2020-04-17, 14:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Förhör med LP vet vi inte mycket om annat än de skriftliga redogörelser vi sett. Avsaknad av bandupptagning är en allvarlig brist eftersom vi inte vet vad i hennes redogörelser som präglas av tvivel eller minnesluckor. Att hon inte konfronterades med t.ex frågan om hårfärg och huvudbonad sår ett frö av tvivel som även bekräftas av de olika avståndsupogifter hon uppgivit. Jag säger inte att hennes uppgifter och minnesbilder är värdelösa, bara att de blir svåra att acceptera rakt av.
Visst, men en fråga om avstånd eller utseende är liksom av en annan dignitet än det grundläggande faktumet om man själv sköts först eller sist. Om det först ”bränner till på ryggen” (vilket det måste gjort) så vänder sig man inte till maken för att ”kommentera smällar”!

Du skall såklart inte acceptera LP rakt av men det blir helt bisarrt att detaljstudera ordföljden i IMs förhör när huvudvittnet är 100% säker på att OP sköts först.
Citera
2020-04-17, 14:46
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag skrev att en .357 revolver med 4-6” är 25-30 cm lång. Enligt Wikipedia är en SW mdl 27-2 med 2 5/8” pipa 19 cm lång. Således är en revolver med 4-6” pipa ca 22-27 cm. Rätt skall vara rätt.

Vill du mena att det är rimligt att avfyra en revolver med 4-6” i brösthöjd på ett avstånd av 10-30cm om man håller ena handen på offrets axel? Jag säger nej.

Du inser väl att en del av revolverns läng ligger i kolven som du sluter handen runt, en del av revolverns längd försvinner därmed. Det är brukligt att böja på armbågen om man vill korta ner armen, jag ser inga problem med detta upplägg. Det är också möjligt att han släppt axeln precis innan skottet för att slippa få blodstänk på sig eller få bättre plats med armen om armbågen är stelopererad t.ex...
Citera
2020-04-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för referensen, har du länk tas den tacksamt emot.

Intressant, men vilken slutsats kan vi dra av det?

CGÖ's kulas ursprung blir då intressant. Insmugglad eller köpt lagligt i Sverige?

Regeringen:
I mars 1987 inkom ett anonymt tips angående polisman A och den f.d.
militären. Det föranledde viss ny utredning. Den gjordes denna gång
vid rikskriminalen och berörde de bägge utpekade och deras vapenhandel. Åtgärderna innefattade slagning, viss sondering bland kollegor
m.m., men inga direkta förhör.
I juli 1988 redovisade SKL sina undersökningar av kulor från provskjutning av vapen som tillhörde polisman A. Kulorna visade inga
överensstämmelser med mordkulorna.
I oktober 1989 övertog PU beslag som hade gjorts i tullärendet. I det
mycket omfattande materialet ingick bl.a. patroner av den typ som Olof
Palme dödades med. Blyisotopisk jämförelse begärdes. Resultaten
redovisades av SKL i mars 1990. De torde få förstås så att kulorna inte
visade någon överensstämmelse med proven avseende mordkulorna
Citera
2020-04-17, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Regeringen:
I mars 1987 inkom ett anonymt tips angående polisman A och den f.d.
militären. Det föranledde viss ny utredning. Den gjordes denna gång
vid rikskriminalen och berörde de bägge utpekade och deras vapenhandel. Åtgärderna innefattade slagning, viss sondering bland kollegor
m.m., men inga direkta förhör.
I juli 1988 redovisade SKL sina undersökningar av kulor från provskjutning av vapen som tillhörde polisman A. Kulorna visade inga överensstämmelser med mordkulorna.

I oktober 1989 övertog PU beslag som hade gjorts i tullärendet. I det mycket omfattande materialet ingick bl.a. patroner av den typ som Olof Palme dödades med.

Blyisotopisk jämförelse begärdes.

Resultaten redovisades av SKL i mars 1990. De torde få förstås så att kulorna inte visade någon överensstämmelse med proven avseende mordkulorna

Dvs
* provskjutning av Polisman A's vapen stämmer inte med bomspår på 'analyskulorna'. Vi vet ännu inte vilket vapen som avlossat 'analyskulorna' än mindre mordkulorna, var de nu är?

* blyisotopisk jämförelse "De torde få förstås" Hmm. jag är helt övertygad om att en sådan formulering i en inlämningsuppgift på akademisk grundnivå skulle komma tillbaka med krav på förklaring.

Vad som är intressant är att det, om det nu stämmer" fanns andra kulor i Sverige av denna "sällsynta" ammunition som då skulle ha en annan blyisotopisk sammansättning.

Vilken av kulorna kommer från batchen av 6 000 kulor lagligt importerade till Sverige?
Senast redigerad av Utredaren 2020-04-17 kl. 15:27.
Citera
2020-04-17, 15:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du inser väl att en del av revolverns läng ligger i kolven som du sluter handen runt, en del av revolverns längd försvinner därmed. Det är brukligt att böja på armbågen om man vill korta ner armen, jag ser inga problem med detta upplägg. Det är också möjligt att han släppt axeln precis innan skottet för att slippa få blodstänk på sig eller få bättre plats med armen om armbågen är stelopererad t.ex...
Om du är villig att göra mig en tjänst:
fatta ett lämpligt pistol-föremål ena handen, gå fram till en vägg, tryck andra handflatan mot väggen med sträckt vågrät arm (”hand på axeln), peka med ”pistolpipan” i höjd med sagda handflata 15-20 bredvid och riktad svagt nedåt, se till att det är >10 cm mellan pipan och väggen. Betänk nu att målet (väggen) dessutom rör sig framåt.

Menar du att detta är ett rimligt sätt att skjuta med en .357 Magnum? Jag skulle ALDRIG avfyra en revolver så nära framför mina tänder och näsa.
Citera
2020-04-17, 15:35
Medlem
Citat:
Dvs
* provskjutning av Polisman A's vapen stämmer inte med bomspår på 'analyskulorna'. Vi vet ännu inte vilket vapen som avlossat 'analyskulorna' än mindre mordkulorna, var de nu är?

* blyisotopisk jämförelse "De torde få förstås" Hmm. jag är helt övertygad om att en sådan formulering i en inlämningsuppgift på akademisk grundnivå skulle komma tillbaka med krav på förklaring.

Vad som är intressant är att det, om det nu stämmer" fanns andra kulor i Sverige av denna "sällsynta" ammunition som då skulle ha en annan blyisotopisk sammansättning.

Vilken av kulorna kommer från batchen av 6 000 kulor lagligt importerade till Sverige?

Resultaten redovisades av SKL i mars 1990. De torde få förstås så att kulorna inte visade någon överensstämmelse med proven avseende mordkulorna

Väldigt udda mening, inte direkt klargörande. Hängslen och livrem?
Citera
2020-04-17, 15:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Förvisso men jag skrev inte att du fastställde något med en viss grad av precision utan att 'analyskulorna' kan ha kommit från samma batch om "ca 100.000 kulor". (Förtydligande)

Slutsatsen du skriver om 'analyskulorna' är intressant.
Slutsatsen var att LP- och OP-kulorna matchade blyspår i kläderna och sinsemellan.
Det är en slutsats med bevisvärde i en rättegång men den måste sättas in i en relevant gärningsbeskrivning.

Särskilt om det visar sig att 'analyskulorna' inte är mordkulorna. Blyisotopsammansättningen är alltså inte bevis på att 'analyskulorna' är mordkulorna.
Jag skulle säga att PU gör helt rätt att anta att de hittade kulorna är rätt:
- tändsatsens komposition är rätt
- Pb-isotopssammansättning stämmer och skiljer sig från referensammunition.
- de är de enda kulorna som har hittats.

Som jag skrev tidigare, det enda sättet för GM & co att få in fel kulor i utredningen vore att ta avfyrade kulor från samma batch. Men få har man ju inte uppnått någonting : man har ett nytt ’mordvapen’ som binder en till brottet, och det är samma ”heta” ammunition som polisen letar efter. Vad värre är, om någon hittar en 3:e kula, då är komplotten synlig för alla.

Slutsats: det finns ingenting som motiverar varför kulorna skulle planterats. Vi kan fråga oss hur de hamnade där de gjorde, men vi har faktiskt noll erfarenhet av hur kulor färdas utomhus efter att ha tumlat genom en kropp.
Citera
2020-04-17, 15:57
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Om du är villig att göra mig en tjänst:
fatta ett lämpligt pistol-föremål ena handen, gå fram till en vägg, tryck andra handflatan mot väggen med sträckt vågrät arm (”hand på axeln), peka med ”pistolpipan” i höjd med sagda handflata 15-20 bredvid och riktad svagt nedåt, se till att det är >10 cm mellan pipan och väggen. Betänk nu att målet (väggen) dessutom rör sig framåt.

Menar du att detta är ett rimligt sätt att skjuta med en .357 Magnum? Jag skulle ALDRIG avfyra en revolver så nära framför mina tänder och näsa.

Jag hade inga som helst problem att göra så, det blev ännu lättare om man vinklade överkroppen 45 grader och på så sätt "förlänga" armen och positionera revolvern på sidan av huvudet om man är rädd för rekylen. Oavsett det var det varken svårt eller onaturligt. skjutarmens armbåge höll jag ner mot kroppen. En 357 magnum är ingen kanon såsom 454 Casull eller 500 S&W. En van skytt fixar detta utan problem och jag har svårt att förstå din motvilja till detta scenario.
Citera
2020-04-17, 16:00
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att PU gör helt rätt att anta att de hittade kulorna är rätt:
- tändsatsens komposition är rätt
- Pb-isotopssammansättning stämmer och skiljer sig från referensammunition.
- de är de enda kulorna som har hittats.

Som jag skrev tidigare, det enda sättet för GM & co att få in fel kulor i utredningen vore att ta avfyrade kulor från samma batch. Men få har man ju inte uppnått någonting : man har ett nytt ’mordvapen’ som binder en till brottet, och det är samma ”heta” ammunition som polisen letar efter. Vad värre är, om någon hittar en 3:e kula, då är komplotten synlig för alla.

Slutsats: det finns ingenting som motiverar varför kulorna skulle planterats. Vi kan fråga oss hur de hamnade där de gjorde, men vi har faktiskt noll erfarenhet av hur kulor färdas utomhus efter att ha tumlat genom en kropp.

Jag har aldrig påstått att någon planterat fejkade kulor på Sveavägen och tror inte det heller. Tidsförhållande mm gör det osannolikt.

Det enda sättet för GM & Co att med 100% säkerhet fabricera relevanta bevis är att använda resterande patroner från MOP och avfyra det med ett annat vapen än mordvapnet samt därefter destruera vapnet/pipan samt mordkulorna.

Det värre är då att delar av rättsapparaten är direkt involverade i skyddande av brottsling i MOP. Mordvapnet kan då återlämnas till rättmätig ägare med licens och tack för lånet.

Edit: Det kvarstår visserligen möjligt DNA spår från OP på mordvapnet som gör att mordvapnet kan identifieras.
Senast redigerad av Utredaren 2020-04-17 kl. 16:11.
Citera
2020-04-17, 17:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag hade inga som helst problem att göra så, det blev ännu lättare om man vinklade överkroppen 45 grader och på så sätt "förlänga" armen och positionera revolvern på sidan av huvudet om man är rädd för rekylen. Oavsett det var det varken svårt eller onaturligt. skjutarmens armbåge höll jag ner mot kroppen. En 357 magnum är ingen kanon såsom 454 Casull eller 500 S&W. En van skytt fixar detta utan problem och jag har svårt att förstå din motvilja till detta scenario.
Man kan konstruera många olika scenarion. Min poäng är egentligen att om GM skulle lägga handen på offret så borde det kombinerats med påsittande skott. Annars är det bara långsökt.

En anledning att jag intresserat mig för detta är frågan om Dekorima-mannen:
Om GM verkligen stod och väntade i avfasningen så hade han ytterst lite tid och sträcka på sig att kliva fram och skjuta. Palme faller nämligen mycket nära N väggens förlängning (om jag minns rätt så fick jag det till ca 2.5m). Samtal, hand på axel; ytterst svårt att hinna med något av det.
Citera
2020-04-17, 17:14
Medlem
Här är det jag skrev om Mockfjärd o kvinnan som gick ut i pressen med att hennes unge inte är Svartenbrandts. Om inte mitt förra inlägg tagits bort så kan man se samband med detta o tiden när Svarten sen blir tagen för bankrån i maj -86 o då erkänner Kungsgatan mfl rån. För att ta bort fokus från Palmemordet såklart.

https://tidningar.kb.se/4112678/1986-06-25/edition/10987/part/1/page/9/?q=Svartenbrandt%20Aftonbladet&from=1986-03-01&to=2004-06-21&sort=asc
Citera
2020-04-17, 19:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Dvs

”kill your darlings”?

Man har provskjutit vapnet. Matchar inte bomspår.
Man har jämfört ammunitionen. Matchar inte isotopsammansättningen.

Case closed. Det var inte han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in