2020-04-17, 10:07
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, jag går in på det valfria landet Sverige. Hur ser jag där att det har "planat ut"?

Sydkorea. Var är den exponentiella ökningen? Och hur klarar de att ha toppvärdet 9 döda på en dag på 52 miljoner invånare och 2 månader sedan de första fallen? Snacka om "platta ut kurvan". Släng dig i väggen, Anders.

Sydkorea körde på den viktigaste av alla taktiker för att ha ett normalt öppet samhälle. Extrem testning och contact tracing i början. Men till och med SK som nästan stoppade spridningen helt tills patient 31

https://graphics.reuters.com/CHINA-HEALTH-SOUTHKOREA-CLUSTERS/0100B5G33SB/index.html

Ifall folk tror Sverige har någon koll, dröm igen.
Citera
2020-04-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Såklart, men om 10 personer ligger och kvävs och hälften får ”standardbehandling” och en annan får Remdesivir (som verkar ha positiv effekt i många studier) så är det inte jättesvårt att dra slutsatsen att de som får medicinen förmodligen kommer klara sig bättre.

Håller med! Måste vara fruktansvärt att vara läkare och kolla på..
Citera
2020-04-17, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vissa länder kommer att vara tvungna att justera sina dödssiffror i efterhand. Kina har redan börjat göra det (för att inte framstå som totalt blåsa i skallen). Andra kommer aldrig att göra det.

Det kommer nog aldrig bli helt känt hur många som dog i Kina eller för den delen hur många som kommer att dö.
Citera
2020-04-17, 10:09
Medlem
New York and other East Coast states extend shutdown of nonessential businesses to May 15, Gov. Cuomo says
Citera
2020-04-17, 10:10
Avslutad
Donald Trump hade rätt. Ebolamedicin verkar fungera. Expressen, Aftonbladet mm hånade presidenten men nu ber dom inte om ursäkt för det minsann. Idioter!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Men! Om vi nu hittat dunderhonungen som fixar biffen... är det inte bättre att totalt stänga samhället tills dess att vi har en lager av medicinen som gör att vi inte får några fler onödiga dödsfall? Det är väl den här jackpott som länder som stängt hoppats på? Nu sitter vi i Sverige i skiten precis innan en livräddande medicin kan administreras till de som behöver.
Självklart! Det är ju detta alla länder utom ett verkar fatta. Kan man skjuta upp epidemin några månader så finns det absolut en hyfsad chans att det går att radikalt minska dödsfallen när man sedan "släpper på" smittspridningen igen. Sverige sitter i skiten för att en liten klick epidemiologer med stort inflytande är förälskade i teorin om flockimmunitet och ser sitt livs drömtillfälle att prova den i praktiken, med svenska folket som försökskaniner.
Citera
Avslutad
Andra länder börjar göra mer och mer som Sverige. Garanterar att om 2-3 veckor använder väldigt många Sveriges modell. Förutsatt att det nu inte börjar spåra ur (vilket jag inte tror, vi har inte ens använt Älvsjömässan ännu) så tror jag verkligen att vår modell är den rätta.

Jävligt positivt också att Remdesivir är så lovande. En kuckelimuckmedicin man kan trycka i dom som är värst drabbade men kanske även på samtliga inlagda patienter framöver.

Sverige har ju experimenterat med det men jag undrar hur många som fått det? Kan det vara därför Karolinska har en överlevnadsgrad på 80% bland IVA-patienter?

Nu blir det ännu mer spännande att få höra hur många svenskar som har antikroppar. Har vi nått en ganska stor flockimmunitet redan nu i kombination med bättre läkemedel så tror jag verkligen på detta.

En eloge till Tegnell som snart kommer bli hyllad.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ja eller så är det bara stenhård triage, backar ju upp att så många klarar av IVA - dom är unga och friska helt enkelt.

Sverige kanske inte är bäst i världen på att räkna statistik på avlidna såsom Adolf Tegnell säger.
Men Sverige är bäst i världen på att trolla med IVA platser. Se bara till att de huvudsakliga kandidater till IVA inte får vara med så kommer statistiken se så jävla bra ut att hela världen kan häpna.
Citera
2020-04-17, 10:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad är det som är så jobbigt med respirator det är ett falskt rykte! Du får ju syrerik luft nedtryckt i lungorna utan den minsta ansträngning. Man märker inte av att man är intuberad. Kanske halsen bli lite uppriven efter flera dygn men var är jobbigt?? Och på vilket sätt är det jobbigt??
Jag har aldrig själv upplevt det så jag kan bara gå på vad jag läst mig till. Ett problem med höga syrehalter under övertryck kan vara att syre är starkt oxiderande och därmed orsakar oxidativ stress. Jag har läst någonstans att små djur som tvingas leva i 100 % syrgas (luften innehåller normalt 21 %) dör efter bara några dagar.

Höga syrehalter kan alltså både bättra på blodets syresättning, vilket är den önskade effekten, men samtidigt utgöra en påfrestning på de känsliga vävnaderna i lungorna. Det verkar inte orimligt att detta påverkar mycket gamla människor mer negativt än unga och i övrigt friska.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Sydkorea vinner:
Citat:
S. Korea confirms 22 new cases, hovering around 20 for 5th day
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Journalister borde studera antalet döda via begravningsbyråerna. Då kanske vi får en bättre bild av läget. Finns andra länder som gör så.

Svensk msm går regimens ärenden. Granskar inget.
Citera
2020-04-17, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sluta nu bara. Att vara nedsövd = slippa alla problem. Comprende? Till skillnad mot att vara dimmig på morfin.
Ok, men det är ju direkt dödshjälp. Respiratorn är bara en undanflykt.

Jag har inte själv några moraliska problem med dödshjälp. Men jag tycker det är oetiskt att använda en respirator som en bakväg för att ge dödshjälp, när vi samtidigt befinner oss i en pandemi där respiratorer är en bristvara som kan rädda en annan människas liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in