kommer att stämma".
Han säger i princip att man reviderar uppåt så lite efter 2-3 dagar att man kan anta att det skulle stämma. I viss mån håller jag med, men vi har reviderat upp åttonde med +22 fast det var över en vecka sedan. Dagarna innan och efter är inte heller helt klanderfria på det sättet.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
För att det kommer tillkomma nya dödsfall de kommande till senaste dagarna. Och ja, mer än 5 i snitt. När statistiken har väl uppdaterats ligger vi på 82 döda eller mer per dag och inte 77. Det skulle innebära en ökning med cirka 10% på veckobasis.

Om det vore så, så är det fortfarande av flack kurva när det kommer till en pandemi.
Citera
2020-04-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Fast plötsligt fanns det visst hur mycket pengar som helst, när en pandemi kom.

Pengar växer på träd, iaf i denna skulddrivna ekonomi.

Pengar är skuld.
Citera
2020-04-17, 22:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja du har rätt, det är sannolikt att vi kommer att bli väldigt isolerade om vi fortsätter som vi gör just nu som bara bygger på förhoppningar om gruppimunitet som vi inte har några vetenskapliga belägg för att vi kommer att få inom en överskådlig framtid. Det vi ser just nu är någon form av hopp som hålls uppe av att nya fall verkar plana ut baserat på aldeles för få mätningar samt hårt triage på ålderdomshemmen för att inte överbelasta IVA. Jag tror att detta kommer att vara allt för uppenbart inom en snar framtid så vi kommer att tvingas att byta strategi. Låt oss innerligt hoppas att vi denna gången väljer en strategi baserat på vetenskapliga belägg och att vi inser att rädda liv inte står i kontras till att rädda ekonomin utan snarare tvärt om.

Om denna galna politik beror på att de försöker rädda ekonomin så kan de istället få rakt motsatt resultat.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
mmm kändes som att det ej stämde där och då...smittan var så extrem då.

Dom italienska läkarna trodde inte sina ögon. Vissa av videosarna var beyond allt jag någonsin sett.

Jo, det var otrevliga bilder, det håller jag med om.
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Så blir det bättre tider nu i Stockholm och Sverige? Är de lägre siffrorna här för att stanna?
Citera
Medlem
Den här videon är ju fasen i mig rolig ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=6c-nG_ECzr4

"This is covid-19 folks, not covid-1" (Sägs någonstans runt 40 sek in, efter 1 minut kommer en lika bränd idiot in och försöker leka något).
Citera
2020-04-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför är det så många vänsterblivna som vill att Sverige ska strunta i våra gamlingar?
Vad får dig att tro att det är ”vänster” att stödja FHM?

Alarmisterna har ju varit en brokig skara, där både Wolodarski till Hanif Bali ingått. I min mening är inte det här det stoltaste ögonblicket för någon av dem.

I USA är det vänstern som vill stänga ner.

Danmark = socialdemokrater = nedstängning.

Andra vänsterregeringar är Italien och Spanien. De har hårdast karantänregler i hela Europa.

Frankrike, Tyskland, Belgien har koalitioner där socialdemokrater ingår.
Citera
2020-04-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Låter det här verkligen som ett vanligt virus?

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8230337/Coronavirus-survive-exposure-high-temperatures-long-periods-study-shows.html

Värme kan ta död på Ebola men inte på Covid 19.

"Vanligt virus", jo tjena Det här kommer garanterat från ett labb.

En annan kandidat

https://www.military.com/daily-news/2020/04/01/cdc-lifts-shutdown-order-army-biolabs-fort-detrick.html
Citera
2020-04-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett exempel. Det har dött minst 52 personer på danska vårdhem. Ingen är med i dödsstatistiken över Corona.
Åkäj, lägg till de så är Danmark uppe i 400 döda. Fortfarande 1000 färre än i Sverige. Och då har man ju inte räknat alla på svenska vårdhem heller.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-finnas-morkertal-over-dodsfall-pa-aldreboenden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in