2020-04-17, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fortfarande Pablo, ingen som har fattat beslutet om att MGM ska släppas har tagit någon som helst notis om brevet, jag vet att du inte tror på vad jag skriver men jag försäkrar, inget som en misstänkt skriver eller bedyrar efter avslutad förhandling spelar någon som helst roll för de som dömer, sådant tjafs får tas upp i ett överklagande.
Jag är så ambivalent här så jag vet inte vad jag skall tro. Men jag börjar luta mot HD som den skyldiga här. Äh fan vet. Men nån av dom är det.
Citera
2020-04-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
skulle det i en kommande dom visa sig att det brevet har spelat in för frisläppandet lär det räknas som grovt rättegångsfel och hela köret måste gå en vända till i tingsrätten med ny domare och nya nämndemän

Ok, säger inte emot, har ej koll på hur rätten formellt skall förhålla sig till handlingar som inkommer efter avslutad huf.

Men kan det tex uteslutas att brevet tolkats som en överklagan av beslutet att kvarhålla SD i häkte? En sådan handling måste ju rätten ta ställning till.
Citera
2020-04-17, 17:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej Pablo, finns inte en chans att Björn Lindén skulle ha låtit sig påverkas av detta brev, det har att göra med hans uppdrag som lagman, skulle han ta någon som helst notis över något som inte tagits upp under rättegången så vore hans karriär som lagman över och det med rätta.

MGM får så gärna skriva av sig i terapeutiskt syfte om det underlättar hans tillvaro men brevet har ingen som helst betydelse för hur fallet ska bedömas.

Det finns förstås också den dimensionen att en åtalad medvetet kan underlåta att meddela eller opponera mot vissa saker under utredning och förhandlingar för att hoppas kunna slippa ur häktet inför dom. Det vore inte så bra. Nej det är av andra skäl hand undsluppit.
Citera
2020-04-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ja så måste det ju vara. BL m.fl ska väl inte ens ha läst detta brev?

SD har tjallat på HD? Satt dit henne? Isåfall förvånar det mig inte ett dugg.
Citera
2020-04-17, 17:48
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns förstås också den dimensionen att en åtalad medvetet kan underlåta att meddela eller opponera mot vissa saker under utredning och förhandlingar för att hoppas kunna slippa ur häktet inför dom. Det vore inte så bra. Nej det är av andra skäl hand undsluppit.

Fortfarande, om den tilltalade inte säger något under förhandlingen om vad som bekymrar hans hjärta så skiter domare och nämndemän högaktningsfullt i vad den tilltalade har att yttra sig om efter fullföljd förhandling, sådan hjärtebekymmer får tas i samband med ett överklagande eller begäran om resning.
Citera
2020-04-17, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ok, säger inte emot, har ej koll på hur rätten formellt skall förhålla sig till handlingar som inkommer efter avslutad huf.

Men kan det tex uteslutas att brevet tolkats som en överklagan av beslutet att kvarhålla SD i häkte? En sådan handling måste ju rätten ta ställning till.
om det hade varit överklagande om fortsatt häktning skulle det ha skickats till hovrätten
Citera
2020-04-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

I så fall borde väl Hiding nu ha skickat robocopinsatsstyrkan på HD?
Citera
2020-04-17, 17:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:

Borde inte omedelbara åtgärder vidtagits mot HD då? Jag undrar vad det är som övertygat Hiding att fria HD från alla misstankar (så som hon skrev till Krmkr).
Citera
2020-04-17, 17:51
Medlem
Citat:
Tror jag inte han gjort. Men han sår rimligt tvivel. Därför är han släppt. Tror jag.
Citera
2020-04-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Borde inte omedelbara åtgärder vidtagits mot HD då? Jag undrar vad det är som övertygat Hiding att fria HD från alla misstankar (så som hon skrev till Krmkr).
Det var då det. Nu kanske hon börjar granska henne. Igen. NÅN har dödad LW. Om det inte är SD, vem hatade LW så mycket. Hmm?
Citera
2020-04-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Skulle det då vara helt legalt att, i teorin, stå utanför Davidssons och fota in genom deras fönster?

Om du gör det öppet så att D ser dig och inte säger ifrån så är det ok. Men inte i hemlighet.

Generellt sett så får man inte fotografera in i någons hem och det har ingen betydelse var du står. Lagen om kränkande fotografering har funnits sedan 1 juli 2013, inte 2018 som anförts tidigare i tråden.

Lagen skriver följande (Brottsbalken, kap 4, § 6a):
6 a § Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

Nedan kan man läsa Riksdagens beslut inför införandet av lagen och sen lite längre, själva betänkandet för den som vill ha lite mer kött på benen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/krankande-fotografering_H001JuU21

https://data.riksdagen.se/fil/5507CABE-A021-42F2-B17A-5FF72971E416
Senast redigerad av piastrone 2020-04-17 kl. 18:11.
Citera
2020-04-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
om det hade varit överklagande om fortsatt häktning skulle det ha skickats till hovrätten

Nej, en överklagan skall ju ställas till HR men skickas till TR som rättidsprövar den och omprövar beslutet: om de vidhåller sitt beslut så för TR sedan överklagan vidare till HR.
Väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in