2020-04-17, 20:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Stefan ansåg ju att han inte fick chansen att uttrycka sig innan det tog slut, därför skrev han brevet.

När huvudförhandlingen har avslutats är situationen en annan. Enligt
46 kap. 17 § rättegångsbalken kan rätten komplettera utredningen innan målet avgörs, dock bara om den finner att det är nöd-
vändigt. Att en dom redan har beslutats hindrar inte att komplettering sker så länge domen inte har meddelats. En komplettering av utredningen med ny bevisning som har åberopats av part förutsätter emellertid att rätten anser att kompletteringen behövs. Det är alltså rättens eget behov som är avgörande. Att rättens bedömning i första hand bör ta sikte på frågan om den nya bevisningen
är av sådan karaktär och styrka att den skulle kunna inverka på utgången i
målet.

Rättegångsbalken kap 46.17 §
Om rätten sedan huvudförhandlingen avslutats finner att det är nödvändigt att komplettera utredningen innan målet avgörs, får fortsatt eller ny huvudförhandling hållas enligt reglerna i detta kapitel. Är kompletteringen av enkel beskaffenhet, får rätten dock efter samråd med parterna i stället besluta att utredningen skall inhämtas på annat lämpligt sätt.

Stefans skrev brevet den 8:e och det står bråttom bråttom på det. Om rätten anser att den texten i brevet är av sådan karaktär att det kan påverka utgången av målet så får dom ta hänsyn till brevet.

Ska man tro det du citerar så skulle rättens respons på skrivelsen vara att begära utredning av påståendena, inte att släppa fågeln ur buren.

Vilket också är rimligt att tänka sig.
Citera
2020-04-17, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Enig. Det gränsar till rättshaverism också. Man har inte lyckats övertyga nån tjänsteman förr och nu börjar man skriva brev... Det här är trots allt inte en dansföreställning.

Nu är det ju inte bara ett litet brev.
Det är Stefan själv som kompletterar sitt bemötande mot dom argumenten som Åkl tar upp, och som han anser att Backman inte lyckades med, och som han anser att han inte fick möjlighet att yttra på slutet. Han berättar ju först av allt varför.

Och enl Rättegångsbalken så får rättan ta hänsyn till inkommen bevisning efter en huvudförhandling om rätten anser att det är avgörande för målet.
Citera
2020-04-17, 20:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Detta är ju jävligt jävligt sant! Meeeeen bara ytterligare indicier 😭

Nu när man ser resultatet; mördaren är på fri fot, så blir man så ledsen för att det inte finns mer bevis!

Sorgligt att man inte hittade henne direkt.

Varför frågade man inte SD den 15 maj om man kunde få ta screenshots på hans mobil. Om man bara hade gjort den sammankopplingen direkt när han kom in till polisstationen...Han satt ju där själv och berättade om att de hade en kärleksaffär ju....och UW hade ju redan nämnt att det fanns anmälningar.

Och varför tog man inte hand om hans skor på polisstationen och varför hittade man inte blod på tvättmaskinen tidigare? Kanske man även kunnat hitta blod i avloppet innan storstädningen.

Ja, det är lätt att vara efterklok, men det känns som det är många missar.

Och stor risk att gärningsmannen går fri.
Citera
2020-04-17, 20:31
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Det är Stefan själv som kompletterar sitt bemötande mot dom argumenten som Åkl tar upp, och som han anser att Backman inte lyckades med, och som han anser att han inte fick möjlighet att yttra på slutet. Han berättar ju först av allt varför.

Och enl Rättegångsbalken så får rättan ta hänsyn till inkommen bevisning efter en huvudförhandling om rätten anser att det är avgörande för målet.

Jag förstår vad du menar men rätten kan inte ta ett beslut utan att åklagaren får en chans att bemöta dom nya bevisen, Då hamnar vi i en rättsskandal och då blir det ny rättegång med en ny domare och nämndemän. Men som sagt jag kan ha fel.
Citera
2020-04-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Verkligen hjärtskärande, han är rädd nu när dåren är släppt och det kan jag förstå.
Han vill även få hjälp att sprida denna hemska berättelse (IG-storyn) och uppmanar till att läsa FU.
Måste säga att jag är riktigt upprörd och ledsen för hela familjen W*rsströms och andra anhörigas skull och önskar att det fanns något jag kunde göra för att hjälpa.
Fy fan för detta fall
Den sluge jäveln STEFAN DAVIDSSON har gäckat och lurat hela sin omgivning och rättssystemet. Och HANNA DAVIDSSON är inblandad, det finns liksom ingen annan förklaring till hennes agerande.
Skiter faktiskt i att maska deras namn då jag hoppas att alla får ta del av deras smutsiga beteende

Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Någon som sett The Couple with Selective and False Memories ute och flina tillsammans?
Therese frågade ju SD i näst sista avsnittet från Youtube om han hade sökt för det med minnet. Hon menade på att han kanske hade en diagnos. Skrattade gott!
Citera
2020-04-17, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu när man ser resultatet; mördaren är på fri fot, så blir man så ledsen för att det inte finns mer bevis!

Sorgligt att man inte hittade henne direkt.

Varför frågade man inte SD den 15 maj om man kunde få ta screenshots på hans mobil. Om man bara hade gjort den sammankopplingen direkt när han kom in till polisstationen...Han satt ju där själv och berättade om att de hade en kärleksaffär ju....och UW hade ju redan nämnt att det fanns anmälningar.

Och varför tog man inte hand om hans skor på polisstationen och varför hittade man inte blod på tvättmaskinen tidigare? Kanske man även kunnat hitta blod i avloppet innan storstädningen.

Ja, det är lätt att vara efterklok, men det känns som det är många missar.

Och stor risk att gärningsmannen går fri.
Allt det du skriver är väldigt klokt. Tyvärr var inte Peter Springare & Co lika kloka. De schabblade bort hela utredningen inledningsvis såvitt jag kunnat se. Finns skäl till att han fick sparken. Jag tror att om utredningen skötts kompetent från början så hade det sett helt annorlunda ut idag. Någon kvinnlig eller manlig Davidsson hade fått skaka galler länge. Nu är jag mindre säker på att SD är vår man. Och den ev kvinnliga gärningsmannen lär gå fri. Finns inte ett spår att gå på efter så här lång tid.

Snygg jobbat! Not.
Citera
2020-04-17, 20:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Se mina övriga inlägg nyligen. Jag har landat i ungefär samma slutsats. Diskussionen startade i en atmosfär av att det var brevet som hade satt MR X på fri fot.
Citera
2020-04-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du kommer inte längre med smutskastingskampanjen som du bedrivit med dina 9 500 inlägg under 2 års tid. Lägg av och ge upp din misslyckade jakt på bytet nu.. FUP är inget annat än en förlängning på lynchmobben i tråden.

Jakten började redan med denna post 23 maj 2018. Dvs, några få dagar efter att BO hittats.

#TeamÖrebroTingsrätt

Du menar att din övertygelse är att SD är oskyldig?
Citera
2020-04-17, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, var det inte du som rättade mig att räkorna inte var skämda, utan frysta.

Att Mats Alm blev frikänd, berodde på att man inte kunde fastställa dödsorsak.

Fasiken, ska man inte kunna få fast den här mördaren.

Jag tror att det är helt kört nu faktiskt.
Hiding har inte ens överklagat häktningen.
Varför gör hon inte det.
Kan även hon se att det finns tvivel i hennes utredning, så det är ingen idé.

Jag tror inte att en mördare kommer dömas i Lena-mordet.
Citera
2020-04-17, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tror att det är helt kört nu faktiskt.
Hiding har inte ens överklagat häktningen.
Varför gör hon inte det.
Kan även hon se att det finns tvivel i hennes utredning, så det är ingen idé.

Jag tror inte att en mördare kommer dömas i Lena-mordet.
Sd ansåg ju så också. Ingen kommer dömas. Är HD mördaren, och SD medhjälparen - då har de tydligen begått det perfekta brottet. Eller tvärtom: SD mördare - HD medhjälpare. Sak samma. De räcker lång näsa åt rättsväsendet. Gud vet vad som händer när SD skaffar en ny älskarinna.

Edit: Fast en sak har satt sig i skallen på mig. JG besökte ju Hanna när SD satt på förhör. JG påstår i vittnesförhör att Hanna sagt att "Vad har han gjort!?". Det lät spontant. Det talar för att HD inte visste något.

Alltså - jag vet inte vad jag skall tro. Jag tror fortfarande SD är skyldig. Men.... tvivel finns.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-17 kl. 21:13.
Citera
2020-04-17, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Mycket välformulerat av dej som förväntat, Om en domare skulle ta ett sådant brev för givet så skulle varenda jävla tomte gå fri från ett indiciemål. Jag skulle själv ha knåpat ihop ett sånt här brev till domaren om jag blev åtalad för mord på enbart indicier.

Enda anledningen till att det blev ett brev var för att han inte fick chansen att yttra sig vid slutanförandet. Han ville ta upp dom här punkterna men fick inte det. Därför skrev han ner det istället. Det är det absolut första han förklarar i brevet. Han fick inte möjlighet att yttra vilket han trodde att han skulle få.

Läs om börja på brevet.

Så nä, det funkar såklart inte att skriva ett random brev till rätten.
Citera
2020-04-17, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja lite märkligt att han inte fått detta framfört i samband med rättegången men intressant om skorna bland annat. Nåt jag själv tänkt på, borde funnits massvis med blodstänk på utsidorna då det tydligen fanns > 300 på brottsplatsen. Han menade att skorna inte var avspolade eller tvättade och hänvisade till något protokoll om jag förstod det rätt.

Läs början av brevet igen.....
Där förklarar han varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in