2020-04-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Personalen som smittar asymptomatiskt?
Vad skulle det annars vara?

Precis. Där har AT ständigt tjatat om att man skulle gå hem om man fick symptom och att man inte smittar asymptomatiskt.

Helt fel.

https://www.sciencealert.com/here-s-what-we-know-so-far-about-those-who-can-pass-corona-without-symptoms
Citera
2020-04-16, 23:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ingen mening med att räkna på detta eftersom om smitta funnits tidigt i Sverige hade sjukvården märkt av den sedan länge, det är helt uteslutet att tusen och åter tusentals skulle vara helt asymptomatiska. Inte en siffra i statistiken stödjer detta från bekräftade fall.
Nog märkte man att folk var sjuka, för de deltagare som blivit sjuka efter resan till Wuhan uppsökte vården när de kom hem, men vården kunde naturligtvis inte identifiera orsaken bakom patienternas besvär. För vad tror du svenska läkare visste om covid-19 i slutet av oktober?

Den exponentiellt tillväxten kan naturligtvis ha börjat redan då, och sen hela tiden spätts på när andra resenärer ocksa kom hem med smitta.
Citera
2020-04-16, 23:24
Medlem
Nya forskningsresultat:

Coronavirus droplets may travel further than personal distancing guidelines, study finds

Research conducted before the new virus emerged suggests the two metre rule is no protection against a direct cough
Separate US study shows droplets carry considerable distance in uncovered speech, making case for face masks

A Canadian study found an unobstructed cough could travel two metres (six feet) in less than three seconds and keep going, well beyond the internationally accepted minimum distance that people are being asked to observe during the pandemic.

“Even when you are 2.5 metres away, the airflow in the cough can still be moving at 200mm [eight inches] a second,” said Eric Savory, professor from Western University’s department of mechanical and materials engineering. “The very fine droplets are going to remain suspended for a long time, even after four seconds.”

“Whereas large droplets fall quickly to the ground, small droplets can dehydrate and linger as ‘droplet nuclei’ in the air, where they behave like an aerosol and thereby expand the spatial extent of emitted infectious particles,” the American researchers said.
Källa.scmp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Skåpen spyr. DVS. Fänrikar gillade på hårdare utb. att välta ut skåpen.
Porrtidning.... Du hade fått tömma skittunna och hugga ved tills du grät......

Ja jag är ju stark så hugga ved hade passat så du kunde vara varm på utelägren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Idag fick min fru som jobbar på äldreboende veta att sw fått ett bekräftat fall av covid-19 hos en av de som bor där. De har haft strikt besöksförbud i flera veckor, varuleveranser har fått lämnas utomhus och ingen anställd med minsta symtom har tillåtits arbeta. De boende som är pigga nog att gå ut i vanliga fall får inte det. Ändå har smittan kommit in. Det finns bara en förklaring och det är att någon personal burit viruset utan att själv veta om det.

Det är inte den enda förklaringen men det är kanske den mest sannolika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag och flera med mig anser att det är en god strategi i en tid av jävulskt svåra val.
Så jag förstår och respekterar den valda strategin.
Strategin är jävulsk och även anhängare på detta strategi så länge de inte visar vad ligger godhäten i denna strategi. Upplysa gärna mig och världen var ligger godheten i.
Ekonomi? Det är kört i allafal vilket fall som helst.
Vad är med nytta flockimmunitet strategin?
Jag vet att det går inte förhindra smittspridningen hur länge som helst även om man kör lockdown. Men jag tycker Sverige bodde lägga människoliv i centrum som de andra länder. Är det inte värdefullt att behandla
så många sjuka som möjligt och rädda från döden.
Är det en hemlig agenda som ligger bakom detta strategi ?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
.
Vad demonstrerar dom mot?
I Israel demonstrerar de mot att Netanyahu utnyttjar krisen till att sitta kvar då de menar att han borde åtalas för koruption bland annat.
Snowden har öppet kritiserat Netanyahu för att använda sig av den Israeliska säkerhetstjänsten för att spåra Corona bland folk. Snowden menar att det är antidemokratiskt.

I Michigan demonstrerar de mot utegångsförbudet som infördes av borgmästaren men som demonstranterna menar att hon gör det för att öka sin populäritet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nej det anser jag inte alls att det är.
Och en tids nedstängning har jag väldigt svårt att se hur det kan vara effektivt när viruset finns kvar när nedstängning upphör.

Gällande det där med nedstängning kan du kolla upp övriga världen. Eller har Sverige rätt och hela den övriga världen fel?
Citera
2020-04-16, 23:25
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fler dör i Sverige än i hela övriga Norden tillsammans, flera gånger så många som i Japan, länder mycket större än Sverige har färre döda.
Stödet för S och Lövet ökar.

Jo och detta vet svetsaren om. Så länge lönen trillar in och Lets Dance går på TV så är svensken tillfredställd. Behövs en stor depression med slakt och våldsamheter på gatan för att svensken ska vakna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Strategin är jävulsk och även anhängare på detta strategi så länge de inte visar vad ligger godhäten i denna strategi. Upplysa gärna mig och världen var ligger godheten i.
Ekonomi? Det är kört i allafal vilket fall som helst.
Vad är med nytta flockimmunitet strategin?
Jag vet att det går inte förhindra smittspridningen hur länge som helst även om man kör lockdown. Men jag tycker Sverige bodde lägga människoliv i centrum som de andra länder. Är det inte värdefullt att behandla
så många sjuka som möjligt och rädda från döden.
Är det en hemlig agenda som ligger bakom detta strategi ?

Äter igen.
Rak fråga.
Kräver fu nedstängning vid varje års säsongsinfluensa?
Nej, ja då är du bara en hycklare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
[i]AIDS
Parvovirus B19 is a cause of chronic anemia in individuals who have AIDS. It is frequently overlooked. Treatment with intravenous immunoglobulin usually resolves the anemia although relapse can occur. The parvovirus infection may trigger an inflammatory reaction in AIDS patients who have just begun antiretroviral therapy.[26]
Kanske inte helt schysst fetning där. Här kommer min version:

Parvovirus B19 is a cause of chronic anemia in individuals who have AIDS. It is frequently overlooked. Treatment with intravenous immunoglobulin usually resolves the anemia although relapse can occur. The parvovirus infection may trigger an inflammatory reaction in AIDS patients who have just begun antiretroviral therapy.

Men visst, kanske var det där viruset lite värre än jag trodde. Jag tycker inte ditt argument håller ändå. Det behöver inte vara så att vi aldrig kommer att utveckla något vaccin mot det nya coronaviruset bara för att du hittat något annat virus som vi inte har vaccin mot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju tvärtom:

https://www.svd.se/dodsfall-pa-aldreboenden-raknas-olika-i-olika-lander

Med andra ord: i Sverige finns de med, men inte i visssa andra länder såsom Italien och Spanien.
Tyckte jag skrev det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in