2020-04-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom det är obligatorisk häktning när det gäller mord så tyder tyvärr detta på att, när domen meddelas 6 maj, det troligen blir en "friande" dom. Jag sätter friande mellan citationstecken, beroende på hur domen skrivs. Men absolut kan rätten komma på andra tankar under vägs, och att det faktiskt BLIR fällande dom. I vilket fall lär det bli ett överklagande till HR. Och HR kan, om domen blir till fördel för SD, ändra domen till livstid, 18 år 16 år eller vad som helst.

Vi kan bara vänta och se nu.

jag tror ändå på möjligheten att han är släppt pga överfullt häkte. Jag säger inte att det är så, men det är EN möjlighet. Häktet i Örebro har problem och häktade får dela cell enligt SVT/Örebro 24 mars. Det gynnar ingen att tränga ihop folk i delade celler i dessa coronatider.

SVT/Örebro 24 mars
Kriminalvården stoppar besök till fångar på samtliga anstalter och häkten med omedelbar verkan. Även fångarnas permissioner ställs in, och egna inställelser i anstalterna skjuts upp.

– Här är man frihetsberövad och har inte möjlighet att själv påverka sin situation. Vi har också en allvarlig överbeläggningssituation där man många gånger får dela cell med en cellkamrat, säger Lennart Palmgren, direktör för anstalt, häkte och frivård, som fattat beslutet.
Senast redigerad av piastrone 2020-04-16 kl. 15:01.
Citera
2020-04-16, 14:53
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Kommentaren finns inte med i FUP.
Han uttryckte sig vara född utan nerver i ett pelletsforum. Sannolikt handlade det om hans sätt att framställa sig som rolig.

SD är en taktiker som verkar ha en rationell förmåga att separera logik och känslor, men det är inte särskilt logiskt att fnissa och skratta när man är den åtalade i en mordrättegång

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

Alla hans skratt och den ironiska tonen i ljudfilerna är hemska att lyssna på. Jag hoppas att både han, Hanna och Jerry sätter skrattet i halsen och att Lena och hennes familj kan få upprättelse.
Alla detaljer runt Lenas försvinnande och när kroppen hittades som SD och HD vet om är oförklarliga. Till exempel att HD berättar för vännen Karin, samma dag som LW anmäls som försvunnen, att det ligger halvinslagna paket i Lenas hem. SD vet att Lenas dörr står på glänt och han uttrycker till sin chef att det snart kommer publiceras en tråkig nyhet på löpsedlarna. SD vet att det är Lenas kropp som hittats och exakt vart innan det nämns i media. Med mera, med mera, med mera.
Citera
2020-04-16, 14:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vad har inte skrivits om LW, som hennes barn har fått stå ut med?? Kränkande, anklagande, skvaller, nedvärderande m m. De inläggen tar du inte avstånd från.

FUP visar att allt negativt som skrivits
om LW har varit sant och att verkligheten
var ännu mycket värre.

Barnen får stå ut med att sanningen om
deras mamma nu blivit offentlig. Det är
givetvis inte roligt för dem men ansvaret
för det lidandet ligger på LW. Det är
hennes liv, hennes val som nu offentliggörs.
Citera
2020-04-16, 14:56
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vad har FU att göra med alla personliga påhopp som sker mot LW här i tråden? Väntar fortfarande på ett svar på mitt inlägg.

Jag rekommenderar dig att ställa frågorna till de som försvarar LW, sen om du läser
Fu så kanske du får en annan bild., förhoppningsvis.
Citera
2020-04-16, 15:07
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ja det är inte klokt hur man lyckas befinna sig på mord platsen i kanske 10 min, slå ihjäl Lena på ett brutalt sätt, och inte lämna ett enda spår efter sig.
Vafan, har personen varit helt inplastad och hängt i en drönare, eller.?
Inte ett spår... Helt otroligt.

Visst att mord vapnet är borta, det köper jag alla dagar i veckan. Men att inte lämna ett enda spår på brottsplatsen.....

Nån var ju där.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
jag tror ändå på möjligheten att han är släppt pga överfullt häkte. Jag säger inte att det är så, men det är EN möjlighet. Häktet i Örebro har problem och häktade får dela cell enligt SVT/Örebro 24 mars. Det gynnar ingen att tränga ihop folk i delade celler i dessa coronatider.

SVT/Örebro 24 mars
Kriminalvården stoppar besök till fångar på samtliga anstalter och häkten med omedelbar verkan. Även fångarnas permissioner ställs in, och egna inställelser i anstalterna skjuts upp.

– Här är man frihetsberövad och har inte möjlighet att själv påverka sin situation. Vi har också en allvarlig överbeläggningssituation där man många gånger får dela cell med en cellkamrat, säger Lennart Palmgren, direktör för anstalt, häkte och frivård, som fattat beslutet.

I doubt it. Frisläppt och avspärrningen på huset hävd.
Det luktar klart friande dom.
Citera
2020-04-16, 15:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att LW ger olika versioner till olika personer betyder inte i sig självt att det värre är det mindre riktiga. Det kan vara tvärt om lika väl. Till en viss punkt i alla fall. Det där måste ju utredas mycket grundligt, och helst skulle LW behöva svara för sig själv. Nån har ju slagit ihjäl henne, och inte bara hotat då....

I vad mån åkl. utrett saken i grunden kan jag inte säga men fupen visar väl vad jag förstår åtminstone på en tydlig förändring i LWs beteende över tid. Blir man utsatt för utpressning, förnedring, lögner och exploatering, och hotelser, över lång tid – även om man har eget ansvar i saken – så måste man förvänta sig beteendeförändringar, sviktande omdöme, retlighet och ett slags radikalisering. Oavsett rätt o fel, det moraliskt bättre, och LWs förmåga till klarsyn och kloka beslut, så är ju relationen till SD problemets kärna, och måendet är knutet till denna. Mår SD bättre så är det på ett plan för att LW får ta smällarna. Den relationen, och motsättningen, hade då, idealt, behövt få sin lösning på nivå av en tvist mellan två likvärdiga individer och medborgare, där båda hade fått chansen att framföra sina ståndpunkter, och sina uppgivna och upplevda besvär inför jurister, som kunde döma åt den enes eller den andres fördel, eller åstadkomma en lösning på annat sätt. Detta har omöjliggjorts av att en part har slagit ihjäl den andre, såvitt åkl. har rätt. Vilket förstås är att förekomma rättvisan. Antydande att i alla fall GM tror på hoten, och den värre versionen av BOs berättelse...

Och GM bör ju veta...
Det är nog värre än det mindre riktiga och riktigare om det är under vittnesförhör och inte från Lenas skvaller för att få medhåll i kriget om Stefan.
Citera
2020-04-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
var ännu mycket värre.

deras mamma nu blivit offentlig. Det är

LWs son uppmanar alla att läsa FUP.
Seriöst tror jag han tycker det ger en bättre bild än t ex dina utvalda delar.
Citera
2020-04-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
I doubt it. Frisläppt och avspärrningen på huset hävd.
Det luktar klart friande dom.

Ja, just det med att avspärrningen är hävd är mysko. För man föregår ju lite ett överklagande där, eller? OM de bedömer att SD är oskyldig så vet de också att en överklagan kommer att komma och då kan avspärrningen behövas. Men om de bedömer att bevisningen/indicierna håller så behövs ingen avspärrning.

Jag fastnade just för kommentaren i reportaget från SVT/Örebro att de som ska inställa sig får vänta med det. Den juridiska processen kommer att dra ut på tiden oavsett och det kommer att gå månader innan ev. fällande dom vinner laga kraft.

Jag skulle vilja se lite statistik och exempel på rättsfall där den åklagade släpps i väntan på dom i TR och där det sen blir fällande dom. Hittar bara text som säger att det är möjligt. Någon som vet var man ev. kan hitta det?
Citera
2020-04-16, 15:25
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att LW ger olika versioner till olika personer betyder inte i sig självt att det värre är det mindre riktiga. Det kan vara tvärt om lika väl. Till en viss punkt i alla fall. Det där måste ju utredas mycket grundligt, och helst skulle LW behöva svara för sig själv. Nån har ju slagit ihjäl henne, och inte bara hotat då....

I vad mån åkl. utrett saken i grunden kan jag inte säga men fupen visar väl vad jag förstår åtminstone på en tydlig förändring i LWs beteende över tid. Blir man utsatt för utpressning, förnedring, lögner och exploatering, och hotelser, över lång tid – även om man har eget ansvar i saken – så måste man förvänta sig beteendeförändringar, sviktande omdöme, retlighet och ett slags radikalisering. Oavsett rätt o fel, det moraliskt bättre, och LWs förmåga till klarsyn och kloka beslut, så är ju relationen till SD problemets kärna, och måendet är knutet till denna. Mår SD bättre så är det på ett plan för att LW får ta smällarna. Den relationen, och motsättningen, hade då, idealt, behövt få sin lösning på nivå av en tvist mellan två likvärdiga individer och medborgare, där båda hade fått chansen att framföra sina ståndpunkter, och sina uppgivna och upplevda besvär inför jurister, som kunde döma åt den enes eller den andres fördel, eller åstadkomma en lösning på annat sätt. Detta har omöjliggjorts av att en part har slagit ihjäl den andre, såvitt åkl. har rätt. Vilket förstås är att förekomma rättvisan. Antydande att i alla fall GM tror på hoten, och den värre versionen av BOs berättelse...

Och GM bör ju veta...

Jag tycker att UWs vittnesmål i Tingsrätten beskriver Lena väl och hur hennes mående och beteende förändrades över tid. Han gav en väldigt tydlig bild av hur hon sakta men säkert bröts ner och hur mycket skam hon bar på. LW berättade själv att hon skämdes över sina val och att hon inte klarade av att stå upp för sig själv. Flera vänner hade vänt henne ryggen och JG hade utmålat henne som en hora. När hoten från SD ökade och hon blev mer rädd så började hon be om hjälp, med en stor rädsla för att inte bli trodd eller tas på allvar. Jag är glad att hon inte kan se vad vissa skriver om henne härinne 😔😔.

Normaliseringsprocessen ger en förklaring till hur destruktiva relationer utvecklas och varför det är så jävla svårt att ta sig ur dom, det är inte att bara lämna och gå vidare. Samtidigt är det när kvinnan börjar frigöra sig och mannen förlorar viss kontroll som mannen blir som farligast.
Vi har sett det förr, vi ser det nu och tyvärr kommer vi få se det igen. Historien med män som dödar kvinnor återupprepar sig.
Citera
2020-04-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
var ännu mycket värre.

deras mamma nu blivit offentlig.
Det är

Den hade varit mindre offentligt om du hade skippat dina 1000 inlägg om just hennes sexliv och hennes, i dina ögon, tvivelaktiga vandel. Tror du inte? Det handlar om vissa skribenters integritet här. Eller - bristande integritet. Förtal innebär inte att det måste vara uppdiktat, utan att man är ute efter att visa upp ett klandervärt uppträdande, vilket du i princip sitter och dreglar över när du skriver.

Låt nu Lena vara ifred, sopa rent framför din egen dörr. Och låt oss invänta domen mot SD. Han är ute och leker med någon annan nu. Troligen Hanna, svärfar och svärmor. Jag hoppas hans stund i frihet blir väldigt kort.
Citera
2020-04-16, 15:29
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Alla hans skratt och den ironiska tonen i ljudfilerna är hemska att lyssna på. Jag hoppas att både han, Hanna och Jerry sätter skrattet i halsen och att Lena och hennes familj kan få upprättelse.
Alla detaljer runt Lenas försvinnande och när kroppen hittades som SD och HD vet om är oförklarliga. Till exempel att HD berättar för vännen Karin, samma dag som LW anmäls som försvunnen, att det ligger halvinslagna paket i Lenas hem. SD vet att Lenas dörr står på glänt och han uttrycker till sin chef att det snart kommer publiceras en tråkig nyhet på löpsedlarna. SD vet att det är Lenas kropp som hittats och exakt vart innan det nämns i media. Med mera, med mera, med mera.

Att Hanna har vetskap i detta skede kan hon aldrig slingra sig ur.
Det vet hon, hennes kollegor och alla i grannskapet.
Kan Hanna hantera detta i längden?
Citera
2020-04-16, 15:31
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Har du funderat på följande?
1. Varför avbröt hon mitt i den chatt om norgeresan hon hade med sina geocachingkompisar? Utan att säga att hon lämnade.
2. Varför tog hon på sig tröja och gympaskor och gick ut mitt i natten (och chatten) med sonen sovande på övervåningen? Vad blev så brådskande?
3. Varför slogs hon ihjäl med 17 slag? Vad tyder det på?
4. Varför stod ytterdörren på glänt? Skulle hon lämna den så med sonen sovandes ensam och vandra iväg 160 m och in bakom ett plank?
Tycker du verkligen att man med ledning av det du radar upp med all säkerhet kan avgöra att det var just SD som var mördaren (och inte någon som stod SD nära, alt någon annan arg pojkvän)?

Jag har aldrig sagt att SD är oskyldig. Vad jag sa var att jag tyckte bevisunderlaget är lite svagt. Men jag skulle inte heller bli förvånad om han döms. Underligare saker har skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in