2020-04-17, 09:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Varför får du inte ut dom?

Restriktioner som man införde i början av april för att garantera läkemedelsförsörjning till sjukhus.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Bara jag som reagerar på när jag ser folk använda andningsskydd/"munskydd" på helt fel sätt? I repotaget ser jag folk pilla på vad som ser ut att vara hemmagjorda "skydd" konstant (vilket absolut är sämre än att inte ha något för ansiktet öht) och så ser jag folk med munskydd som inte ens täcker näsan. Är folk totalt efterblivna?

Den sista idioten är inte född.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är det vi pratar om ja. Man kan inte upprätthålla tillräckligt låg medvetandegrad utan andningshjälp. Man dör ganska dramatiskt i denna sjukdom i ett urdraget förlopp.

Dessutom om man sätter dem i respirator finns ju faktiskt chansen till tillfrisknande. Bevisligen har detta skett i andra länder i vissa fall.

Att lämna våra gamla att dö på boenden eller i hemmet i detta är inte anständig vård helt enkelt.

Nu när de sprider sig på LSS-boenden också. Då kommer ju frågan om alla med Downs syndrom. De har ju ofta en hög biologisk ålder med åldersrelaterade krämpor redan efter trettioårsåldern.

Jag vet att nazisterna hade ett eutanasiprogram på sin tid med hjälp av avgaser för oönskade element. Vi kanske kan göra ett bättre och smidigare jobb. Vad tror du?

Jag bortser från dina påhopp.
Att söva en sjuk person för att lindra är inte realistiskt utan fortlöpande övervakning.
Att söva för djupt, för länge - utan övervakning leder till döden.

Dessutom, med vilken rätt ska man söva äldre, sjuka personer?
I Sverige är inte aktiv dödshjälp tillåten. Allting man gör ska ha ett meningsfullt syfte rent medicinskt.
Senast redigerad av kazangas 2020-04-17 kl. 09:03.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Man behöver inte vara gud försatt förstå att det finns ett större perspektiv att ta hänsyn till..

Nu skrev jag en rätt skämtsam kommentar då personer som ska visa hur mycket de förstår alltid måste börja med att tillskriva motståndarna "incel" eller "högerblivna" eller "vänsterblivna". Det är dumt att tillskriva alla motståndare samma epitet eftersom det mest troligtvis är fel. Jag kallar också enskilda personer dumma i huvudet eller idioter, men det finns ju inte mycket som talar för exempelvis HerrGickhans intelligens. Däremot har jag desto mer respekt för andra motståndare som generellt håller hög kvalité på sina inlägg och baserar det på något.

(och ja, första delen gäller även mig)
Citera
2020-04-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tror jag ska försöka få smittan nu om nu ändå alla kommer gå igen den..då har man större chans ifall man behöver vara inlagd på IVA. Om jag inte haft eller har den..för det får man ju inte veta när inga tester tas.

Du får slicka 👅 lite på detta klitoris-galler så får du garanterat Corona.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/308001/slickar-pa-heliga-platser--i-protest-mot-corona
Citera
2020-04-17, 09:02
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
IVA, ja, men om du ligger två veckor i respirator som 90-åring så lämnar du aldrig sjukhuset sen, oavsett om du överlever eller inte.

Det finns flera 90 åringa som legat i respirator mer än 2 veckor och har klarat sig så nu pratar du i nattmössan. Jag förstår att du vill blunda för det som händer att man offrar gamlingar på grund av usla resurser. Sanningen är dock att det normalt är ganska goda chanser för en normal 90+ att klara en tid i respirator. Min egen mormor då 86 låg i respirator för lunginflammation 2009 i 22 dagar. Hon skrevs ut och levde 6 år till innan hon dog av problem med sitt hjärta.

Under hennes återstående år så reste hon till släktingar i södra tyskland och även hälsade på folk i Sverige, Så hon fick flera för henne bra år efter vården 2009. Så skippa försvarssnacket om att 90 åringar dör som flugor och hur enkelt som helst. Det är inte sant.

Det som sker nu med de gamla i Sverige är ren skandal och ansvariga borde åtalas för att inte ha förberett samhället för kriser, utan ha lagt pengarna på rent idiotiska saker istället för att tillfredställa minoritetsgrupper och främmande religioner.
Citera
2020-04-17, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Du får slicka 👅 lite på detta klitoris-galler så får du garanterat Corona.
https://www.aftonbladet.se/tv/a/308001/slickar-pa-heliga-platser--i-protest-mot-corona
Och folk påstår att det är svenskar som är dumma
Citera
2020-04-17, 09:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ursprungligen postat av aw
IVA, ja, men om du ligger två veckor i respirator som 90-åring så lämnar du aldrig sjukhuset sen, oavsett om du överlever eller inte.

Var en blid för någon vecka sedan på en 93 kvinna som vandrade ut från sjukhuset frisk. I och sig i Turkiet. I Sverige vill vi vara mer privata så vi skryter inte med det.
Men var hon i respirator? En 95-årig tant i Italien överlevde, efter att ha fått syrgas men inte respirator. De som är så sjuka att de satts i respirator och så gamla som dessa damer kanske inte skulle ha klarat det lika bra.
Citera
2020-04-17, 09:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Anders Tegnell sa väl senast igår att vi i Sverige hade snabbast och mest korrekt rapportering av döda i Covid-19. Alltid tveksam till allt den mannen vräker ur sig:

Att det missas många dödsfall i Covid-19 på äldreboenden är väl ingen som är förvånad över. Det testas på tok för lite.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Det där har jag och flera andra i tråden oroat oss över i veckor.

Bra att media äntligen uppmärksammat det.
Citera
2020-04-17, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag bortser från dina påhopp.
Att söva en sjuk person för att lindra är inte realistiskt utan fortlöpande övervakning.
Att söva för djupt, för länge - utan övervakning leder till döden.

Dessutom, med vilken rätt ska man söva äldre, sjuka personer?
I Sverige är inte aktiv dödshjälp tillåten. Allting man gör ska ha ett meningsfullt syfte rent medicinskt.

Enkelt.. inför aktiv dödshjälp. Låt individen själv bestämma om de vill plågas ihjäl på ålderdomshemmet utan ens smärtlindring eller den mer humana vägen med starka mediciner så somnar in smärtfritt!!

Just nu får främst äldre dö i plågor
Citera
2020-04-17, 09:06
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Intressant i P1 nu. Intervju med Norges och Finlands motsvarigheter till Tegnell. De är tydliga med att deras paket med nedstängningar haft stor effekt på smittspridning.

Tack för tipset, mycket intressant.

Nu finns det att lyssna på här.

Intressant hur båda två påpekar att lagstiftningarna skiljer sig så att politikerna i både No och Fi har/hade snabbare möjligheter att fatta beslut och vidta åtgärder. Fin turnering iaf för att undvika att kritisera sina svenska kollegor!
Citera
2020-04-17, 09:06
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Gällande flockimmunitet i Stockholm så vet jag inte om det är ingen som räknar på det? Säg att 30% har varit smittade, 5% hamnar på IVA Stockholm med omnejd har 2.2 miljoner personer det ger oss ungefär 30k som skall ha varit inne på IVA. Vi kan även räkna lägre, säg 2% som skall in på IVA då hamnar vi på 13k personer, det går fortfarande inte ihop.

Du listade precis ut att det inte är så många smittade i Stockholm. Och om det är så
blir det en flodvåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in