2020-04-17, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han tror på sig själv.
Det brukar dårar göra.

”Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra, och de kloka så fulla av tvivel.”

Tegnell är dock - som den moderne skrivbordsbyråkrat han är - listig nog att gardera sig med ”... sannolikhet.”
Det är många här på FB som kör med den taktiken: antagligen, förmodligen, möjligtvis, troligen ...

Håller inte alls med. Han anstränger sig för att ge svar även om det egentligen inte går att svara med full säkerhet. Men många människor tolkar ju minsta knyst om att prognoser är förknippat med viss osäkerhet som att människan försöker luras.

Sedan kan han ju ha haft mer fel än rätt hittils ändå, men ingen här förstår nog ens hur komplext det är. Ni gissar värre än han.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Tiden de smittades stämmer överens med den offentliga historien.
Det sagt. Det är känt att labbet i Wuhan läckt förut och fått kritik för det.
Minns ej vad som läckt ut tidigare.

Kineserna beter sig med virus som USA och Sovjetunionen lekte med kärnvapen under 60-70 talet.

Sök efter de tidigare läckorna om du orkar.... Kan vara intressant.....

Ja jag litar inte ett dugg på kineserna. Men egentligen kvittar det, vi är här, nu, och har ett problem - det är bara att lösa det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Precis så är det. Samma sak hade hänt vid ett krig, tappra svenskar har slagits mot ryssen på vägen mot Stockholm medan Bagdad-Tegnell hade basunerat ut sina siffror och förnekanden!

Edit:
Ja det är ett experiment, "without consent"!

Varför skulle vi slagits mot ryssen? För att USA startat krig mot dem och vi är tvungna?
Citera
2020-04-17, 01:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
han är smart den här tegnell!

han borde sluta "beating around the bush"

Han säger saker som inte har stöd från underliggande fakta, men ändå räknas det han säger som genuina riktlinjer på vart Sverige är på väg hur och det ser ut för Sverige idag.

Det är ju svårt att ansvara för alla märkligheter som olika knasbollar påstår att någon ska ha sagt utan att de länkar till det.
Citera
2020-04-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Slutsatsen man då drar är att spotify skulle ha låtit sin personal utsättas för smitta i solidaritet med typ iva personal för annars är det "orättvist".

Tycker du det är glasklart att folk ska jobba hemifrån grundat på hans luddigheter ?

Förstod du inte vad jag skrev? Ja, jag tycker det har varit väldigt tydligt, och det är vad som kommunicerats under lång tid nu så vi har i princip inte haft någon verksamhet på vår fysiska arbetsplats den senaste månaden(och då är vårt företag inte i Stockholm), men så är vi inte särskilt beroende av det för att lösa uppgifterna.

Det är iaf en månad sedan Tegnnell/FHM gick ut och sa att Stockholmare bör jobba hemifrån om dom har möjlighet till det och det verkar alltså fortfarande som att det råder någon slags tveksamhet kring vad rekommendationen är?

Slutsatsen?

En del människor är totalt pantade.

Edit:

Citat:
Anders Tegnell: Stockholmare bör jobba hemifrån
Uppdaterad 16 mars 2020Publicerad 16 mars 2020

De som bor i Stockholmsregionen och som kan jobba hemma bör göra det, rekommenderar Folkhälsomyndigheten.
Det finns en samhällsspridning i Sverige, konstaterar statsepidemiolog Anders Tegnell, och då framför allt i Stockholmsområdet.

[...]
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/anders-tegnell-stockholmare-bor-jobba-hemifran
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-04-17 kl. 01:29.
Citera
2020-04-17, 01:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har själv varit inne på den här tanken - och det smärtar mig. Jobbar inom människovårdande yrke och har kanske vad man brukar kalla "för hög" empati, dvs. jag lider med människor väldigt mycket, kan känna deras smärta i hög grad, även om den inte är "min egen".

Det leder till att jag "lider" väldigt mycket även om dessa ca 1300 personer som dött i Corona inte är just mina anhöriga. Jag kan leva mig in i de anhörigas smärta och jag blir arg, å de avlidnas vägnar, ifall de kanske har dött "i onödan". Säger inte att man måste ha extremt hög empati för det, det räcker med ett relativt högt mått av empati och rättspatos, för att bry sig om det. Men en person som jag, känner det väldigt hårt, i mig själv.

"Siffrorna" för mig, är inte siffror, utan människor. Och det gör mig ledsen. Ca 1300 personer borta redan, pga vad? Pga bristande skydd i pandemi, i ett i-land, som hade alla möjligheter... så tänker jag. På ett sätt tycker jag det är sorgligt i sig, att man skall behöva uppleva ett personligt dödsfall i sin närhet, för att förstå allvaret. Men jag har förstått att för många är det ett sätt att distansera sig från tragedin också, att säga "det rör inte mig",. "det är ändå bara äldre, de skulle dött nästa vecka ändå" , osv.

Hoppas på att vi som samhälle hittar fram till mer humana värderingar, efter allt detta.

Jag hoppas också att vi har någonting som liknar "humana värderingar" efter detta. Hur vi behandlar våra äldre är också en fråga. De glöms bort och behandlas mer som ett objekt.

Visst förstår jag att samhällsekonomiska aspekter måste beaktas, men Sverige försöker dölja dålig beredskap, inga lager, och dessutom ha slösat bort miljarder av framtida pensionsfonder till massinvandring.

Nu vill man lösa problemet med att ta död på det så kallade "köttberget". Våra gamla är en belastning för samhället eftersom de "kostar pengar". Ingen verkar ta notis, ingen verkar bry sig - ynkliga jäkla medmänniskor, fan ta eran empati och "stillasittande"! Fan ta ert ego!
Citera
2020-04-17, 01:29
Medlem
Italien har fått ner sina siffror ca 600 döda om dagen, det motsvarar 100 döda i sverige eftersom 60 miljoner bor i italien så vi är G och dom håller på att plana.
Citera
2020-04-17, 01:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Varför skulle vi slagits mot ryssen? För att USA startat krig mot dem och vi är tvungna?

Det skulle vi ju såklart inte, men till och med vår försvarsminister står och pratar om ryska påverkansoperationer mitt under brinnande pandemi. Det handlar om desinformation och att få oss att tro att ryssen är vår fiende när det är vår egen regim som är det. Sverige skulle lätt kunna skaffa sig kärnvapen, "en masse", och på det sättet få ryssen att tänka både en och två gånger innan dom kommer hit, men det gör vi inte, varför? Jag skiter i vilka avtal vi skrivit på, vi har skrivit på ett avtal med EU, nu när skiten träffat fläkten så skickar de inte ens det sjukvårdsmaterial som vi beställt, enligt avtal! WTF!
Citera
2020-04-17, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Förstod du inte vad jag skrev? Ja, jag tycker det har varit väldigt tydligt, och det är vad som kommunicerats under lång tid nu så vi har i princip inte haft någon verksamhet på vår fysiska arbetsplats den senaste månaden(och då är vårt företag inte i Stockholm), men så är vi inte särskilt beroende av det för att lösa uppgifterna.

Det är iaf en månad sedan Tegnnell gick ut och sa att Stockholmare bör jobba hemifrån om dom har möjlighet till det och det verkar alltså fortfarande som att det råder någon slags tveksamhet kring vad rekommendationen är?

Slutsatsen?

En del människor är totalt pantade.

Om nu en del är totalt pantade kanske ett enkelt ja på frågan om Spotify gjorde rätt att beordra sin personal att jobba hemifrån varit bättre om han haft någon ambition att vara tydlig och begriplig även för den mest efterblivna analfabet entreprenören.
Citera
2020-04-17, 01:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Det är ju precis så det är. Jag hade redan förväntat mig Italien i Sverige men av någon anledning verkar ju vården funka.

Ja den fungerar för att vi slänger våra äldre under bussen. Hej palliativ vård, hej då skattebetalare!
Citera
2020-04-17, 01:35
Medlem
Citat:
Om nu en del är totalt pantade kanske ett enkelt ja på frågan om Spotify gjorde rätt att beordra sin personal att jobba hemifrån varit bättre om han haft någon ambition att vara tydlig och begriplig även för den mest efterblivna analfabet entreprenören.

Ja som jag skrev, en del människor kanske man till och med måste använda tvångsmedel mot, för dom begriper inte enkla rekommendationer.
Citera
2020-04-17, 01:35
Medlem
Citat:
Ved flere svenske sykehjem melder de ansatte at sjefene deres har sagt nei til bruk av smittevernsutstyr og testing av ansatte. Det skriver den svenske rikskringkasteren SVT.

Stephanie Zepacki, som arbeider i hjemmetjenesten i Malmö, sier hun fikk et klart nei da hun spurte sjefene sine om de ikke burde bruke smittevernsutstyr i all kontakt med eldre.

En person som er ansatt ved et eldrehjem sier heller ikke de får bruke smittevernsutstyr. Vedkommende sier det har vært flere smittetilfeller og dødsfall der vedkommende jobber. Under et møte skal spørsmålet om å teste personalet for coronavirus opp.

– Da sa sjefen at “Nei, vi velger å ikke teste dere fordi testene kommer til å vise at de fleste allerede er smittet”. Da kommer ingen til å kunne jobbe, sier den ansatte.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5e98c20156ebea001118d274

Lederen for det aktuelle eldrehjemmet tar avstand fra uttalelsen og sier man diskuterer med flere aktører om å starte testing av personalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in