2020-04-17, 09:07
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Enkelt.. inför aktiv dödshjälp. Låt individen själv bestämma om de vill plågas ihjäl på ålderdomshemmet utan ens smärtlindring eller den mer humana vägen med starka mediciner så somnar in smärtfritt!!

Just nu får främst äldre dö i plågor
Absolut, om politikerna driver denna linjen, och får majoritet för sitt förslag så är detta en väg som fungerar.

Men idag är inte aktiv dödshjälp tillåten.
Citera
2020-04-17, 09:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår att du inte kommit långt i livet!

Om inställningen alltid är att göra precis som alla andra, för dom har ”troligtvis rätt” så kommer man ju ingenstans..

Var det därför du inte gick ur grundskolan? För att ingen av dina kompisar heller gjorde det..

Visst har jag satsat på fel häst några gånger

men det har nog de flesta gjort,

annars tycker jag nog det har gått rätt hyfsat.

Och själv då?
Citera
2020-04-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Du får slicka 👅 lite på detta klitoris-galler så får du garanterat Corona.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/308001/slickar-pa-heliga-platser--i-protest-mot-corona
lättare gå och sätta sig på nåt fik, eller åka buss..än att behöva lämna landet.
Citera
2020-04-17, 09:09
Avslutad
Pajasregering, andra länder och läkemedelsbolag är så långt framme att det är att kasta pengarna i sjön.

Citat:

Regeringen och samarbetspartierna C och L vill satsa 100 miljoner kronor på forskning om cononaviruset. Vetenskapsrådet får i uppdrag att förbereda att fördela pengarna till olika forskningsinsatser.
https://www.vk.se/2020-04-17/100-miljoner-till-virusforskning
Citera
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu var det iof WHO som gissade på något år minimum tills ett fungerande vaccin, inte jag personligen. Och det är egentligen allt som spelar någon roll. Det och att man kan få vården att klara av antalet sjuka.

Jag kan inte påstå att jag är något större fan av Tegnell. Vi hade vunnit mkt informationsmässigt och trovärdighetsmässigt på att ha en mer pragmatisk informationsförmedlare, men det gör inte strategin mindre lämplig.

Om vi nu ska tro WHO om att vi inte ska hoppas på ett vaccin förens om kanske något år, vilka vägar framåt har då "lockdown-länderna"? Ja i de demokratiska länderna finns inget annat val än att börja öppna upp igen, precis det som börjar ske nu runt om i Norden och Europa. Och när man börjar öppna upp kommer smittan sprids sig igen, sakta kanske men sprida sig likväl. Och för min lungsjuka mor är det en dödsdom oavsett om hon blir smittad idag eller om 5 månader. Dör gör hon ändå.
Det är egentligen ingen märklig strategi vi valt, möjligtvis lite mera riskabel eftersom vi hade så få IV-platser, så hade man haft fel i bedömningen att svensken skulle lyda bara rena uppmaningar så hade det kunna gått illa. Men som det är ut nu verkar det ha gått vägen. Och fortsätter det så kommer vi att klara oss lika bra som andra gällande dödstal men bättre ekonomiskt och ha haft mer frihet under tiden

Jag läser vad du skriver och förstår att du inte på något sätt är obegåvad. Däremot tror jag att du lyckas hoppa över att läsa vissa specifika meningar i mina svar till dig. Lite på samma sätt som Tegnell väljer att inte svara på alla frågor.

Nu tror Tegnell och FHM uppenbarligen inte på datan, vilket jag annars fått för mig var en grund för deras arbete. Hursomhelst så visar datan att dessa nedsänkningar är effektfulla även under en kortare period. Det skulle innebära att de länder som stängt ner väsentliga delar som grundskolor, utsatta områden och restaurangverksamhet kommer att spara en stor smittspridning även om de tvingas öppna upp igen efter en månad.

De senaste rapporterna visar ännu tydligare än tidigare varför vi inte kan förutsätta en flockimmunitet.

Vidare så ökar chanerna extremt mycket för varje månad att vi kommer att ha tillgång till behandlingsformer och eventuella bromsmediciner vilket vi inte har idag.

Vi HAR redan en väldigt mycket större dödlighet än vad vi skulle behöva haft och bara det i sig borde vara en het debatt i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Suck, influensa-argumentet igen...

Rekordet för antal intensivvårdstillfällen per influensasäsong perioden 2015-2020: 503
Antal som intensivvårdats för covid-19 hittills på ca 4 veckor: 1272

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.kumulativ

En influensasäsong pågår ca 20 veckor. Covid-19-epidemin hittills 4 veckor. Och har redan
slagit IVA-rekordet med ca 250%.

Influensa har även betydligt lägre r0 samt partiell immunitet så det gör det mer utdraget.

Verkar som att Knut Wittowski får rätt på detta ändå, trots att han avfärdas som galen. Smittspridningen pågår 4-5 veckor sen är den över. Verkar bara vara ett fåtal länder som lyckats kväva spridningen, och de kommer garanterat få en andra våg som heter duga om de inte låser in sig själva i ett par år.

Gå in på https://www.worldometers.info/coronavirus/

Klicka in på valfria länder och titta på ”Daily New Deaths”-staplarna. I princip alla länder har en exponentiell ökning i en månad innan det planar ut, oavsett åtgärder.
Citera
2020-04-17, 09:10
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag läste att Remdesivir hjälper mot Corona, varför inte ge detta till alla drabbade
Jag skrev detta för en månad sen, nu verkar aktien gå uppåt.
Citera
2020-04-17, 09:11
Medlem
Karmans avatar
I ett läge när så mycket är okänt om viruet: när och hur det smittar, om man blir immun, följdverkningar av att ha varit sjuk etc, så är det djupt oansvarigt att inte ta det säkra före det osäkra. Detta oavsett vilken strategi som visar sig vara bäst vid en slutlig analys.

Svenska myndigheter och politiker borde alltså ha följt Norges exempel och tagit i med "hårdhandskarna" redan från början, med karantän, stängda gränser, stängda skolor, ja ni vet vad som gjorts där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Mars 11-15 3/5= 0.6 döda per dag
Mars 16-20 13/5= 2.6 döda per dag ökning med 333% jämfört med föregående period
Mars 21-25 47/5= 9.4 döda per dag ökning med 262%
Mars 26-30 104/5= 20.8 döda per dag ökning med 121%
Mars 31- 4 april 224/5= 44.8 döda per dag ökning med 115%
April 5-9 421/5= 84.2 döda per dag ökning med 88%
April 10-14 272/5= 54.4 döda per dag minskning med 35%

Även om den senaste 5 dagars perioden inte representerar verkligheten fullt ut tror jag vi i det här läget kan sluta tala om exponentiell tillväxt. Sverige befinner sig nu i en platå eller är mycket nära en platå. Jag vågar nästan svära på att det inte kommer inte finnas ngn 5 dagarsperiod som snittar mer än 150 döda.

10-14 är påskhelgen där siffrorna fortfarande är helt off av någon anledning.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Trångboddhet, missbruk, existerande sjukdomstillstånd med flera faktorer, de vanliga orsakerna och skälen helt enkelt.

En vanlig säsong så är det boende på äldreboenden som dör när de smittas av virus eller andra smittor. Och att tro att vi kan förhindra dessa dödsfall, oavsett om det är på grund av influensa, covid19 eller bakterier är helt enkelt inte realitiskt. Den som är äldre har alltid en ökad risk att inte leva ett år till.

Som det är för stunden så är det runt 40% av alla dödsfall i covid19 som kan kopplas till boende inom äldreomsorgen. Om vi undvikit dessa, så hade Sveriges antal döda sett avsevärt mycket bättre ut.
Nu talar menar jag inte att man ska kunna minska dödsfallen generellt bortsett från Covid19, det jag menar är pandemin och dess dödsfall, som förmodligen kunnat förhindrats genom att FHM och regeringen vidtagit åtgärder och i vissa fall förbud.
Jag anser att FHM&Co gör för lite för sent, det fungerar inte att säga "vi får titta på detta när corona pandemin är över" deras agerande väcker frågor hos väldigt många och det är ett tydligt tecken på att folk saknar förtroende för dom.
Citera
2020-04-17, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Pandemin är ju inte över ännu och det är tyvärr minst ett år eller två innan det finns ett vaccin.
Det håller jag med om, men jag är inte fullt så pessimistisk att jag tror på en överdödlighet på 10.000 döda per miljon invånare.

I Lombardiet har 1.138 dött per miljon, eller 0.114%. Att den siffran skulle tiodubblas ens i Lombardiet jag som mycket osannolikt.
Citera
2020-04-17, 09:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
I USA går det inget vidare..Idag 4500 nya dödsfall

"Närmare 4 500 nya dödsfall i sviterna av coronaviruset har rapporteras, vilket enligt nyhetsbyrån Reuters sammanställning tar den sammanlagda dödssiffran i USA till 33 284. Anledningen till den höga dödssiffran det senaste dygnet kan vara att "troliga" fall räknas med för första gången."

Med tanke på att många aldrig ens kommer i närheten av ett sjukhus så kan man anta att det förmodligen är det dubbla eller ännu fler..

Det kostar att inte ha allmän sjukvård för sin befolkning.
Om Corona slagit till innan omröstningen av "Obama care" så hade nog resultatet av omröstningen blivit väldigt mycket annorlundare.

Detta borde också påverka den Svenska debatten om privatiserad sjukvård. Rena vansinnet med en privatiserad sjukvård eftersom sjukdomar som corona smittar uppåt åt de rika och förmögna som blir påverkade lika lätt som den fattiga "pöbeln". Rusta upp sjukvården för ALLA medborgare och sluta slänga pengar på invandring och menskonst, sponsra islamistiska organisationer, fittmössor och målade kukar på väggar runt om i Sverige.

Sveriges infrastruktur behöver en ORDENTLIG upprustning. Allt från Avloppssystem under våra städer och dagvattensystem som inte tål dessa tiders skyfall utan att svämmas över. Till den usla sjukvård vi har som inte kan rädda livet på våra gamla. Att sortera ut 70+ redan innan de ens får en undersökning på sjukhus är vansinne och inte värdigt ett land i västvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag såg det:
Närmare 4 500 nya dödsfall i sviterna av coronaviruset rapporteras, vilket enligt nyhetsbyrån Reuters sammanställning tar den sammanlagda dödssiffran i USA till 33 284.

USA:s smittskyddsmyndighet CDC har räknat till 31 071 fall, av dem har drygt 4 100 "troligen" avlidit med anledning av smittan.

USA har den högsta dödssiffran i världen. Därefter kommer Italien, Spanien och Frankrike.
https://www.nsd.se/nyheter/rapport-om-rekordmanga-doda-i-usa-nm5341451.aspx

Men det är ju bara vanlig influensa.
vad är det där för nyhet egentligen?

4500 nya döda på ett dygn är inte alls vad t ex Worldometers, Johns Hopkins och Wikip skriver (de anger lite drygt 2000 per dag de senaste dagarna). Och det framgår inte av underliggande länk till Reuters. Där ser jag bara en total. Är det någon på NSD/TT som tittar till den där totalen varannan dag som skrivit "nyheten"!?
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-17 kl. 09:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in