2020-04-16, 22:54
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Jo det gör det säkert. Men jag syftade mer på varför svenskar motsätter sig restriktiva metoder i coronatider.

Ja underligt.
Annars kör folk med bilbälte, cykelhjälm, står lydigt och väntar på grön gubbe o.s.v.
Citera
2020-04-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
En fråga;

De säger ju att en enormt stor del bär på viruset utan symtom.
Betyder det att de är infekterade och faktiskt utvecklar immunitet, eller betyder det bara att de "bär" på viruset?

Det betyder att de BÄR på viruset och att de SMITTAR ANDRA...det är därför det här viruset är djävulskt. Det vet hela världen förutom Anders Tegnell. I andra länder pratar man väldigt mycket om det, här förnekar man problemet. Jag vet inte om det är därför att de verkligen inte vet (konstigt i så fall) eller att de vet och de vill att så många som möjligt ska smittas..och om de gamla och svaga dör på kuppen, ja, vem bryr sig?
FHM TROR att man utvecklar immunitet, men i andra länder är man väldigt skeptiskt om detta, man vet inte om man utvecklar en sådan. Den första patienten som tillfrisknade i Spanien var en stor nyhet, alla jublade. Några dagar efter att hon var hemma igen, blev hon sjuk och dog.
Men Sverige kör med sin flockimmunitet ända in i kaklet....och Löfven säger hela tiden att vi måste förbereda oss för att det kommer att bli värre..
KOM IHÅG DAGENS DATUM: 16 APRIL 2020. ANDERS TEGNELL SÄGER I AKTUELLT ATT VI HAR FÖRMODLIGEN NÅT PEAKEN....
Citera
2020-04-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Dödstakten är omkring 180-200 idag.
Kommer du se klart och tydligt om en vecka när FHM:s siffror korrigerats.

25/3 var det 25 döda.
1/4 var det 50 döda.
8/4 var det 97 döda.

Ingen restriktion har införts således kommer dödstakten dubblas ungefär varje vecka till det mättas.

Siffrorna 9/4 och framåt är helt betydelselösa tills dom korrigerats. Vi kan fortsaätta diskussionen om 7-10 dagar, så får vi se vem som var närmast sanningen.

Nej det funkar inte så, även med samma restriktion går det effektiva R värdet ner successivt. Därför ser vi nu att antal nya smittade gått från exponentiell tillväxt till linjär runt den 3e april och dödstalen följer därefter med viss fördröjning.

Kan förklara mer, men tror inte du kommer läsa.
Citera
2020-04-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Desinformation innebär att man sprider felaktig information i syfte att påverka. Du spred felaktiga siffror om antal döda i syfte att påvisa att det går dåligt för Sverige i att bekämpa Corona. Du gjorde det dessutom från Ryssland, i ett svenskt forum klockan 22 på kvällen.

Det är rätt uppenbart vad du pysslar med.

Källa på att det går bra för sverige i corona bekämpandet?
Citera
2020-04-16, 22:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
I krig behöver man kalla analyser och strategier. Inte känslomässiga slag i luften. Syftet är inte att vinna en politisk seger utan att få till ett resultat som i slutänden ger färre eller likartat antal döda med så låg samhällspåverkan som möjligt.

Vad är känslomässiga slag i luften? I ett krig får man samhällspåverkan oavsett om man vill eller ej. Enda fördelen mot ett regelrätt krig är att vi nu har en kvarvarande infrastruktur och företag. En tidig lockdown i mars, så hade vi också kunnat börja komma igång nu. Istället sitter vi här som får och blir slaktade.
Citera
2020-04-16, 22:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
På bara tre månader har otroligt mycket kommit fram. Vi kommer troligtvis att ha tillgång till behandlingar och bromsmediciner redan innan året är slut. Det är alltså väldigt många liv våra grannländer sparar genom att agera.

Här kommer mitt inlägg igen för jag tror bestämt att du inte läst det:

Jag säger att OM forskarresultaten stämmer så vill man vänta så länge som möjligt med att bli smittad, även om vaccinet aldrig kommer så kommer det snart att finnas effektiva behandlingar och bromsmediciner.

Jag tycker att det är uppenbart varför man då vill gör allt man kan för att skjuta eventuell smitta framåt i tiden. Du håller uppenbart inte med mig och därför ifrågasätter jag om du förstår vad vi pratar om eller om du säger vad som helst för att visa att du tycker rätt.
Jag är helt enig med dig. Bra inlägg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Om Sveriges strategi är så uppenbart tokig borde det inte vara svårt att argumentera det utan att använda "argument from popular belief".
Man behöver inte argumentera över huvud taget. Titta här:

Sverige 1333 döda

Danmark 321
Norge 152
Finland 75
Island 8
Summa: Räkna själv

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Jag behöver inte. Det fullkomligt kryllar av duktiga svenskar som snällt står i kö till slakteriet.

Har du helt rätt i, tyvärr ska då tilläggas.
Blåögdhet, svensk naivitet och Stockholmssyndromet i realtid samtidigt som en pandemi pågår.
Nå nå, en svensk tiger hela vägen till Ättestupet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad har pensionsåldern med saken att göra? Att lägga en 75-åring i långtidsrespirator är som att skicka dem till slakt. Ledsen att göra dig besviken, men medicinkonsten har inte kommit längre än så.
Om de är så skröpliga ska de väl inte förväntas jobba?! Jag tycker det är jävligt suspekt att skjuta pensionsåldern mot 70 för att "Folk lever längre och är friskare idag" för att sedan döma ut samma 70-åring när han behöver vård. Då var han visst inte pigg och frisk längre?

Människosyn värdig en sociopat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Ja, du..det är fullständigt omöjligt att skiva källa när en nära anhörig jobbar inom detta. Vissa saker måste nog tas som spekulation, men att flera barn ligger på IVA vet jag med säkerhet. Om nåt annat sägs så ljuger myndigheterna.

Ingen säger att det inte är så.

Du påstod att massa barn ligger på iva samt att de flesta på iva är under 59 år.
Det var enligt mig felaktiga uppgifter.
Iva registret säger median på 61, dvs de flesta är inte under 59.
Samma register säger 2 barn under 20 år. Nu kan det säkert finnas ett visst eftersläp, så låt oss säga 3-4 st worst case.
Det är 4 för många för min smak, men det är inte ”massa barn”

Jag förstår att din fru på KRY får höra en jävla massa vidrigheter, men försök att bara förmedla sanningen utan att förstärka. Verkligheten är illa nog.
Citera
2020-04-16, 22:58
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Denna tråd handlar inte om troll eller jakt på sådana. Byt forum eller börja bidra med att påvisa den panik c19 orsakar i världen i stället för att kritisera allt och alla eller byt till tråd för likasinnade...

Allt handlar om det eftersom det förstör den värdefulla diskussionen vi försöker ha.

Eller vill du höra lögner? Är det bra för diskussionen?
Citera
2020-04-16, 22:58
Medlem
hashflashs avatar
Hur är läget i Kina egentligen? Är det över eller? Det sägs ju att de fått igång ekonomin och produktionen igen. Bevisligen så rullar det ut leveranser iaf. Hur gjorde de? Flockimmunitet där med? Bara 3342 döda, helt otroligt bra resultat. Ser nästan ut som Sverige kommer gå om i dödstal ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in