2020-04-17, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur kollar du ditt blodtryck själv? Pulsen förstår jag, men blodtrycket?

Det finns s.k. aktivitetsarmband, eller smartwatch. En klocka som mäter puls, blodtryck, syresättning m.m. Dels direkt på klockan, dels via en app. Med diagram och hela köret. Vi har fyra olika i familjen, alla använder dem 24/7. De är förvånansvärt exakta, vi kollar då och då mot en Omron BT-mätare och de visar i stort sett samma värden. Googla aktivitetsarmband. Nu kostar de från 200:- bara. I höstas en tusing. Rekommenderas.
Citera
2020-04-17, 08:20
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
I USA går det inget vidare..Idag 4500 nya dödsfall

"Närmare 4 500 nya dödsfall i sviterna av coronaviruset har rapporteras, vilket enligt nyhetsbyrån Reuters sammanställning tar den sammanlagda dödssiffran i USA till 33 284. Anledningen till den höga dödssiffran det senaste dygnet kan vara att "troliga" fall räknas med för första gången."

Med tanke på att många aldrig ens kommer i närheten av ett sjukhus så kan man anta att det förmodligen är det dubbla eller ännu fler..

Det kostar att inte ha allmän sjukvård för sin befolkning.
Om Corona slagit till innan omröstningen av "Obama care" så hade nog resultatet av omröstningen blivit väldigt mycket annorlundare.

Ja det kommer bli en katastrof i staterna. De har testat 3.5 miljoner så bara drygt 1% av befolkningen. Dock drygt 20% som testats har visat positivt svar, jag hoppas mörkertalet är enormt på antal smittade och som haft Covid-19 redan.
Citera
2020-04-17, 08:21
Medlem
Tengnell påstår tydligen att vi är bäst på att testa ...

Det är ju ett hårresande påstående, av flera skäl.

För närvarande är stressen total på alla nivåer, samordningen är dålig, och det finns eftersläpning, underrapportering och missförstånd.

Att överhuvudtaget utreda om en människa avlidit av just covid19 är inte heller enkelt.

Dessutom är 10 000 tusentals människor i Sverige osynliga. Det är svartjobbare, illegala invandrare, tiggare, missbrukare, traffickingoffer bla. Sveriges "skuggbefolkning" består av ung 50 000 personer (grovt räknat).

Detta är människor som inte vill synas och inte vill att deras polare ska synas, oavsett om de är döda. Dessa människor kan bli liggande i dagar, kanske veckor, och att urskilja covid19 som dödsorsak bör vara knepigt. Samma problem finns såklart när ensamma, multisjuka pensionärer dör hemma...

Det är så j-a läskigt när myndighetspersoner plockar fram sagoboken och pratar som om befolkningen var utvecklingsstörd...

Vi kan inte veta hur duktiga vi är i detta läge, när krisen är färsk.

Dessutom är testerna inte tvärsäkra och det är inte läkarna heller.

Vissa läkare litar inte på resultaten, de testar igen, för säkerhets skull och visar testet 0 kanske patienten vårdas som en coronapatient iaf, för säkerhets skull. Det råder viss förvirring just nu.

Tengnell säger alltså att vi är bäst, samtidigt som läkare på golvet inte riktigt vet vad de gör alla gånger ... viruset är ju nytt. Ingenting är tvärsäkert.

Tester kostar fö pengar, så det Tengnell påstår är att vi inte bryr oss om att räkna pengar....

Jag kan lova att 100 miljoner kr inte kommer att användas till att coronatesta döda 80-åringar.

Jag är ingen expert på coronavirus, men jag jobbar fn i vården, och jag har ögon att se med.
Citera
2020-04-17, 08:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Om något land baserat åtgärder utifrån Kinas/diktaturstyret CCPs siffror blir jag fan rädd Då "skramlar det uppe i verkstaden". CCPs siffror går inte att lita på öht och det borde de flesta känna till och veta.
Det tror jag många länder gjort. Dels var Kina först in i pandemin. Och dels som jag uppfattat det har Who tidigare ställt sig bakom Kinas siffror - många länder litar på Who.
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Varför skulle dom det? Länder som Italien hade inget val än att sätta allt i karantän och försöka få en 'reset' i spridningen för att sedan försöka med mer smittspårning. Som många andra länder lyckats med.
Jag menar inre att länder som specifikt agerat likadant som Kina av just den skull skulle ångra sig (det kanske de också gör).

Jag menar att om ett land i sina avväganden om respons på viruset fäst stor vikt vid de tidigare påstådda kinesiska dödsfallen relaterat till de kinesiska åtgärderna.

T ex kan
ett land har tänkt: "Så kraftigt som Kina behöver vi inte agera eftersom det leder trots allt bara till X (det tidigare uppgivna antalet dödsfall). Vi kan acceptera ett högre antal dödsfall." Ett sådant land kanske nu ångrar sin tidigare tilltro till kinesiska uppgifter på antal dödsfall.
Citera
2020-04-17, 08:22
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Anders Tegnell sa väl senast igår att vi i Sverige hade snabbast och mest korrekt rapportering av döda i Covid-19. Alltid tveksam till allt den mannen vräker ur sig:

Att det missas många dödsfall i Covid-19 på äldreboenden är väl ingen som är förvånad över. Det testas på tok för lite.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965

Ah en tengellism. Det är fel alltså och kommer korrigeras om 1000 döda till (i Maj).
Citera
2020-04-17, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är 1 och ett halvt gång 9/11 (drygt 2900 människor, ett magiskt tal för jänkarna). Frågan är om eller när sverige når ett estonia om dagen.

Nu vill jag inte göra dig besviken och grusa dina förhoppningar, men vi kommer med största sannolikhet inte nå dit.
Citera
2020-04-17, 08:23
Medlem
80 deaths today. Tegnell will claim “it’s flattening”. Next week we’ll restart the cycle with majority of deaths being added in from this week, to give us around or above deaths a day for this week and Easter in hindsight. Nobody will notice.
Citera
2020-04-17, 08:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
4500 rapporterade covid-dödsfall i USA det senaste dygnet.
Jag såg det:
Närmare 4 500 nya dödsfall i sviterna av coronaviruset rapporteras, vilket enligt nyhetsbyrån Reuters sammanställning tar den sammanlagda dödssiffran i USA till 33 284.

USA:s smittskyddsmyndighet CDC har räknat till 31 071 fall, av dem har drygt 4 100 "troligen" avlidit med anledning av smittan.

USA har den högsta dödssiffran i världen. Därefter kommer Italien, Spanien och Frankrike.
https://www.nsd.se/nyheter/rapport-om-rekordmanga-doda-i-usa-nm5341451.aspx

Men det är ju bara vanlig influensa.
Citera
2020-04-17, 08:26
Medlem
milofos avatar
Den här är ju lite kul. Johanna Frändén har som många andra svenska journalister ÄNTLIGEN börjat tänka lite kritiskt men vill samtidigt påpeka att skälet till att hon inte gjorde det tidigare var för att kritikerna betedde sig som "haverister".

Anders Tegnells kritiker beter sig som haverister. Allmänheten har rätt till en seriös debatt

Och ja, kära söta, oskyldiga lilla, naiva, blåögda Johanna; det kanske mycket riktigt är så att man ter sig som en "haverist" när en samlad journalistkår, dig själv inkluderad, tystar ner och skyler över och låtsas som att gamla och sårbara inte dör utan fullgod vård.

Skrev tidigare i tråden att svenska journalister skulle göra en tvärvändning när en av deras nära och kära drabbades och man tvingades till en empatisk hållning genom den mogenhetsprocess alla vuxna normalt sett genomgår i livets hårda skola (men som tycks undgå i princip alla i den sönderdaddade svenska kultureliten), och det vi ser nu är förmodligen "Adam-effekten" där man plötsligt inser att det inte bara är orakade proletärer, andraklasspassagerare och "haverister" som stryker med utan faktiskt också "finare" folk som typ Frändéééééén.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
IVA, ja, men om du ligger två veckor i respirator som 90-åring så lämnar du aldrig sjukhuset sen, oavsett om du överlever eller inte.
Det är inte det vi pratar om. Vi pratar om att ge våra gamla en anständig död.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, eftersom det fortfarande finns plats, så låter det ju väldigt märkligt. Om man inte avsatt ett exakt antal för just covid..
Varför skulle vi isåfall bygga ut kapaciteten?
Jo, men vad jag menar är: När dessa 17 har avlidit så kanske det tar ett dygn eller två innan
andra patienter hinner ta dessa platser. Det tar tid att sanera och förbereda platserna för nya.
Och att statistiken noterar där emellan
Citera
2020-04-17, 08:27
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Covid-19 är nog Aftonbladets hetaste kandidat till årets "folksjukdom". Den kommer nog sälja lika många lösnummer som elallergi och utmattningssyndrom gjorde.

Du har absolut rätt. Vareviga influensa, förkylning och bara allmänt märkliga infektioner eller dipp i allmänkonditionen tenderar man ju att fundera över - vilket säkert är bra med tanke på att stoppa smittspridning...

Mera tester åt folket!

Igår kom glädjebeskedet här i Helsingfors-Nyland att kapaciteten nu är sådan att det rekommenderas att alla med någonsorts indikation testas. Tyvärr ca två månader för sent för mig.

Antikroppstesterna är ju på kommande, men långsamt. Pressmeddelande från THL (på finska) där det talas om en liten studie på 440 blodprov tagna av andra orsaker veckorna 13-15 som de testade med ett kommersiellt snabbtest (antikroppstest, sägs tyvärr inte vilket).
Några positiva (veckovis:1, 0, 5), men det jag tyckte var mera intressant var att de använde detta till att ytterligare kontrollera de inköpta testen: Alla positiva test testades också långsamma vägen så att man kontrollerade att antikropparna verkligen neutraliserade Sars-CoV-2 (dvs utesluta att testen hittade vanliga snuvcorona-antikroppar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in