2020-04-17, 10:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mörkertal finns i alla länder. De är bara mer eller mindre. Jämför Belgien mot övriga länder med hög överdödlghet:

Spanien: >16 (413)
Frankrike: ≈16 (275)
Belgien: ≈16 (419)
Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Italien: ≈16 (367)

Som jag skrev, jämför Japans dödstal med Sveriges.
Citera
2020-04-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det kommer nog aldrig bli helt känt hur många som dog i Kina eller för den delen hur många som kommer att dö.

Nej, absolut inte. Men de har ändå känt sig tvingade att justera siffrorna något för att inte tappa ansiktet helt.. (vilket de ändå har gjort i mina ögon).
Citera
2020-04-17, 10:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jaha, inte mera?

Undrar om man kan få behandling på privatsjukhus som man betalar själv?

Undrar samma sak om Remdisivirbehandling, 50 000 har jag heller inga problem med...

Tillhör några stycken riskgrupper själv och är över 60, och mitt förtroende för Löfven överstiger nog inte 0 med så värst många tiondelar...

Säkert mycket mer om man räknar in allt samhället gjort för att utöka antalet platser från ca 530 till 1077. Just för tillkommande coronaplatser kanske det rör sig om 1 miljon per patient. Jag kan bara gissa någon kommer nog att räkna på det i efterhand.

Sofiahemmet kanske har IVA platser? Ersta och Sköndal dök upp på listan på IVA platser i listan över beläggningsgrad i sjukvården. Det var bara våra vanliga akutsjukhus med från början.

Sofia har alla utrustning som behövs det är jag säker på de. De tar landstingspatienter under vissa omständigheter och som sådan fick jag min gallsten borttagen där. Låg inne ett dygn, kolossalt mycket syrror i förhållande till antalet patienter. Har även fått annan vård där flera gånger.

Har du råd tveka inte. Det som är så mycket bättre är att syrrorna kommer att ha tid för dig. Teknisk sett är vården likvärdig som på typ Karolinska men det är inte samma stress. Ingen risk för misstag. Kan tänka mig att man får en faktura i efterhand på, 50 000-80 000 per dygn i IVA och 20 000-30 000 när du ligger på vanlig sal.
Citera
2020-04-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Andra länder börjar göra mer och mer som Sverige. Garanterar att om 2-3 veckor använder väldigt många Sveriges modell. Förutsatt att det nu inte börjar spåra ur (vilket jag inte tror, vi har inte ens använt Älvsjömässan ännu) så tror jag verkligen att vår modell är den rätta.

Jävligt positivt också att Remdesivir är så lovande. En kuckelimuckmedicin man kan trycka i dom som är värst drabbade men kanske även på samtliga inlagda patienter framöver.

Sverige har ju experimenterat med det men jag undrar hur många som fått det? Kan det vara därför Karolinska har en överlevnadsgrad på 80% bland IVA-patienter?

Nu blir det ännu mer spännande att få höra hur många svenskar som har antikroppar. Har vi nått en ganska stor flockimmunitet redan nu i kombination med bättre läkemedel så tror jag verkligen på detta.

En eloge till Tegnell som snart kommer bli hyllad.

Anders Tegnell är inte enväldig härskare på folkhälsomyndigheten. Men onekligen kommer det se ut som att han haft rätt trots allt.
Citera
2020-04-17, 10:15
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Andra länder börjar göra mer och mer som Sverige. Garanterar att om 2-3 veckor använder väldigt många Sveriges modell. Förutsatt att det nu inte börjar spåra ur (vilket jag inte tror, vi har inte ens använt Älvsjömässan ännu) så tror jag verkligen att vår modell är den rätta.

Jävligt positivt också att Remdesivir är så lovande. En kuckelimuckmedicin man kan trycka i dom som är värst drabbade men kanske även på samtliga inlagda patienter framöver.

Sverige har ju experimenterat med det men jag undrar hur många som fått det? Kan det vara därför Karolinska har en överlevnadsgrad på 80% bland IVA-patienter?

Nu blir det ännu mer spännande att få höra hur många svenskar som har antikroppar. Har vi nått en ganska stor flockimmunitet redan nu i kombination med bättre läkemedel så tror jag verkligen på detta.

En eloge till Tegnell som snart kommer bli hyllad.

Hur tycker du att andra länder gör som Sverige? Majoriteten av andra länder som har haft tid på sig som Sverige har stoppat smittan snabbt och resolut genom hårda restriktioner. Givetvis kan de inte hålla stängt för all tid utan öppnar nu försiktigt och successivt och utvärderar vilka effekter det får gradvis. De kontrollerar med andra ord smittspridningen till skillnad från Sverige där smittspridningen i princip är släppt lös från början och där det inte längre är möjligt att styra den. Vi är spelbrickor i ett pågående experiment.
Citera
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Det är ren och skär SKANDAL hur eftersatt äldrevården är!!!!!
SKANDAL!!!
De äldre har betalat världens högsta skatter i många många år!
Nu avtackas de genom att det inte finns skydd åt de anställda som arbetar inom vården!!
Se TV4 inslag nyss med Pernilla Andersson som arbetar febrilt genom en stiftelse och köper in skydd så gott de kan..
Djävla politiker!!! Ni är minst sagt landsförrädare!!!!
SKANDAL!!!!!

Ja. Visst är det. Men lite tokigt att inse nu att de senaste 20 årens nedmontering av ALL välfärd varit...ja, knas. "Vi" har röstat fram detta och prioriterat andra saker än välfärd och omsorg, trots världens högsta skattetryck. Tyvärr.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, jag går in på det valfria landet Sverige. Hur ser jag där att det har "planat ut"?

Sydkorea. Var är den exponentiella ökningen? Och hur klarar de att ha toppvärdet 9 döda på en dag på 52 miljoner invånare och 2 månader sedan de första fallen? Snacka om "platta ut kurvan". Släng dig i väggen, Anders.

Jag har sett en hel del från Sydkorea. Skulle mycket hellre ha deras virusexperter vid styret i Sverige.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Läser i Expressen att viruset nu tagit sig in på en tredjedel av alla vårdboenden i Göteborg. Trots att dom såg vad som hände i Sthlm och försökte förhindra det.

Verkar sjukt svårt hålla det ute. Måste vara asymptomatiska som drar in skiten.

Ja det är nog oerhört svårt att inte få in det på äldreboende. Personal som rör sig ute i samhället, åker kommunalt osv och så smittar man väl troligen strax innan det bryter ut och som du säger, kanske är man utan symtom. Personal borde ha haft munskydd just för att förhindra den sortens smittspridning.

Sen tror jag att äldreomsorgen, som var illa redan innan, inte haft någon direkt plan eller beredskap för detta.
Citera
2020-04-17, 10:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej det är mer rimligt att skriva kombination då, i stället för att tillägna det underliggande sjukdom.
Även om man har en terminal sjukdom så kan du mycket väl ha levt långt längre om du inte fått covid-19.

Vad vet du om Adam Alsings patientjournal?

1. Om en person är i livets slutskede (terminal är svengelska) så lever den kort tid och kommer att vara känslig för allt som förvärrar situationen exempelvis en vanlig förkylning.

2. Vet inget om Alsings patientjournal och borde skrivit en som med största sannolikhet hade covid-19 som primär dödsorsak.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sydkorea vinner:

De har lite andra regler och åtgärder i kraft:

"Sydkoreas invånare uppmanas anmäla om de ser sammankomster där människor inte håller avstånd till varandra, enligt ett utskick från regeringens hemsida.

En app har skapats för att sydkoreaner ska kunna skicka in bilder och information om var restriktionerna bryts till regeringen.

Den som inte följer reglerna kan tvingas böta upp till motsvarande 100000 kronor eller dömas till upp till sex månaders fängelse."
Citera
Medlem
Löfvén och Tegnell: Kommer pågå i månader, förbered er.
Så fort en platå eller en uppenbar underrapportering händer: TEGNELL LYCKADES. VI KAN ÅTERGÅ TILL DET NORMALA.
Citera
2020-04-17, 10:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Än en gång så tydligt att Kina inte är helt ärliga med sina siffror. Min vän bor 1000 mil från Wuhan. Hela staden var i total lockdown i två månader. För tre veckor sedan släppte Kina på det, öppnade upp, folk gick tillbaka till jobbet och Kina var fria från viruset och skulle endast kontrollera och isolera inresande. Sedan har man ju inte hört ett ord och Kina har klappat sig själva på axeln men enligt min vän där så har de nu problem igen med massor med folk som är smittade och dör. Egentligen är jag inte förvånad.

1000 mil från Wuhan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in