2020-04-16, 11:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Har lyssnat igenom en del och man kan inte låta bli att gripas av detta fall! Explosivt drama.

Tyvärr lutar det åt att rättegången inte får något lyckligt slut. Även om det är helt uppenbart att SD är inblandad i mordet.

Något annat som är helt uppenbart är att HD inte berättar allt hon vet. Två rimliga förklaringar varför är

1. Hon är på något sätt inblandad i mordet.
2. Hon skyddar SD för att hon fortfarande har någon relation (må vara stark vänskap) med SD.

Alternativ två ter sig rimligast i sammanhanget. Hon pratar rätt gott om SD och har hat så det räcker och blir över för LW. Man får inte glömma att hon anser att LW har förstört hennes liv. En icke oväsentlig detalj och förklarar varför hon känslomässigt kan hantera den position hon tagit.

Men men. Barnen är dom som får lida - både LWs och SD/HDs barn. LWs barn för de kommer växa upp utan mamma och kanske då blir utan definitivt svar på vad som hände med deras mamma.

SD/HDs barn för att dom får växa upp med en pappa som är sociopat och som troligtvis är en mördare. Det kommer göras påmint flera gånger framöver. Kommer inte bli lätt att leva med. Även synd om dom att växa upp med en mamma som troligtvis skyddar SD och är så feg att hon inte vågar stå upp för sanningen. Inga roliga föräldrar att ha som förebilder.

Även om SD/HD går vinnande ut ur detta så har dom fortfarande torskat. Alla vet att det undanhålls information och att minst en av dom är inblandad i mordet. Alla vet vilket svin SD är som går bakom ryggen på sin fru och sina barn med gränslös otrohet.

Hoppas att sanningen kommer fram tillslut. Tills dess så hoppas jag att både HD och SD får utstå svårt lidande på det sociala och ekonomiska planet.

Så är det.
Citera
2020-04-16, 11:57
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Oj, vad jag känner med den pojken.
Han är uppenbart helt övertygad om att SD har dödat hans mamma.
Förstår att han är rädd, arg och frustrerad nu. Hade inte SD hotat att döda hans lillebror A i någon/några sammandrabbningar med LW?

Jag tycker också att det mesta pekar på att SD är mördaren. Utöver motiv, plats och tillfälle verkar hans beteende och handlingar runt allt detta klart suspekta.

Men utan fällande bevis kan man ju faktiskt inte vara _helt säker_ på skuldfrågan.

Angående Fällande Bevis finns det något allvarligt att ifrågasätta i utredningen. De tekniska undersökningarna leddes av en vän till SD - även en av teknikerna var personligt bekant med SD. Alltså två vänner till SD som arbetade på den mest viktiga avdelningen vad det gäller att leta efter bevisning. Har dessa slarvat i sitt ämbete - omedvetet eller medvetet för att de inte kunde tänka sig att kompisen kan vara en mördare?

När material återsändes från NFC i augusti -19 upptäckte man en synlig fläck på Lenas kjol som inte hade undersökts. Vid kontroll såg man en reagens för sperma och kjolen skickades iväg för undersökning igen. Det visade sig att det var SD:s sperma som avsatts på kjolen.

Enligt min uppfattning finns det anledning att ifrågasätta vem/vilken tekniker som begärt undersökningen av kjolen vid första tillfället den skickades till NFC. Hur kunde denne missa att begära kontroll av en synlig fläck? Hur mycket mer har missats bland det material man begärt undersökningar på?

Jag tror det finns skäl för ÅH att i samband med en överklagan till HR att plocka in andra forensiker för en ny genomgång och undersökningar. Om det skulle visa sig saknas protokollfört material, så vore det en rejäl skandal, men så illa kan det väl inte vara?
Citera
2020-04-16, 12:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Angående Fällande Bevis finns det något allvarligt att ifrågasätta i utredningen. De tekniska undersökningarna leddes av en vän till SD - även en av teknikerna var personligt bekant med SD. Alltså två vänner till SD som arbetade på den mest viktiga avdelningen vad det gäller att leta efter bevisning. Har dessa slarvat i sitt ämbete - omedvetet eller medvetet för att de inte kunde tänka sig att kompisen kan vara en mördare?

När material återsändes från NFC i augusti -19 upptäckte man en synlig fläck på Lenas kjol som inte hade undersökts. Vid kontroll såg man en reagens för sperma och kjolen skickades iväg för undersökning igen. Det visade sig att det var SD:s sperma som avsatts på kjolen.

Enligt min uppfattning finns det anledning att ifrågasätta vem/vilken tekniker som begärt undersökningen av kjolen vid första tillfället den skickades till NFC. Hur kunde denne missa att begära kontroll av en synlig fläck? Hur mycket mer har missats bland det material man begärt undersökningar på?

Jag tror det finns skäl för ÅH att i samband med en överklagan till HR att plocka in andra forensiker för en ny genomgång och undersökningar. Om det skulle visa sig saknas protokollfört material, så vore det en rejäl skandal, men så illa kan det väl inte vara?

När det gäller risk för jäv måste man vända på varje sten. Att hoppas fälla en mördare vid nästa mord i stället är inte ett alternativ.
Citera
2020-04-16, 12:21
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nu är det inte det NFC säger, utan dom
säger:

Om ÅK trodde att stråna kom från SD hade hon sannolikt skickat dom
på en jorden runt resa för att fastställa DNA.
Här skickade man bara ringen.

Det är det jag skriver att hårstråna inte hade ngn cellkärna för att kunna göra en analys och få fram dna.
Citera
2020-04-16, 12:32
Medlem
Citat:

Det ligger en hund begraven i det här mordfallet.

Det som du framfört gällande att du anar ugglor i mossen, är ifrån din sida helt korrekt gjort.

Du om någon har verkligen följt med detta mordfallet på djupet medans andra till största delen ägnat sig åt att beskriva brottsoffret L*na Wesstr*m:s alla fel och hemskheter i hennes tidigare leverne.

1: / "Dom har ingenting på mig"

2: / "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

3: / "Själv klart visste SD att ytterdörren stod gläntad till L*na Wesstr*m:s bostadsrätt.

4: / Skogs-Mållgorna besökte området Nya Hjärsta, farligt ... farligt.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-16, 12:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nej men frågan är om man kan känna rimligt tvivel. Är det rimligt att tro att det är någon annan gärningsman? Det går alltid att hitta på olika andra hypoteser men är de rimliga? Det är frågan.

Man får ju tänka sig att det finns ett element av detta i frisläppandet. Han är ju, förmodligen, inte släppt i brist på teknisk bevisning (det visste vi) utan för att bevisen i deras helhet inte entydigt pekar ut honom. Det är där rimligt tvivel borde komma in.

Allmänt sett, efter en lång utredning, är det närmast otänkbart att det realistiskt skulle kunna handla om någon annan än de närmast berörda. Där kan man tala om orimlighet helt klart.

De som återstår, på papperet (för jag vet inte om de har alibi eller har kunnat avföras med säkerhet av andra skäl), och med tanke på hypotetisk motivbild och anknytningar, torde väl vara LWs egna barn, UW, MH, HDs far, HD själv och SD. Jag har svårt att föreställa mig JG som mördaren, det har inte realismen för sig riktigt. En del av de övriga vet jag förstås också för lite om, men där kan man åtminstone föreställa sig ett motiv i överensstämmelse med hur brottet utförts. Men polis o åklagare har efter två år inget på någon av dem, och det vore höggradigt märkvärdigt om åtminstone personerna på LWs sida av saken skulle visa sig innehålla GM. Sånt där kryper fram, i allmänhet. Inte minst när man ställer saker mot varandra i en utredning. Det medges inte såna felslut här. Samtidigt har vi då en snubbe som hoppar runt och ljuger för full hals, och mördaren kan inte vara hur många som helst, utan bör vara en och en ev. medhjälpare el dyl. Sen börjar det bli trångt på brottsplatsen...

Så ser det väl ut, antar jag. Jag tycker ändå åkl. lyckats visa vem som är GM. Men det tycks inte vara ställt utom rimligt tvivel då. Att det är han och bara han och ingen annan. Kanske.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-04-16 kl. 12:43.
Citera
2020-04-16, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du vet lika bra som vi andra att SD är skyldig. Det vet rätten också. Problemet är att de stod och vägde. De släppte honom i väntan på en dom som väntas bli friande i brist på bevis. Här blir inget totalt friande från brott. HR är nästa instans och de kan döma annorlunda. Det är många ute i samhället som är förbannade, och hade jag varit Stefan skulle jag se mig över axeln.
Nu är inte domen mot SD ofentlig ännu vad jag förstår, men han är frisläppt, det betyder inte alltid på att den åtalade är friad. I dessa corona tider händer mycket i det tysta och han rymmer inte, förstör inte bevisning och återgår inte att utföra liknande brott så det är ok att släppa. Så än kan han få fällande dom och det går vidare till nästa instans var så säker.
Citera
2020-04-16, 12:49
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Så detta har du skrivit om SD med tanke på barnen?

hans sjuka voyeur-beteend
konstiga sms till kvinnor
kick- och maktsökande individ
högst obehaglig människa som inte verkar frisk i huvudet
SD är en märklig figur
Och som SD saknar nerver
SD beter sig och har betett sig "sjukt"
han är en spänningssökare som är samvets-, trohets- och gränslös
så krävs det att han gör farliga saker för att känna något
Därför njuter han sannolikt av att som MGM bli sedd, hörd och bekräftad.
SD var självutnämnd samarit i smyg i vintras när LW behövde hjälp
Han har nog en hel del memorerat i sin hjärna.
SD kan fortsätta sin ego-resa och göra illa nya kvinnor
jag tycker SD är ett egoistiskt svin
jag tror snarare att han är samvetslös.
Sånt är inte ett friskt beteende,
SD och HD verkar ha en härligt fin skilsmässa
förklaring till de sjuka tilltagen?.
totalt känslolös
Han är byggd utan nerver
enormt nederlag av att bli singel
väldigt tufft för den bekräftelsehungrande mannen
Under de ensammaste stunderna gror hatet.
Den lilla 5-åringen i vuxen kropp
SD känner sig ynklig,.
Det kan ha stuckit hårt i SD
Kontrollfreaket SD
den grandiose SD.
SD blir galen
Det brinner i SD:s huvud

Vidhåller att du använder barnen för att urskulda din framfart i tråden.

Du ryckte till dig barnen när han blev släppt.

Vad tror du Stefans barn tycker om vad du kallat deras pappa?

Fruktansvärt att läsa, hur kan man ö.h.t skriva ngt dylikt, inte en tanke på barnen som blivit drabbade på olika sätt.
Citera
2020-04-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Nu är inte domen mot SD ofentlig ännu vad jag förstår, men han är frisläppt, det betyder inte alltid på att den åtalade är friad. I dessa corona tider händer mycket i det tysta och han rymmer inte, förstör inte bevisning och återgår inte att utföra liknande brott så det är ok att släppa. Så än kan han få fällande dom och det går vidare till nästa instans var så säker.

Eftersom det är obligatorisk häktning när det gäller mord så tyder tyvärr detta på att, när domen meddelas 6 maj, det troligen blir en "friande" dom. Jag sätter friande mellan citationstecken, beroende på hur domen skrivs. Men absolut kan rätten komma på andra tankar under vägs, och att det faktiskt BLIR fällande dom. I vilket fall lär det bli ett överklagande till HR. Och HR kan, om domen blir till fördel för SD, ändra domen till livstid, 18 år 16 år eller vad som helst.

Vi kan bara vänta och se nu.
Citera
2020-04-16, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det ligger en hund begraven i det här mordfallet.

Det som du framfört gällande att du anar ugglor i mossen, är ifrån din sida helt korrekt gjort.

Du om någon har verkligen följt med detta mordfallet på djupet medans andra till största delen ägnat sig åt att beskriva brottsoffret L*na Wesstr*m:s alla fel och hemskheter i hennes tidigare leverne.

1: / "Dom har ingenting på mig"

2: / "Dom kommer aldrig att klara upp det här mordet"

3: / "Själv klart visste SD att ytterdörren stod gläntad till L*na Wesstr*m:s bostadsrätt.

4: / Skogs-Mållgorna besökte området Nya Hjärsta, farligt ... farligt.

Mvh/ @JokerMannen

Självklart måste HR titta på vänskapskopplingarna mellan SD och teknikerna i undersökningen. Varför påpekar inte åklagaren denna koppling i sina inlagor?
Citera
2020-04-16, 13:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52

Det är väl att tänja spekulationerna till det absoluta att tillskriva virus frisläppandet.
Det är väl inte osannolikt han blir dömd för olaga hot och/eller möjligtvis men är fri med avräkning av häkningstiden.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-16 kl. 13:06.
Citera
2020-04-16, 13:02
Medlem
Citat:
SD är enligt egen utsago född utan nerver och det kanske gäller dig med eftersom din kommentar vidimerar att du saknar medlidande för offrets barn och deras upplevda känslor.

För en normalt mentalt funtad människa är det obegripligt att man, om man anser sig vara oskyldigt misstänkt för ett mord, ägnar sig åt att skratta, fnissa och tillrättvisa åklagare m fl i en rättssal. Det beteendet har inte bara upprört Lenas son No*a.

Sonen skrev att vi är fria att sprida hans story och särskilt till folk han (SD) kallar vänner.

Jag betackar mig från vidare kommentarer från dig och andra okänsliga som inte berörs av Lena*s sons ord.

För dig som vill få en liten inblick i hur hemsk situationen är för offrets barn kan se de fyra händelsebilderna som N*oa's lade ut på sitt Instagram när han fick veta att SD släppts.
https://www.docdroid.net/lsxnCVq/den...en-gar-fri-pdf

Hur uttryckte sig SD när han sa att han är född utan nerver? Har du aktbilaga tlllgänglig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in