2020-04-16, 22:36
Medlem
singularitets avatar
Indiens presenterade siffror över smittade och döda är meningslösa tror Dr John Campbell. I sverige tror Anna Maria Ekström, professor global epidemiologi, att Indiens siffror är riktiga och beskriver antalet smittade och döda och hon tror att Indien lyckats få kontroll på smittspridningen. Hon berättar detta i SVT aktuellt.

Källa:

Dr. John Campbell, Global Update Wednesday 15 April, https://www.youtube.com/watch?v=uGHB6358P7o

SVT, Aktuellt, https://www.svtplay.se/video/24741158/aktuellt/aktuellt-16-apr-21-00-2
Citera
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, läkaren avgör dödsorsak, men skillnaden blir mycket liten eller ingen alls.

Källa
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi kommer få risiga tal denna vecka och nästa vecka . Riktigt risiga tal.

Sen blir det bättre. Smittan kommer vi aldrig bli av med.

Sen kan du och jag glömma den levnadsstandard vi haft senaste 10-14 åren...

Blir väl inte barkbröd, men nästan.

Varför skulle vår levnadsstandard sjunka så drastiskt?
Citera
2020-04-16, 22:37
Medlem
Maduros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man har efter 45 år ingen specifik behandling mot parvovirus b19. Tänk om man sitter inlåst i åratal för ingenting?

På bara tre månader har otroligt mycket kommit fram. Vi kommer troligtvis att ha tillgång till behandlingar och bromsmediciner redan innan året är slut. Det är alltså väldigt många liv våra grannländer sparar genom att agera.

Här kommer mitt inlägg igen för jag tror bestämt att du inte läst det:

Jag säger att OM forskarresultaten stämmer så vill man vänta så länge som möjligt med att bli smittad, även om vaccinet aldrig kommer så kommer det snart att finnas effektiva behandlingar och bromsmediciner.

Jag tycker att det är uppenbart varför man då vill gör allt man kan för att skjuta eventuell smitta framåt i tiden. Du håller uppenbart inte med mig och därför ifrågasätter jag om du förstår vad vi pratar om eller om du säger vad som helst för att visa att du tycker rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1000 person håller på att testas runt om i Sverige med hjälp av militär personal. Han har tillgång till preliminära resultat.

Källa på det?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
But considering our lack of testing — this creates cracks for deaths to slip in between.

Överdödligheten kommer att synas i statistiken och enligt euromomo finns ingen överdödlighet i Norden vecka 15 (förra veckan). De presenterar sin statistik varje torsdag.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Totalt 2st under 20 som har vårdats varav ett spädbarn. Lite svårt att tyda intensivvårdsregistrets siffror om dom fortfarande vårdas. Men nej det är bara extrema undantagsfall som barn hamnar på IVA pga covid-19

Tycker att det mesta på Flashback är trist just nu, det gapas så högt från sossarnas medieflock att man knappt vågar skriva. Försöker igen: just nu ligger 3 barn på IVA, osäker på var någonstans men minst 2, troligen alla rör stockholm. Ett av barnen ligger på SÖS!
Citera
2020-04-16, 22:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Jag kan hålla med. Alla siffror är värdefulla liv. Ska man egentligen diskutera konsekvensen av pandemin så behöver även generell påverkan på folkhälsan räknas in och inte endast dödstal. Att människor förlorar arbete etc har extremt stor påverkan på hur människor mår och Livskvalité är såklart en väldigt viktig faktor.

Sen dör människor mycket och i stora volymer. Cancern skördade 22500 liv i Sverige förra året. Nu smittar inte den skiten men om det fortsätter som nu med pandemin så kommer Covid-19 antagligen inte upp i de dödstalen.
Dödsfall i Cancer kommer antagligen att sjunka 2020 eftersom många cancersjuka avlider såväl av som med Covid-19 nu.
Källa: https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik

Nej, cancer smittar inte från människa till människa. Däremot från miljö till människa.

Om det blir stora dödstalen blir i covid-19 kommer alldeles säkert dödtalen för flera andra dödsorsaker att minska.
Citera
2020-04-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tänk såhär. Ett virus är som ett skenande tåg.

När ingen är immun, då skenar tåget i 100 km/h.

När cirka 60% är smittade så står tåget still.

Dra ett rakt streck mellan de här två punkterna.

När 30% är smittade, så går tåget alltså i 50 km/h, halvfart.

Att tåget står still (60%) kallas att ha flockimmunitet. Men redan halvvägs dit, när bara 30% är smittade, så märker man att tåget har saktat ner till hälften.

Tågets hastighet motsvarar R-värdet. När 30% är smittade, så är R-värdet halverat. När 60% är smittade, så är R-värdet noll.

Nja, vid 60% och ett R0 på 2,5 så blir R 1, d.v.s att varje smittad smittar en till, och immuniteten går över 60, och R under 1 och så sjunker gradvis smittan.
Citera
2020-04-16, 22:39
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Att ifrågasätta hur en liten oliktänkande grupp talanglösa människor tillåts riskera ett helt folks liv och hälsa tycker jag inte behöver klassas som en konspirationsteori.

Borde vara en självklarhet att ifrågasätta.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Källa

På vad då?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Nu pratar du runt igen å innehållet lika tunt, som vanligt. Har som sagt även själv uppmärksammat det som uttrycks och lätt att utläsa vad som åsyftas. Sen att andra kan hålla två bollar i luften och även uppmärksamma att den finns annat man kanske bör diskutera tolkningsutrymmet för i en sak DU länkat och DU creddat:

” Tidigare studier hade för optimistisk syn på hur smittsamt viruset var.

Nu har det kommit mer data och således säkrare...”

Fann det alltså tämligen lustigt att du väljer att diskutera semantik när det i själva studien finns ytterst mycket tolkningsutrymme för det du först lyfter studien för enligt ovan...

Å ja hur var det nu med invektiv och personangrepp? Är ytterst nöjd med underhållningen här som du och andra bjuder på så tackar som frågar men jag är allt nöjd med mitt liv 😘

Det är du som pratar (st)runt.

Frågeställningen gällde tempus.

Då började du diskutera felmarginaler.

Vill du diskutera felmarginaler får du starta en egen diskussion. Inte kidnappa någon annans och sedan felaktig påstå att den andre har fel.

Håll dig till ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in