2020-04-16, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Det är ALLTID stabilt. Beror på hur man ser på det.
När det blir 800 döda per dag kommer han säga exakt samma sak. Stabilt på 800 döda per dag. För senaste dagarna har hållit sig runt omkring den siffran. Det går att kalla det för stabilt om man vill. Handlar om perspektiv.

Tengnell är såklart en karriärist och maktmänniska.

Han vet exakt hur man slingrar sig och manipulerar.

Han vet nog exakt vad han gör, snackar lite skit och smörjer folkmassan, medan allt blir sämre.
Man ska vara bra på att trixa och ljuga om man lyckas få medelsvensson att tycka att dagens hastighet och dödstal är ganska ok.

1300 personer dog på 3 månader, och de flesta bara "Jaha, det här går ju bra ..."

Vilken sjuk jävla stämning det är.

Tänk om 1300 personer skjutits ihjäl på 3 månader, eller om 1300 personer suiciderat ...

Då hade en annan sorts "expert" stått och mumlat och trixat, och vi hade tyckt att det var ganska ok trots allt, för det skjuts ju och suicideras ju lite mindre iaf ...

Att svensken oftast är en sönderindoktrinerad soffpotatis vet jag, men att så många sväljer regeringens skitsnack, det fattar jag inte.

Och vilket ansvar har kommuner och företag tagit för sina äldreboenden?

Egentligen inget alls. Är någon förbannad för det? Nej inte direkt ...

Besöksförbudet i Uppsala dröjde 2 månader. Fullständigt hjärndött.
Citera
2020-04-16, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Ja men då ljög Björn i presskonferensen alldeles nyss med att bara i Stockholm idsg dog 94 personer c19.

Eller är det kanske så att du har fel?

Så du menar att det endast dog 33 människor i Stockholm över lördag söndag och måndag? Då är du alltså på samma sida som förnekarna som firade dom låga siffrorna i helgen?

Björn sade att dom rapporterade dom högsta siffforna för en dag hittills, inte att alla dessa dog samma dag. Vad är så svårt att förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om vi har 11.000 smittade idag och 1000 döda. Hur många döda skulle det till slut bli om smittspridningen slutade idag. Vi vet ju att de som dör idag har blivit smittade för kanske 3 - 4 veckor sedan när antalet smittade var mycket mindre. Finns det någon som kan göra en uppskattning på det?

*** 887 500 smittade i Sverige, eller 8,6 %,, vilket ger typ 5300 avlidna inom 25 dagar***
Jag har klurat på detta nu ett tag och helt lätt är det inte att försöka räkna ut hur många som kommer att dö av de som hittills har smittats, men jag gjorde ett försök som blev så här…

-DÅTID-
Om vi har 1333 döda idag, och om dödligheten för viruset är 0,6 %(som jag läste någonstans) så ger det ( 1333/(0,6/100) )= att 222 170 hade smittats för säg 25 dagar sedan.

Vi delar upp det tänkta förloppet i de olika etapperna/stegen och sätter in tider som jag egentligen inte vet det exakta rätta värdena på,,,

• Dag 0; Ett antal personer har smittats hittills(222170 stycken då)
  • Dag 5; de smittade blir sjuka
  • Dag 15; en del av de smittade blir så sjuka att man diagnostiseras som Coronapatienter(7206 st), och det är först här man räknas och registreras som smittad
  • Dag 25(idag); de smittade dör(0,6 % av dem), och hamnar i dödsstatistiken(1333 stycken).

Vi vet alltså att 222170 stycken hade smittats dag 0(enligt denna modell), och dag 0 är 25 dagar sen nu(sett från idag) i det här exemplet. Vi vet också att 15 dagar efter dag 0(dag 15) så var 7206 stycken registrerade som smittade vilket är ((7206/222170)*100 =)3,24 % av de som hade smittats dag 0.

-NUTID-
Idag 25 dagar efter dag 0 så har många fler smittats förstås, och om vi utgår ifrån att samma procentsats av de som smittats fortfarande blir registrerade, alltså 3,24 %, och antalet registrerat smittade idag är 12540 stycken så borde (12540/(3,24/100) =) 386 618 personer ha smittats för 15 dagar sen, för kom ihåg att ingen blir ju registrerad som smittad förrän man har hunnit bli riktigt sjuk(möjligtvis på äldreboenden då etc).

Om 386 618 st hade smittats för 15 dagar sen och 222 170 st hade smittats för 25 dagar sen så verkar det vara en ökning per dag på( (386618/222170)^( 1/(25-15) ) =)1,06 ggr/dag, och med samma ökning fram till idag hamnar vi på(386618*1,06^15 =)887 538 som hittills smittats idag den 16e april 2020.

Och med en dödlighet på viruset som i detta exempel är satt till 0,6 %, kommer upp till (887538*(0,6/100) = ) 5325 personer ha avlidit av viruset inom 25 dagar, och det oavsett om någon fler från och med nu blir smittad eller inte.

OBS. detta är bara ett exempel med många felkällor i, som dödligheten, genomsnittstiden till någon avlider efter man har blivit registrerad som coronapatient etc etc. Många variabler måste kanske korrigeras så ta inte exemplet allt för allvarligt, vet inte om jag har tänkt rätt i alla moment ens men det visar att det fort krånglar till sig i variablernas värld …
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Bättre en stängning sent än aldrig.

DET håller jag med om! Som sagt - låt oss svälta ut det sista nu... så är vi fria sedan!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bra poäng. Jag tolkade det som att de hade dött senaste 2 dagarna. Så är det kanske inte.

Grundfrågan kvarstår dock:
Varför skönmålar Tegnell läget, för att han gör det är helt uppenbart. Varför? Bara för att hans beslut ska framstå som korrekta? Men det slår tillbaka om man glider på sanningen hela tiden.
Tidigare sa han att vi låg stabilt på 40 döda, sedan 45 etc.

För att lugna folket såklart, och bevisligen så funkar det ju, folk hyllar han och Löfven ökar i popularitet så...ja vad säger man, Sverige är full av dårar...
Citera
2020-04-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tegnell är hög statstjänsteman, en byråkrat ända ut i fingertopparna, i hans arbetsbeskrivning ingår säkerligen att gjuta olja på vågorna för at minska social oro. Tänk dig en hög statstjänsteman som kör sin egna agenda, en småpåve som inte räds att utmåla CoVid19 som en dödlig farsot, börja rabbla om olika dystra scenarion a la Flashback, vilken effekt hade denna statsepidemiolog haft?
Tegnell flyttar fram fokus allt efter utvecklingen, slätar över tidigare fenomen, då blir det en mer behaglig resa för makten, oron minimeras, valboskapen känner sig tryggare.

Exakt så är det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Fast orgasmer sänker stress och blodtryck och producerar mer vita blodkroppar.....

Meditering sänker stress och blodtryck. Du ignorerar alltså helt att orgasmer och utlösning i princip totalknullar hela ditt immunsystem och kräver en *enorm* mängd av energi för att producera ny sperma?
Citera
Medlem
Meck-Vorpommerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hur länge skall du ha varit nära personen för att få varning ? 10 sekunder eller 10 minuter ?
Vad är tanken om du får en varning ? Åka och testa dej ? Testar man alla i Norge som vill ?

Ingen aning. Står något om det på VG.no nu. Antar att man i framtiden kan testa sig lättare. Alternativ att man självmant utökar sin social distancing om man har varit nära någon.
Citera
2020-04-16, 17:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Väldigt svårt att få ihop detta.

Tegnell säger att vi ligger stabilt/sjunkande på 60 döda per dygn i landet.

Samtidigt:

Dvs 90 döda per dygn i bara Region Stockholm.

Någon har helt fel...

https://www.svd.se/region-stockholm-haller-presstraff-om-coronalaget

Antal rapporterade under ett dygn är inte detsamma som att de dog det dygnet, inte ens på regionnivå.

Hur många rapporterade region Stockholm under påskhelgen t.ex?

Edit: jag kan svara på det sista själv. På påskdagen rapporterade man 6 dödsfall enligt deras egna pressmeddelande.
Senast redigerad av Beaver14 2020-04-16 kl. 18:01.
Citera
2020-04-16, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är väl för fan ingenting att oroa sig för!

Vad pratar du om? Det är i princip det *ENDA* relevanta när det gäller att oroa sig för något/skydda sig emot covid19. 10000x Viktigare än hygien, och effektivare.
Citera
2020-04-16, 17:59
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rbtswllwin
Har du fortfarande inte förstått att Tegnell bara en av väldigt många som lägger upp strategin? Det är en hel myndighet samt en expertgrupp som tar fram strategin baserad på validerad data till skillnad från de som du kallar ”den samlade forskareliten” som verkar komma med sanning efter sanning utan att ha någon riktig data. Ingen vet hur stort mörkertalet är ännu och den totala dödligheten kan vara allt ifrån 0,1% - 5%. Dessutom tror jag inte ”den samlade forskareliten” överhuvud taget funderar på vad en eventuell ekonomisk depression skulle göra med folkhälsan. De har nog ett annat tidsperspektiv än FHM.

Ja, alla förstår att det inte är Anders Tegnell själv som kör hela FHM. Men hur mycket fel i sina prognoser kan man egentligen ha och ändå fortsätta kalla sig "experter"?

Som Cecilia Söderberg-Nauclér, Immunologiprofessor tillsammans med 22 andra forskare beskrev FHM: ”tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin”.

FHM ska vidare inte fundera över ekonomi och tycka till om vad som är rättvist i smittspridningen som Tegnell: https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Som sagt, det finns en agenda och kanske följer de den, men den har inget med mina och mina medmänniskors intressen att göra. Funderar återigen på det statliga kärnuppdraget vilket är att skydda medborgarna från hot och att upprätthålla ordningen.
Citera
2020-04-16, 17:59
Avslutad
Citat:
Bra poäng. Jag tolkade det som att de hade dött senaste 2 dagarna. Så är det kanske inte.

Grundfrågan kvarstår dock:
Varför skönmålar Tegnell läget, för att han gör det är helt uppenbart. Varför? Bara för att hans beslut ska framstå som korrekta? Men det slår tillbaka om man glider på sanningen hela tiden.
Tidigare sa han att vi låg stabilt på 40 döda, sedan 45 etc.

Fast han har ju rätt i att snittet för antal döda per dag just nu ligger på ungefär 60st. Det är ingen skönmålning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in