Citat:
Ursprungligen postat av
smoerrebom
ser ut som vi ska ralla rätt mycket på att Trump har sagt att han ska öppna upp igen. Det är de dopade räntorna och stimulanslöftena som gör att vi har ett lika sjukt klimat nu som för ett kvartal sen. Det känns som att framförallt Feds andra stimulansbazooka gjorde något med klimatet.
Som jag ser det var börsen kraftigt övervärderad i januari och fortsätter det såhär tar det inte många veckor innan vi är där igen men med en ekonomi som är paralyserad. Om jag får gissa så kommer öppningen av samhället ta alldeles för lång tid och vara förenad med för många bakslag för att marknaden ska bli nöjd. Gissningsvis kan inte alla länder ha maximal framgång med sin återöppning och när bakslagen kommer så kommer de vara mkt försiktiga och slå till med hårda åtgärder och lockdowns igen. Det är svårt att se att detta kommer gå som smort utan det kommer mer volatilitet tror jag.
Det är ju ett faktum att Europa öppnar upp försiktigt. Jag tror det är viktigare än vad Trump sagt för dagen för imorgon säger han något annat. '
Men jag är enig med dig i din marknadsanalys i stort, jag får vibbar av det sena 90-talet. (Det är väl därför jag tänker på denna nedgång som analog med rubelkraschen)
Huruvida Coronabekämpningen och de ekonomiska åtgärderna lyckas eller inte har jag ingen aning om. Men i en miljö med extrem tjurmarknad i bakgrunden bör man hursomhelst dansa nära utgången för klockan är sen.
Skulle ekonomin gå in i en recession, att detta blir långvarigt, jaha, då skall hela börsen ner. Inte bara hotell och flyg utan allt. Eric skall ner, ICA skall ner... rubbet.
Skulle Coronabekämpningen och de ekonomiska åtgärderna lyckas tror jag inte det blir någon hejd på galenskaperna. Börsen är driven av billiga likvider och lån och det har man eldat på. Och när tjuren kommer igång blir den manisk, alla vill göra "lätta pengar". Så tar det slut med knall, och där kommer nedgången istället.
Men uppgången 2019 var inget om sista dansen börjar.