2020-04-17, 08:11
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Myndigheterna i kinesiska Wuhan skriver upp dödstalet i staden med 50 procent och registrerar ytterligare 1290 dödsfall som orsakade av covid-19.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7454133

Ja och Flashbackarna var ju elaka alarmister som sade att kina döljer det verkliga antalet döda.

Så ännu en gång vinner flashbackarna och FHM och dess försvarare får stå där som idioter över allt de skriver på nätet. Samma sak gäller uttalandet att Sverige ALDRIG kommer få samma utveckling som Italien. Nu är vi där och de får stå med skägget i brevlådan som vanligt när de vill idiotförklara flashback och dess användare.

1360 döda (c19.se) x 6,5 = 8840 döda på 37 dagar Om man räknar om sveriges dödssiffror till italiens befolkningsmängd. Så Sverige är mitt uppe i Smeten ändå räknar vi inte de gamla som sorteras bort från vården och som vägras vård..
Citera
2020-04-17, 08:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag tycker det finns anledning att tro att dödligheten är lägre än 1%. Jag uppskattade den tidigare till 0.5 - 1.5%.

Detta beror på hur stort mörkertalet är. Det har inkommit uppgifter om att viruset skulle vara luftburet, det kan innebära ett stort mörkertal.
Det verkar inte finnas den sortens mörkertal sett till undersökningen i Stockholm.
Citera
2020-04-17, 08:13
Medlem
Det här gäller för socialstyrelsens dödsorsaksregister

Dödsorsaksregistret innehåller data från 1961. Det finns också ett historiskt dödsorsaksregister för åren 1952–1960. Till och med 2011 omfattade registret endast avlidna personer som var folkbokförda i Sverige vid tidpunkten för dödsfallet – oavsett om själva dödsfallet inträffade i Sverige eller utomlands. Från och med statistikår 2012 inkluderas även dödsfall som sker i Sverige där personen inte var folkbokförd i Sverige vid tiden för dödsfallet.

Så de senaste epidemierna (Asiaten och Hong Kong) bör kunna hittas

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/register/alla-register/dodsorsaksregistret/

De missar väl 1-2 procent av orsakerna. Sen finns det bedömningar som görs (gråzoner)

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-relaterad-till-covid-19/
Citera
2020-04-17, 08:14
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Personligen tror jag att det absolut är möjligt.

Själv hade jag en märklig (men lindrig) sjuka, som var löjligt långdragen. Detta efter en resa till en stor internationell mässa i Frankfurt i slutet av januari. Inga dramatiska symptom, men blev löjligt trött och matt av minsta sak. Kunde känna mig helt frisk för att sedan gå och handla (70 meter) och konstatera att det var liksom allt jag orkade den dagen, och bäst att inte ens tänka på något program följande dag heller.

På mässan i Frankfurt så var det många utställare och besökare från Italien (&naturligtvis vimmlade det av kineser), så när det small till där så funderade jag ju extra mycket.
Men när jag läste på om de Italienska utbrotten så verkar det ganska klart att de inte kan ha haft sin upprinnelse i smitta hämtad från frankfurt-mässa 25-28 januari - inte tillräckligt med tid för sekundärsmittor att bli sjuka och vara bland de första döda, smittan i norra Italien måste ha kommit in tidigare.

Jag tror absolut att det är möjligt med små kluster av smitta så gott som var som helst redan i månadskiftet januari/februari.

Om "lindrig sjukdom"* är rätt för 70-80% i alla ålderskategorier så är det ju nog möjligt att små kluster här och där kan slinka under radarn. Isynnerhet om många i klustret är asociala jävlar som helst sitter på Flashback

*Det är irriterande att vi inte ännu har bättre differentiering än "lindrig" och "behöver sjukhusvård". Leder till alldeles för vilda spekulationer om enorma asymptomatisk mörkertal. Pålitliga antikroppstester i allmänt bruk kan inte komma snabbt nog.

Hade varit jävligt nice med ett antikroppstest för att se om man haft skiten och kan börja röra sig normalt ute i samhället.
Citera
2020-04-17, 08:15
Medlem
Milldues avatar
I USA går det inget vidare..Idag 4500 nya dödsfall

"Närmare 4 500 nya dödsfall i sviterna av coronaviruset har rapporteras, vilket enligt nyhetsbyrån Reuters sammanställning tar den sammanlagda dödssiffran i USA till 33 284. Anledningen till den höga dödssiffran det senaste dygnet kan vara att "troliga" fall räknas med för första gången."

Med tanke på att många aldrig ens kommer i närheten av ett sjukhus så kan man anta att det förmodligen är det dubbla eller ännu fler..

Det kostar att inte ha allmän sjukvård för sin befolkning.
Om Corona slagit till innan omröstningen av "Obama care" så hade nog resultatet av omröstningen blivit väldigt mycket annorlundare.

Detta borde också påverka den Svenska debatten om privatiserad sjukvård. Rena vansinnet med en privatiserad sjukvård eftersom sjukdomar som corona smittar uppåt åt de rika och förmögna som blir påverkade lika lätt som den fattiga "pöbeln". Rusta upp sjukvården för ALLA medborgare och sluta slänga pengar på invandring och menskonst, sponsra islamistiska organisationer, fittmössor och målade kukar på väggar runt om i Sverige.

Sveriges infrastruktur behöver en ORDENTLIG upprustning. Allt från Avloppssystem under våra städer och dagvattensystem som inte tål dessa tiders skyfall utan att svämmas över. Till den usla sjukvård vi har som inte kan rädda livet på våra gamla. Att sortera ut 70+ redan innan de ens får en undersökning på sjukhus är vansinne och inte värdigt ett land i västvärlden.
Senast redigerad av Milldue 2020-04-17 kl. 08:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kan det vara så att feta har högre blodtryck, begynnande typ 2 diabetes mm? Dvs att deras livsstil orsakar flera "underliggande orsaker"

Sen är det antagligen svårare att köra extremt överviktiga i respirator. Tyngre att andas med tjocka fettlager som tynger

Det är vad jag också tror.

Och att lungorna som organ, biologiskt sett, inte är dimensionerade för att syresätta en massa extra kilon utöver normalvikt. När en gravt överviktig person får Corona som angriper alveolerna blir lungornas kapacitet allt mindre för att syresätta både en stor kroppshydda och alla livsnödvändiga organ.

Det verkar klokt att försöka hålla sig på normalvikt de kommande åren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Kan det vara så att det är 17 som har avlidit och dessa platser ännu inte hunnit fyllas ut av andra sjuka?

Nej, eftersom det fortfarande finns plats, så låter det ju väldigt märkligt. Om man inte avsatt ett exakt antal för just covid..
Varför skulle vi isåfall bygga ut kapaciteten?
Citera
2020-04-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu görs i princip inga sådana överväganden. En svårt sjuk äldre person kanske inte klarar respirator men kommer denne inte in till sjukhus blir det heller ingen syrgas normalt. Att sakta kvävas till döds är inte en behaglig död.
Jag ska inte yttra mig om vad som är ett behagligt sätt att dö, men syrgas has ingen effekt på känslan av kvävning. Det behandlar man med morfin, som man kan få på plats.
Citera
2020-04-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det verkar inte finnas den sortens mörkertal sett till undersökningen i Stockholm.

Viken undersökning?
Du menar den som gjordes för flera veckor sedan, som pekade på 2,5% smittade just den perioden?
Citera
2020-04-17, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
En jobbig influensa leder till överdödlighet vissa veckor, inget märkligt.
Suck, influensa-argumentet igen...

Rekordet för antal intensivvårdstillfällen per influensasäsong perioden 2015-2020: 503
Antal som intensivvårdats för covid-19 hittills på ca 4 veckor: 1272

https://portal.icuregswe.org/siri/report/kumulativ
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.kumulativ

En influensasäsong pågår ca 20 veckor. Covid-19-epidemin hittills 4 veckor. Och har redan slagit IVA-rekordet med ca 250%.
Citera
2020-04-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I helvete heller. Det finns 90-åringar som bevisligen har överlevt IVA-vård i sammanhanget i andra länder. Dessutom blir inte alla äldre dödssjuka. Dock ett klart högre antal som utvecklar cytokinstorm.
IVA, ja, men om du ligger två veckor i respirator som 90-åring så lämnar du aldrig sjukhuset sen, oavsett om du överlever eller inte.
Citera
2020-04-17, 08:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Viken undersökning?
Du menar den som gjordes för flera veckor sedan, som pekade på 2,5% smittade just den perioden?
Ja

För förklaring:
Läs de inlägg jag nyligen skrivit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in