2020-04-15, 14:01
Medlem
Hur fungerar det generellt sett när någon släpps ur häktet - är det bara "hejdå" eller får personen skjuts till tex bostaden? Känns ju som att hans bostad kanske inte är bästa platsen för honom att befinna sig på nu.
Citera
2020-04-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Hjärtat går sönder för LWs barn. De måste få beskydd. Det är helt horribelt att de ska bo granne nu med den som misstänkts för att ha mördat deras mamma och sedan sitter och fnissar hela tiden i rättegången.

Om JG haft någon skam i kroppen och menat ett uns av vad han sagt till N*oa så hade han ställt sig på barnens sida nu och inte på SDs och HDs.

Ni som kan det rättsliga. Kan inte LWs anhöriga anmäla SD för mordhotet mot A*ron?

Jamen verkligen. Så fruktansvärt för barnen. Jag tror förvisso inte att Stefan utgör något större hot mot barnen...
Citera
2020-04-15, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Nej detta var väntat, precis som du säger. En eventuell omgång i HR kommer inte göra någon skillnad (om inte nya bevis dyker upp). Trist så klart men så är det ibland, är ju inte det enda mordet som är "polisiärt uppklarat". Lider så med Lenas anhöriga, usch.
Men är det verkligen polisiärt uppklarat? De har ju ingen GM att fälla nu. Tänker som så att detta är ett fall där man friar i brist på bevis. Inget annat. Vilket jag antar innebär att han INTE är friad från misstankar att det är han som gjort det. De formella misstankarna avskrivs ju - men om man inte lyckas bevisa att det INTE är han, dvs får tag på en ny GM - då kommer han nog alltid vara en mördare i samhällets ögon.
Citera
2020-04-15, 14:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om han blir friad både i TR och HR så innebär det att han begått det perfekta brottet. Det är förjävligt. Men han kommer nog alltid vara en mördare i folkets ögon. Blir nog att flytta, byta jobb etc.

Hela hans liv ligger dock ute i Flashback - inkl stor del av tingsrättsförhandlingarna. Blir inte lätt att socialt överleva det.

Jesus, Maria och Josef. Den såg man inte komma riktigt...

Nåväl.

Hade kanske inte vart så lätt att överleva socialt i alla händelser efter det mesta av vad han hann uträtta. Mordet är, i så fall, ett sätt att förtvivlat försöka överleva socialt. Redan dessförinnan fanns det vissa problem, då.

”Misstänkt” är inte heller bara domstols sak, utan före, och efter, denna även allmänhetens sak.

Han åker in förr eller senare, allt annat vore ett praktmisslyckande.

Det är inte helt säkert ens att han går fri efter 6 maj. I alla händelser så kommer HR in...

Det är påsk, det är corona, det är vår. Det kan finnas särskilda omständigheter.
Citera
2020-04-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fortfarande lika övertygad?

Men skulle TR försätta SD på fri fot om de ansåg att han sannolikt är mördaren?
Jag tror faktiskt det. Nu verkar det handla om att det finns tvivel och att man inte juridiskt kan binda honom till brottet.
Citera
2020-04-15, 14:06
Medlem
notknapparens avatar
Så han är på fri fot nu?

"Åklagaren Åsa Hiding är förvånad över att den misstänkte 45-åringen har försatts på fri fot."

https://www.na.se/artikel/aklagaren-om-det-stora-bakslaget-i-hjarstamalet-forvanad-ar-det-ratta-ordet

Sämsta nyheterna i det här fallet hittills.
Citera
2020-04-15, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Hmm, SD släppt och avspärrning av huset hävt.
Kanske ska man ta sig en sväng och se om det är nån aktivitet i huset...?
Den tanken slog mig med...
Citera
2020-04-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Tycker synd om äldsta sonen, hans insta story är hjärtskärande
Verkligen hjärtskärande, han är rädd nu när dåren är släppt och det kan jag förstå.
Han vill även få hjälp att sprida denna hemska berättelse (IG-storyn) och uppmanar till att läsa FU.
Måste säga att jag är riktigt upprörd och ledsen för hela familjen W*rsströms och andra anhörigas skull och önskar att det fanns något jag kunde göra för att hjälpa.
Fy fan för detta fall
Den sluge jäveln STEFAN DAVIDSSON har gäckat och lurat hela sin omgivning och rättssystemet. Och HANNA DAVIDSSON är inblandad, det finns liksom ingen annan förklaring till hennes agerande.
Skiter faktiskt i att maska deras namn då jag hoppas att alla får ta del av deras smutsiga beteende
Citera
2020-04-15, 14:12
Medlem
Kan nån vänlig själ skriva ut namnen på förkortningarna som används🙏
Tack
Citera
2020-04-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Den tanken slog mig med...

Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Hmm, SD släppt och avspärrning av huset hävt.
Kanske ska man ta sig en sväng och se om det är nån aktivitet i huset...?
Låter som en utmärkt idé. Han kan finnas hos Hanna också, men likaväl i F*lketorp hos svärfar. Frågan är om Örebro ligger lågt och låter honom vara ifred, eller om folk vallfärdar för att ta sig en titt på honom?

Och hur kommer JG ställa sig till detta? Kommer han ta upp vänskapen eller ligga lågt? Är han en sillmjölke eller tar han ställning för rättvisan? Det är nu människor i SDs närhet prövas.
Citera
2020-04-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror faktiskt det. Nu verkar det handla om att det finns tvivel och att man inte juridiskt kan binda honom till brottet.

Jo, det finns alltså tvivel i så pass hög grad att TR nu beslutat att frisläppa SD. Vilket är en mkt klar indikation på en friande dom.
Och det går väl inte riktigt ihop med att det samtidigt föreligger sannolika skäl?

Sedan kan ju bilden/bedömningen komma att ändras av högre instans, givetvis.
Citera
2020-04-15, 14:16
Bannlyst
Åklagaren Åsa Hiding är förvånad över att den misstänkte 45-åringen har försatts på fri fot.
– Jag har en helt annan uppfattning än tingsrätten i det här, och anser att bevisen räcker för en fällande dom, säger hon någon timme efter att mannen släppts ur häktet.

– Men jag och min kollega Therese Johansson tycker ju att när man ser bevisningen sammantaget, så är det tillräckligt för fällande dom, säger hon.

https://www.na.se/artikel/aklagaren-om-det-stora-bakslaget-i-hjarstamalet-forvanad-ar-det-ratta-ordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in