2020-04-16, 17:41
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Vad hände med Swedbank? Hatar dem, men känns riktigt lockande för hundralappen om jag inte missat något.

Pengatvätt-härva - 4 miljarder SEK böter från FI och ev betydligt värre kan de åka på böter från USA:s motsvarighet. I allra värsta fall (osannolikt imo) kan de bli av med rätten att handla i $. Då är det game over.
Citera
2020-04-16, 17:53
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malogar
Man bör inte vara på börsen alls.

Jag antar att du överdriver lite när du skriver så. Det finns väldigt många bolag som är fundamentalt jättebra och orimligt billiga nu. En långsiktig sparare kan köpa till rabatter som de kanske aldrig skulle sett om det inte vore för pandemin.

Klyscha, dock väldigt bra
Men vissa gör som de alltid gjort dvs får panik och säljer billigt och köper dyrt..
Citera
2020-04-16, 17:56
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag antar att du överdriver lite när du skriver så. Det finns väldigt många bolag som är fundamentalt jättebra och orimligt billiga nu. En långsiktig sparare kan köpa till rabatter som de kanske aldrig skulle sett om det inte vore för pandemin.

Klyscha, dock väldigt bra
Men vissa gör som de alltid gjort dvs får panik och säljer billigt och köper dyrt..

Kan du nämna dessa bolag ?
Citera
2020-04-16, 17:57
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
15-20% arbetslöshet i USA just nu alltså, det var inte så trevliga siffror. Skulle bli väldigt förvånad om börsen fortsätter stiga efter dystra makrodata som detta.

Börsen tenderar att gå upp när dom värsta nyheterna kommer. Precis som tidigare lågkonjunkturer. Handla efter börsen, inte efter "nyheter" eller opinioner.
Citera
2020-04-16, 17:58
Medlem
Refunds avatar
Som någon påpekat i tråden tidigare är det ganska små affärer som påverkar börsen just nu. Människor är generellt sett naiva, vilket i förlängningen gör marknaden naiv.

Människorna som nettoköper just nu tror att den globala ekonomin kommer se exakt lika ut så fort pandemin är över. -15% i år är 15% rabatt i småspararnas ögon.

Dessutom vill inga "missa tåget", man ska ju köpa när paniken är som störst sägs det.
Citera
2020-04-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
15-20% arbetslöshet i USA just nu alltså, det var inte så trevliga siffror. Skulle bli väldigt förvånad om börsen fortsätter stiga efter dystra makrodata som detta.

Alltså har 85% jobbet kvar

Consumer confidence säger mycket om vad amerikanen tycker
Och värdet är fortfarande högt
Ny siffra den 28:e
Citera
2020-04-16, 18:05
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Kan du nämna dessa bolag ?

Nämna hundratals bolag..

Gå in på NASDAQ och se med dina egna ögon.
Citera
2020-04-16, 18:07
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Nämna hundratals bolag..

Gå in på NASDAQ och se med dina egna ögon.

Jag har gjort det och håller inte med. Kan du nämna ett kvalitetsbolag som är "fundamentalt bra" och "orimligt billigt" ?
Citera
2020-04-16, 18:13
Medlem
ETA2824-2s avatar
Nu ligger Nasdaq på plus sedan årsskiftet
Citera
2020-04-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Nu ligger Nasdaq på plus sedan årsskiftet

Det är heeelt absurt. Särskilt när man tänker att uppgången 2019 inte drevs av någon vinsttillväxt etc. utan ren girighet.
Citera
2020-04-16, 18:20
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag har gjort det och håller inte med. Kan du nämna ett kvalitetsbolag som är "fundamentalt bra" och "orimligt billigt" ?

Jag tror inte det spelar så stor roll vad jag än skriver, ditt inlägg säger rätt mycket om din inställning; men jag kan ha fel om dig! Vad jag har kommit fram till har dessa stor potential trots den pågående pandemin:

Mastercard
Nvidia
Swedish Match

Läsa gärna lite om dessa tre.

Länk till artikel där du kan se ett axplock med aktier och lite förklaringar till varför de är fundamentalt bra, resten får du göra själv: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/03/31/tio-kopvarda-aktier-i-april.html
Citera
2020-04-16, 18:21
Medlem
Börjar bli så helvetes trött på marknaden nu alltså. Mina kvalitetsaktier Amex och delta fortsätter ner. Samtidigt fortsätter de så kallade rövbögsaktierna (Netflix. Amazon, tesla) upp varenda förbannade dag trots P/E tal på typ 120 eller som i teslas fall över oändligt (eftersom earning < 0).

Kanske dags att bita i det sura äpplet och göra som alla andra, köpa dessa hypade skitbolag? Men om jag köper så lär väl millenials plötsligt fatta hur sjuka dessa värderingar är och plötsligt så rasar de med välförtjänta 75%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in