2020-04-16, 12:27
Medlem
mschiefs avatar
Säg att man heltidsstuderar och deltidsarbetar samtidigt. Kan man då gå med i en akassa och få ersättning om något år ifall man får sparken och av div. skäl avbrutit studierna innan?
Citera
2020-04-17, 03:18
Medlem
Hur räknas ersättning ut? Jag har nått upp precis till arbetskravet, och allt annat.

Men jag är lite förvirrad över de nya reglerna. ”510 nytt grundbasbelopp”, har man jobbat deltid ”minskar det proportionerligt”

För mig som har a-kassa baserad på 16 timmar/veckan, vet nån vad detta innebär? Hur mycket ska jag kunna få ut?

Tacksam för hjälp, mvh
Citera
2020-04-17, 14:01
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Hur räknas ersättning ut? Jag har nått upp precis till arbetskravet, och allt annat.

Men jag är lite förvirrad över de nya reglerna. ”510 nytt grundbasbelopp”, har man jobbat deltid ”minskar det proportionerligt”

För mig som har a-kassa baserad på 16 timmar/veckan, vet nån vad detta innebär? Hur mycket ska jag kunna få ut?

Tacksam för hjälp, mvh

Tror du lär få halva grundbasbeloppet dvs 204kr då du arbetat deltid(40%). Blir nog att att söka socialen för hur ska man kunna leva på 204 kr om dagen? Blir väl knappt 4000kr före skatt , sedan 19% skatt på den summan.....
Senast redigerad av anre24 2020-04-17 kl. 14:04.
Citera
2020-04-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voyage
Är egenföretagare och har liksom många andra svårt att få ihop vardagen just nu. Verkar som jag kan "lägga företaget vilande". Men vad innebär det i praktiken? Jag förstår att jag inte får dra in pengar på firman, men däremot har jag rullande utgifter, lokalhyra exempelvis. Räknas utgifter som detta som "aktivitet" och kan ställa till det för eventuell ersättning från a-kassan?

Ingen verksamhet får förekomma i ditt företag, du kan ha kvar din fskatt och moms osv men absolut ingen verksamhet för föregå i det, du kommer fylla i en blankett där du själv intygar att du har lagt det vilande.
Citera
2020-04-18, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Tror du lär få halva grundbasbeloppet dvs 204kr då du arbetat deltid(40%). Blir nog att att söka socialen för hur ska man kunna leva på 204 kr om dagen? Blir väl knappt 4000kr före skatt , sedan 19% skatt på den summan.....

255kr är det lägsta du kan få ut från grundbeloppet.
Citera
2020-04-19, 08:34
Medlem
Lobbaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza123
Ingen verksamhet får förekomma i ditt företag, du kan ha kvar din fskatt och moms osv men absolut ingen verksamhet för föregå i det, du kommer fylla i en blankett där du själv intygar att du har lagt det vilande.
Hur länge tar det? Dillat fram och tillbaka med idioterna på a-kassan en tre-fyra veckor nu och de frågar samma saker om och om igen, det känns helt ärligt som det inte läser vad man har skrivit. Jag har förklarat för dem att ingen verksamhet bedrivs.
Citera
2020-04-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Hur länge tar det? Dillat fram och tillbaka med idioterna på a-kassan en tre-fyra veckor nu och de frågar samma saker om och om igen, det känns helt ärligt som det inte läser vad man har skrivit. Jag har förklarat för dem att ingen verksamhet bedrivs.

Det beror på vilken akassa du har alla akassor har olika typer av handläggningstid.
Folk som jobbar på akassor är inga idioter det är oftast äldre människor med ett hjärta som gör allt i sin makt för att fatta ett snabbt beslut, tyvärr så måste man följa svensk lag och dem regler som är satta.
Citera
2020-04-19, 15:33
Medlem
Hej! Min flickvän har varit med i A-kassan sedan november - 2019.
Någon som vet med de nya reglerna om det gör att hon är berättigad till mer än grundersättning?
Ska sägas att hon jobbar heltid men kan få gå snart.
Jag har sett att varje månad framöver räknas som 4 månader. Jag läste innan i mars att alla som varit med minst 3 månader i a-kassan skulle räknas som 12 månader. Men vet inte om det är så längre, någon som vet här?
Citera
2020-04-20, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Någon som vet med de nya reglerna om det gör att hon är berättigad till mer än grundersättning?
Jag har sett att varje månad framöver räknas som 4 månader. Jag läste innan i mars att alla som varit med minst 3 månader i a-kassan skulle räknas som 12 månader. Men vet inte om det är så längre, någon som vet här?

Hej!

Månaderna Nov 2019 fram till Mars 2020 räknas som en månad vardera. Medans Mars månad räknas som 4, alltså: 4 + 4 = 8 månader. När April är slut kommer hon ha 4+4+4 = 12 månader.

Har hon tillräckligt mkt arbetade timmar kan hon få både grundersättning samt full ersättning (om hon söker i Maj)
Citera
2020-04-20, 11:41
Medlem
Hej!

Har fått följande svar från A-Kassan:

"För månaderna mars till och med december 2020 räknas varje månad som fyra medlemsmånader. Det betyder att du under den här perioden kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning redan efter tre månaders medlemskap. Det innebär att månaderna innan mars räknas som en vanlig månad. Mars räknas som 4 månader. Det står fel i ditt brev då du har 11 månader medlemstid.

Om du fortfarande är arbetslös i maj kan man pröva om din rätt till ersättning då du uppfyller minst 12 månader medlemstid. Du behöver då ha haft ett avbrott från arbetslöshetsförsäkringen en hel kalendervecka(tidigast från vecka 19).

Ett avbrott är när man inte fått ersättning från a-kassan under hela vecka för att man t ex arbetat, varit föräldraledig/sjuk eller varit förhindrad att kunna ta ett arbete"

Som ovan lyder faller jag lite på mållinjen för att kunna få inkomstbaserade ersättning med 1 mån.
Det sista som skrivs ang avbrott, känns luddigt... jag ska alltså behöva arbeta minst en vecka vilket i sig självt är lite moment-22 då det är jobb hela grejjen handlar om, och har jag fått jobb behöver jag ingen A-kassa längre!? någon som har några ideer vad gäller just ett "avbrott" och hur detta skulle kunna lösa sig?
Citera
2020-04-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke

Det beror på när hon fick sitt beslut fick hon beslutet innan 13 April så räknas ALLA månader som 1 månad och hon kan inte ta del av dem nya reglerna, har hon fått beslutet efter 13 April så kan hon skicka in en prövning om att få högre ersättning.
Citera
2020-04-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickie88
Hej!

Har fått följande svar från A-Kassan:

"För månaderna mars till och med december 2020 räknas varje månad som fyra medlemsmånader. Det betyder att du under den här perioden kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning redan efter tre månaders medlemskap. Det innebär att månaderna innan mars räknas som en vanlig månad. Mars räknas som 4 månader. Det står fel i ditt brev då du har 11 månader medlemstid.

Om du fortfarande är arbetslös i maj kan man pröva om din rätt till ersättning då du uppfyller minst 12 månader medlemstid. Du behöver då ha haft ett avbrott från arbetslöshetsförsäkringen en hel kalendervecka(tidigast från vecka 19).

Ett avbrott är när man inte fått ersättning från a-kassan under hela vecka för att man t ex arbetat, varit föräldraledig/sjuk eller varit förhindrad att kunna ta ett arbete"

Som ovan lyder faller jag lite på mållinjen för att kunna få inkomstbaserade ersättning med 1 mån.
Det sista som skrivs ang avbrott, känns luddigt... jag ska alltså behöva arbeta minst en vecka vilket i sig självt är lite moment-22 då det är jobb hela grejjen handlar om, och har jag fått jobb behöver jag ingen A-kassa längre!? någon som har några ideer vad gäller just ett "avbrott" och hur detta skulle kunna lösa sig?

Du behöver ha 1 vecka där du inte får ersättning ta bara semester på dina tidrapporter så får du ingen ersättning och det räknas då som ett avbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in