2020-04-17, 01:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Generellt sätt är människor bättre på att distansera sig från jobb än nöjen. Det är mycket större risk att bli smittad i mataffären av någon som är där för att köpa dipp än av någon som är där för att arbeta.

Det har jag faktiskt ingen aning om. Jag träffar inga utomstående alls.
Citera
2020-04-17, 01:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Börjar misstänka att sjukvården i Stockholmsregionen är precis så undermålig som befarats. Stockholm-Sörmland har en skrämmande dödlighet, jämfört med Skåne-Västra Götaland.
Intressant.

Är det flera som dör per sjukhusinlagd i Stockholm eller hur räknar du?

Jag befarar att det snarare handlar om att det är många döda utanför vården (på äldreboenden t ex) i Stockholm.
Citera
2020-04-17, 01:18
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twenty4Seven
En tankeställare. Hur har dom tänkt ang flockimmunitet när så många smittade dör?

Bekräftat smittade dvs ca 5 500 personer i Sthlm och ca 850 dödsfall.

Tegnell säger att ca 50% måste ha immunitet mot viruset.

Nu har Sthlm endast testat riskgrupper och personer inom vården. Men det är ju inte en chans att 50% av ca 2 miljoner invånare smittats och tillfrisknat i maj?

Hitintills har ca 1/7(?) konstaterat smittade i Sthlm avlidit. Lek med tanken att de flesta får en lindrig smitta. Vi kan säga 1/100 avlider. Då skulle ju dödstalet ändå vara 10 000 bara i Sthlm tills flockimmunitet uppnås? Dvs 2 miljoner delat på 2 för att få 50% smittade, av denna miljon dör 1/100 = 10 000?

Då har jag även tagit i åtanke att de flesta som avlidit nu varit i riskgrupp. Kanske en helt orimlig uträkning. Kanske snare 1/500 som dör. Oavsett så låter det i mina öron osannolikt att vi skulle uppnå flockimmunitet till maj månad. Speciellt med tanke på att de som avlider inte kan räknas in i flocken.....

Imperial College uppskattar i sina studier att ca 1 miljon svenskar haft viruset.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden
Citera
2020-04-17, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men att släppa loss det här i ett samhälle är ett experiment, hur man än vänder på det. Covid-19 är mycket farligare än en normal influensa, vi vet inte hur immunitet uppstår, ej heller om den kommer mutera och bli farligare. Hadde inte normala svenskar själv tagit ansvar och skyddat sig hadde ni haft kaos nu.

Precis så är det. Samma sak hade hänt vid ett krig, tappra svenskar har slagits mot ryssen på vägen mot Stockholm medan Bagdad-Tegnell hade basunerat ut sina siffror och förnekanden!

Edit:
Ja det är ett experiment, "without consent"!
Citera
2020-04-17, 01:19
Medlem
Citat:
(16. april) Her er oversikten over alder på intensivpasienter, fra FHI:

0–29 år: Tre pasienter
30–39 år: Sju pasienter
40–49 år: 24 pasienter
50–59 år: 44 pasienter
60–69 år: 55 pasienter
70–79 år: 43 pasienter
Over 80 år: Elleve pasienter
https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-smittet--jeg-grat-av-smerte/72365808

(Link til FHIs dagsrapport finnes i dagbladet-artikkelen).

Per nå er det 177 innlagte på sykehus. Av disse 177 er 64 på intensiv. Av disse 64 er 52 på respirator.
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/fylker/38/kommuner/3820/
Senast redigerad av POlROT 2020-04-17 kl. 01:21.
Citera
2020-04-17, 01:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
https://www.statnews.com/2020/04/16/early-peek-at-data-on-gilead-coronavirus-drug-suggests-patients-are-responding-to-treatment/
Positiva nyheter från Chicago, för tidigt att dra för stora slutatser men verkar som om remdesivir fungerar.

Mycket lovande, undrar om något sjukhus i Sverige är med i studien? Minst 169 platser har testat den. Är Karolinska med? Kanske en del av förklaringen till att fler överlever IV där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant.

Är det flera som dör per sjukhusinlagd i Stockholm eller hur räknar du?

Jag befarar att det snarare handlar om att det är många döda utanför vården (på äldreboenden t ex) i Stockholm.
Både gällande inlagda och äldreboende åker Stockholmsområdet åttor om övriga regioner i fråga om avlidna.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Generellt sätt är människor bättre på att distansera sig från jobb än nöjen. Det är mycket större risk att bli smittad i mataffären av någon som är där för att köpa dipp än av någon som är där för att arbeta.

Eller så är risken inte alls så stor:

"So far, no transmission of the virus in supermarkets, restaurants or hairdressers has been proven," explained Bonn virologist Hendrik Streeck on the ZDF Markus Lanz talk show.

https://www.thelocal.de/20200402/how-german-scientists-hope-to-find-answers-on-coronavirus-in-countrys-worst-hit-spot
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En fördel med de antikroppstester som är på gång är att de som testar positivt nog inte kommer att behöva använda skydd i samma utsträckning. Risken att de smittar eller smittas är mindre.
Det er fint
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tänkte på den här artikeln. Om du tittar på bilden så står det:

Jag kan ha fel, det är ok. Om den är "common" så är den i min värld väl känd.

Edit:
Möjligtvis stärker den här artikeln min teori:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/militaridrottare-kan-ha-smittats-av-corona-redan-i-host
Möjligtvis...

Tiden de smittades stämmer överens med den offentliga historien.
Det sagt. Det är känt att labbet i Wuhan läckt förut och fått kritik för det.
Minns ej vad som läckt ut tidigare.

Kineserna beter sig med virus som USA och Sovjetunionen lekte med kärnvapen under 60-70 talet.

Sök efter de tidigare läckorna om du orkar.... Kan vara intressant.....
Citera
2020-04-17, 01:21
Medlem
Haloumis avatar
22 340 000 miljoner amerikanare har blivit arbetslösa till följd av SARS-CoV2.

Arbetslösheten har gått upp från 3,5% till 13%.

Fox News

Inte undra på att Trump nu öppnar upp.
Citera
2020-04-17, 01:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han tror på sig själv.
Det brukar dårar göra.

”Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra, och de kloka så fulla av tvivel.”

Tegnell är dock - som den moderne skrivbordsbyråkrat han är - listig nog att gardera sig med ”... sannolikhet.”
Det är många här på FB som kör med den taktiken: antagligen, förmodligen, möjligtvis, troligen ...

Det var Björn Olsen det handlade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in