2020-04-17, 17:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fortfarande, om den tilltalade inte säger något under förhandlingen om vad som bekymrar hans hjärta så skiter domare och nämndemän högaktningsfullt i vad den tilltalade har att yttra sig om efter fullföljd förhandling, sådan hjärtebekymmer får tas i samband med ett överklagande eller begäran om resning.

Enig. Det gränsar till rättshaverism också. Man har inte lyckats övertyga nån tjänsteman förr och nu börjar man skriva brev... Det här är trots allt inte en dansföreställning.
Citera
2020-04-17, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, en överklagan skall ju ställas till HR men skickas till TR som rättidsprövar den och omprövar beslutet: om de vidhåller sitt beslut så för TR sedan överklagan vidare till HR.
Väl?
Så har jag förstått det. Överklagan skickas till tingsrätten som konstaterar att det inkommit i rätt tid och vidarebefordrar till Hovrätten. Om inte i rätt tid, så avvisas överklagandet.
Citera
2020-04-17, 18:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Hanna sägs fått veta av SD under flygresan till USA, då LW ännu inte var hittad.

Faktiskt, när man tänker efter... OM nu HD är helt oskyldig till deltagande i själva mordet, planering etc, varför var SD angelägen om att berätta det då? Han visste ju "bara" att LW var försvunnen, enligt sin egen berättelse.
Vad är det som gör att han tycker det är lika bra att berätta, när han ännu inte - om han inte har med mordet att göra - i så fall har anledning att tro att ett avslöjande ska komma fram. Lena kunde ju faktiskt ligga skadad i skogen och de reste iväg tidigt onsdag morgon 16 maj. Han kunde väl inte veta om hon hittats eller inte när de var i luften?

Ja, intressant det du tar upp!

Jag minns inte riktigt vem det var som sa att det var när de var på väg till USA som SD berättade det, men har för mig att det var HD.

Jag misstänker att det faktiskt ha varit på det sättet det gick till, att det var då det avslöjades.

Precis som du säger, att eftersom SD i verkligheten inte kan ha vetat vad som har hänt LW, så finns det ingen egentlig orsak till att berätta det då för HD.

Om L*ena visat sig kommit tillrätta hade ju avslöjandet varit i "onödan" utifrån hans perspektiv.

Men nu vet han åtminstone att L*ena är död, och att han säkert kommer att bli utredd och att risken att sanningen kommer fram till HD den vägen.

Och nu åker han ju på drömresan med drömkvinnan.
Det är ju för henne och deras framtid han har gjort allt.

Detta är något som åklagaren borde ha tagit fasta på om hon inte gjorde det?

Om det bara var ett vittne som vittnade om att paret verkade veta om både L*enas försvinnande, att hon hittats och var, då hade det verkat som att någon kan ha tagit fel.

Men nu är det många, från bägges håll.
Och förutom det, flera konstigheter i meddelanden som inte synkar med andra uppgifter om när det fått kännedom.

Och här är ännu en underlig faktor.
Så mycket ansträngning för att mörka förhållandet; allt från Telegram, olika nick och RT, L*ena som skulle inleda meddelanden med tekniska detaljer så det skulle se ut som att det var meddelande från jobbet osv.

Varför skulle han bara berätta det så där som ingenting helt plötsligt....
Citera
2020-04-17, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
SD har tjallat på HD? Satt dit henne? Isåfall förvånar det mig inte ett dugg.

Jag tror inte att något har tillkommit utan att rättens beslut grundar sig på vad som framkommit under rättegångens 20 dagar. Allt annat vore fel. Det kan ju inte funka så i rättsväsendet att du plötsligt kan tjalla på någon annan efter rättegångens sista dag så blir du frisläppt. Och att du kan skicka brev till domaren och hävda att du är oskyldig. Om du vill åberopa att någon annan har gjort det så måste det finnas rejäl bevisning för att denne är skyldig och vederbörande borde i så fall ha häktats omgående.

Edit: och jag menar att även om du pekar ut annan skyldig så kan inte vägen för det vara via brev till domaren. Då får du ringa din advokat och säga att du vet vem som har gjort det så får denne vidta aktuella åtgärder.
Senast redigerad av piastrone 2020-04-17 kl. 18:35.
Citera
2020-04-17, 18:11
Medlem
Citat:
Nej, en överklagan skall ju ställas till HR men skickas till TR som rättidsprövar den och omprövar beslutet: om de vidhåller sitt beslut så för TR sedan överklagan vidare till HR.
Väl?
ja det har du rätt i men inte adresseras till rättens ledamöter
Citera
2020-04-17, 18:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det finns liksom ingen anledning att ljuga och byta en lögn mot en annan lögn eller att undanhålla och radera information om man inte har något att dölja. SD, HD, JG mfl har en ytterst märklig attityd till utredningen och ointresset för att hjälpa till att reda ut vad som verkligen hänt är påfallande stort.
Varför vill man inte att mordet på LW ska lösas om man är helt oskyldig? Det går inte ihop.

UW och några av LWs nära vänner lyckas berätta om LW på ett respektfullt sätt utan att försköna hennes tillkortakommanden, vilka även LW beskriver i det samtal som finns med i ljudfilerna. Trots hennes medvetenhet så förlorade hon sig själv och klarade inte av att ta sig ur SDs klor. Åtminstone inte i tid.

Det känns väldigt obehagligt alla dessa anpassningar till den fakta som framkommer i förhören och att detta inte kan läggas honom till last. Alla och envar vet att minnet kan svikta ibland, men inte så att man måste ändra sin uppgifter så många gånger.

Inte heller är det trovärdigt att man inte minns vad man gjorde mordkvällen, särskilt som att man bara några få timmar efter att hon försvunnit får ett samtal från sonen, är på polishuset och berättar sin historia och sedan förhörs och anhålls.

Att man sedan har raderat den sista konversationen som man har haft med L*ena på kvällen, efter att man bara har visat snabbt (inte all!!) att man har haft kontakt finns ingen som helst logik i.

Sorgligt att polisen inte gjorde en snabb slagning direkt när UW anmälde L*ena försvunnen. Han nämnde ju SD där.

Hur kommer det sig att de inte direkt ber att få kolla hans mobil?
Är det omöjligt att få ta screenshots (frivilligt?) från någons mobil?

Han är så fruktansvärt hal, och man blir rädd att något kommer att hända en dag i framtiden.

Hans extrema behov av att "putsa fasaden" är nog det viktigaste i hans liv. Jag frågar mig om han har förmågan att älska?

H*anna är kanske bara den pusselbit han behöver ha för att Mr Nice ska bli komplett.

Nu är fasaden krackelerad, vänner har vänt honom ryggen. Grannar som tittar snett. Han är inte geocahingkungen i de kretsarna längre. Kommer han att få tillbaka H*anna?

Det känns väldigt läskigt att han är ute med de nya villkoren.
Citera
2020-04-17, 18:23
Medlem
Citat:
Tackar för detta!👍
Intressant läsning. Men instämmer med Reimer (som hann före): vi vet inget om brevets betydelse för beslutet att släppa SD och troligen gjorde brevet varken till eller från.

Men om nu brevet spelat in så lär väl det då omnämnas i den kommande domen?
......................
En detalj: på sid 7 (tror jag) nämner SD att LW:s mobil ”antagligen använts” 181007 samt en gång till, har detta tagits upp i tråden?

Men jag tror inte heller det haft betydelse för frisläppandet.
I så fall borde det ha krävts ett varv till i tingsrätten med SD närvarande,
för att gå igenom det av SD skrivna.
Det vore för lättvindigt att bara ändra beslut pga några punkter som SD skrivit om fel
som bl.a ÅH och poliserna gjort.

Om det finns en annan GM så lär det vara någon som har god kännedom om SD:s vanor och tider samt uttryckssätt, liksom kännedom om LW:s, någon som har tillgång till lösenord
till åtminstone SD:s dator om det krävs för att läsa konversationer mellan SD och LW,
som kan begå brottet så att det ser ut som att SD gjort det.
Citera
2020-04-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Borde inte omedelbara åtgärder vidtagits mot HD då? Jag undrar vad det är som övertygat Hiding att fria HD från alla misstankar (så som hon skrev till Krmkr).

Kan ju komma efter domen snart ... Är kanske inte akut, eftersom bevis inte längre finns
mot HD pga tiden som gått.
Citera
2020-04-17, 18:27
Medlem
Lonnrots avatar
Vem mer än SD hade fått en misshandelsanmälan på sig från LWs adress? Som SD flaggar för i sitt ”manifest”.

Har nästan för mig att det har luftats i tråden nån gång.

Är det av högst sekundärt värde så säg det.

Det var inte nån dispyt mellan LW och en son? Eller församlingsprästen eller nåt?

Eller nån i utkanten av GC-gänget?
Citera
2020-04-17, 18:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
[/b]

Detta skrevs således dagen (alt. några timmar) efter SD's omdiskuterade Nordsjö-ö-loggar som antingen är falskloggade eller ej, där han i sina postuma loggtexter skrev att de var ute på gemensam långtur med "en sista rejäl fika med nybryggt i naturen" den 30 mars 2018.

Jag tycker nästan att det har verkat som de kanske ändå åkte tillsammans, SD och LW? Hur tight om tid de trots allt hade.
Att L*ena inte loggade (var läste jag något som hon skrev till SD, så att det verkade som att hon undvek det? Kanske för att inte bli avslöjade?).
Förbaskat att jag inte skrev upp detta, eftersom vi diskuterat detta i oändlighet.

De texter som Kmr länkar till vara till Beholder?
För visst hade han väl ett barn? Delad vårdnad?
Citera
2020-04-17, 18:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur förhör med HD: (F = FL, V=HD).

V: Ehh .. ja .. jag tror det och jag har fått det bekräftat att dom har fortsatt o träffas. Mm.
F: På vilket sätt har du fått det bekräftat?
V: Av Stefan.
F: Okej. Du har frågat och han har ..
V: Näe han berätta det.
F: Han berättade. När gjorde han det då?
V: Nu när vi var i USA.

I USA? De kom ju inte ens in i landet.

Tack!
Jo, men de kom väl fram till flygplatsen. I USA.
Citera
2020-04-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!
Jo, men de kom väl fram till flygplatsen. I USA.
Jorå - de geocachade säker där. Och turistade. Och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in