2020-04-16, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Är det dyrare att köpa amerikanska aktier? Jag tänker på växlingskursen och sånt.

Ställ dig frågan vilken valuta känns mest stabil ??

Personligen är jag överviktad mot USA

När man reser utomlands då ser man värdet på den svenska kronan och det är inte roligt att växla nu för tiden
Ta danska kronan tex
Citera
2020-04-16, 12:50
Bannlyst
Tänkte gå in när den står som lägst. Tror det blir bäst så. Förmodligen imorgon.
Citera
2020-04-16, 13:35
Medlem
Volvo cars fabrik på Torslanda slår upp igen på måndag och även tjänstemännen har fått grönt ljus att återgå till sina arbetsplatser.
Citera
2020-04-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
www.foxnews.com/politics/coronavirus-wuhan-lab-china-compete-us-sources.amp

Om det här stämmer så ser jag en stor risk för ytterligare oroligheter på marknaden framöver. Bara det att Fox News tar upp det är oroväckande.

Geopolitiska spänningar har ökat mellan västvärlden och Kina, ett kallt krig och en bråkig skilsmässa mellan de båda supermakterna är det sista världen behöver nu.

På kort sikt kan säkert börsen återhämta sig något men på lång sikt tror jag vi går ner mot mycket låga nivåer. Kanske är inte 1,275 en så pjåkig riktkurs för S&P ändå på sikt.

https://www.marketwatch.com/story/why-the-stock-market-is-nowhere-near-a-bottom-and-investors-can-expect-a-massive-hit-2020-04-13?mod= newsviewer_click

Glömmer aldrig 2003 när USA anklagde Irak för att ha massförstörelsevapen.. Detta land vill alltid ha någon att skylla på. En sak är säkert iallafall. Aldrig mer made in china för mig iallafall. Bojkott framöver!
Citera
2020-04-16, 16:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) den blygsamma nedgången i antalet nyanmälda arbetslösa förra veckan, till drygt 5,1 miljoner personer, antyder att arbetslösheten är på väg att nå nivåer någonstans mellan 15 och 20 procent i april.
Det skriver Capital Economics i en kommentar till veckostatistiken.
Ekonomerna konstaterar att det skulle vara långt över deras tidigare prognos om en arbetslöshet på 12,5 procent.
De konstaterar vidare att fler än 21 miljoner amerikaner nu har anmält sig som arbetslösa de senaste fyra veckorna, motsvarande en nedgång med 13,5 procent i hushållens sysselsättning, som noterades till 156 miljoner personer i mars.
Baserat på uppgången i antalet fortsatt arbetslösa bedömer Capital Economnics vidare att den oförsäkrade arbetslösheten uppgick till 8,2 procent veckan som avslutades den 4 april, vilket var väl över den tidigare rekordhöga nivån på 7,0 procent i maj 1975.

15-20% arbetslöshet i USA just nu alltså, det var inte så trevliga siffror. Skulle bli väldigt förvånad om börsen fortsätter stiga efter dystra makrodata som detta.
Citera
2020-04-16, 16:17
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
www.foxnews.com/politics/coronavirus-wuhan-lab-china-compete-us-sources.amp

Om det här stämmer så ser jag en stor risk för ytterligare oroligheter på marknaden framöver. Bara det att Fox News tar upp det är oroväckande.
[/url]

Jag är verkligen ingen vänsterbliven tomte, men har Fox News verkligen så stor påverkan? Jag är inte ens särskilt (kanske lite) konspiratoriskt lagd, men bland mina första tankar när jag hörde om viruset var också bio weapon testing. Kina hade ju definitivt kunnat offra en liten portion av dess befolkning. Lite svinn om så vill.

Men så länge det inte kommer fram mer info eller bevis så tror jag inte Fox News har särskilt stor inverkan på börsen. Men vad vet jag.
Citera
2020-04-16, 16:29
Medlem
WhiteWalkers avatar
Vad hände med Swedbank? Hatar dem, men känns riktigt lockande för hundralappen om jag inte missat något.
Citera
2020-04-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Jag är verkligen ingen vänsterbliven tomte, men har Fox News verkligen så stor påverkan? Jag är inte ens särskilt (kanske lite) konspiratoriskt lagd, men bland mina första tankar när jag hörde om viruset var också bio weapon testing. Kina hade ju definitivt kunnat offra en liten portion av dess befolkning. Lite svinn om så vill.

Men så länge det inte kommer fram mer info eller bevis så tror jag inte Fox News har särskilt stor inverkan på börsen. Men vad vet jag.

Daily Mail hade en artikel på samma tema förra veckan. Titta på: https://www.dailymail.co.uk/news/article-8211257/Wuhan-lab-performing-experiments-bats-coronavirus-caves.html

Det intressanta är inte att Fox News tar upp det utan att det kanske rent av är sant. Kombinerar man det med WHOs påstådda hjälp att mörka skiten så kommer nog vissa internationella organisationer få sig en rejäl smäll av detta.

Tycker själv att bara det faktum att WHO vägrar dela information med Taiwan ger TheDonald rätt när han drar in pengarna :P

Oavsett påverkan på börsen är det ju uppenbart att västvärlden måste göra sig mindre beroende av Kina som underleverantör genom att flytta hem mer produktion.
Citera
2020-04-16, 16:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Köpt:

Nvidia
Swedish Match
Mastercard

Tror stenhårt på dessa!
Nvidia och Mastercard har jag inget problem med. Rökning och snus är ju sunkigt dock. Ligger det verkligen i trenden? Om man kunde få riskfria drogalternativ och än bättre ju renare och godare och snyggare de var så kan jag förstå om folk hade velat använda dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Hör ni killar, detta är ingen tråd för en enskild aktie.
Oups.

Ser man till USA så vill inte jag köpa här och nu iaf.
Senast redigerad av annanmedlem 2020-04-16 kl. 16:52.
Citera
2020-04-16, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Volvo cars fabrik på Torslanda slår upp igen på måndag och även tjänstemännen har fått grönt ljus att återgå till sina arbetsplatser.

Även Volkswagen öppnar upp nästa vecka. Goda nyheter.
Citera
2020-04-16, 17:10
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nvidia och Mastercard har jag inget problem med. Rökning och snus är ju sunkigt dock. Ligger det verkligen i trenden? Om man kunde få riskfria drogalternativ och än bättre ju renare och godare och snyggare de var så kan jag förstå om folk hade velat använda dem.

Oups.

Ser man till USA så vill inte jag köpa här och nu iaf.

Swedish Match primära inkomstkälla är rökfria nikotinprodukter och har även introducerat tobaksfria nikotinprodukter likt Zyn: https://www.di.se/live/mer-efterfragan-pa-zyn-i-usa-an-vad-sewdish-match-har-kapacitet-till/

Med Zyn öppnades en helt ny marknad och efterfrågan var större än utbudet redan innan Covid-19 slog till mot USA på riktigt. Antagligen kommer fler amerikanska rökare få panik och välja rökfria produkter och nu är Zyn en trend! Likt läsk kostar inte snus något att producera, det är väldigt billigt. Det vill säga, 1) man kan massproducera det! och 2) kunderna blir beroende. Dessutom återköper SM sina aktier vilket gynnar aktieägarna.
Citera
2020-04-16, 17:40
Medlem
Citat:
15-20% arbetslöshet i USA just nu alltså, det var inte så trevliga siffror. Skulle bli väldigt förvånad om börsen fortsätter stiga efter dystra makrodata som detta.

Börsen säger ingenting om hur det ser ut i USA.
Jag följer dagligen situationen i USA och stirrar man sig blind på börsen blir man lurad eftersom Feds köper upp allt de kommer åt för att få börsen att få upp.
Sanningen är att de går raka vägen emot en stor depression.
Man bör inte vara på börsen alls.
Senast redigerad av Malogar 2020-04-16 kl. 17:41. Anledning: Stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in