2020-04-16, 13:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter7777
Hej! Efter att ha följt diskussionen skulle jag vilja berätta lite om hur majoriteten av nordmännen upplever denna situation i vårt hemland, samtidigt kommer jag också att förklara lite om hur vi upplever situationen i sverige. Først vil jag säga at vi inte ser på detta som någon tävling om vem som väljer den bästa strategin eftersom situationen är mycket allvarlig. Naturligtvis hoppas att vi tillsammans hittar ett slutresultat.

Norge och Sverige är i princip länder med en liknande kultur men nu kan vi se en tydlig skillnad och det är just det som skapar stora reaktioner i Norge.

När norska myndigheter beslutade att stänga av stora delar av samhället förklarade den statliga epidemiologen i sverige att vi gjorde detta för att visa politisk styrka eller makt, men det är fel. Norska myndigheter stängde av delar av samhället eftersom hälsomyndigheterna gav tydliga indikationer om att läkare och forskare inte hade tillräckligt med kunskap om hur covid-19 kunde utvecklas över tid. Forskare hade ingen kunskap om människor kunde bli immun mot COVID-19, och de ansåg samtidigt at det var en stor risk att gå för en flockimmunitetsstrategi eftersom vården inte hade kapacitet att hantera en brant stigning av de sjuka.

Återigen vill jag påpeka att vi ännu inte vet vilka åtgärder som fungerar bäst, men det som skapar reaktioner i Norge är den enorma skillnaden, och hur annorlunda vi agerar under en kris. Syftet med att införa strikta restriktioner i Norge var inte för att straffa de som inte lyckades följa lagen, men för att förena samhället mot ett gemensamt mål. Nordmän är inte felfria eftersom vi också har incidenter där folket inte följer lagen, men den stora majoriteten står tillsammans, vilket gör det mycket svårt för dem som försöker bryta corona-lagen, Och just här menar jag att de norska myndigheterna har lyckats.

När vi i Norge tog hänsyn till begränsningarna genom att hålla oss borta från stora folkmassor, kunde vi samtidigt se att det svenska samhället fungerade som om ingenting hade hänt. Folk organiserade fester, samlades på afterski, shoppade i stocholms gator och besökte åldershem. Det som har diskuterats i Norge är de oklara meddelanden som har kommit från statliga epidemiolog och myndigheterna i Sverige. De svenska myndigheternas strategi var att skydda de mest utsatta, äldre och sjuka men många i Norge undrade ganska tidigt hur detta var möjligt att genomföra utan att vidta strikta åtgärder i samhället.

Tack för ditt förnuftiga inlägg.

Att man bör ta det säkra före det osäkra när man har att göra med ett smittsamt virus vilket man inte har speciellt stor kunskap om är det enda förnuftiga! Precis som du skriver att er hälsomyndighet ansåg. Det är detta dom är så svårt att förstå för mig, och många andra. Hur kan man i Sverige så totalt gå emot ett säkerhetstänk?

Dessutom har ju Tegnell haft grundligt fel i flertalet av sina antaganden. Det är för mig ett mysterium och det känns oroligt att man inte kan göra som man själv vill och skydda sig själv ( och andra). Jag måste ju fortsätta att åka till mitt arbete och utsätta mig för risken att bli smittad.
Citera
2020-04-16, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är tre veckors eftersläpning för antikroppar, och Nederländernas mätning gjordes under andra halvan av mars.

3% av Holländarna var alltså immuna i början av mars. Den 10:e mars hade det dött 4 personer i Nederländerna.

They didn’t even start sending samples to be tested until the 19th of March and send them weekly so the situation can be monitored. There’s no way you can equate 3% with 4 deaths lol.

Considering today is exactly four weeks from the beginning of samples being brought in and they chose today to release the study — I’m guessing it’s a collection of the past weeks which they’ve analyzed, and not a snapshot only into the March 19th samples.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-04-16 kl. 13:52.
Citera
2020-04-16, 13:47
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu visar uppdaterad information att det dör fler varje dag i Sverige!
https://pbs.twimg.com/media/EVt3pVNXgAAjOM1?format=png&name=4096x4096
Det är inte uppdaterad information, det där vet vi alla redan.
Det visar enbart att det dog fler fram till den 8e, efter det har det förmodligen inte ökat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Dessa siffror har jag fått från företaget då jag är anställd där. Jag vet inte varför Volvo ska ljuga för sina anställda.

Alla ljuger för att tillfredsställa ”marknaden” och de som står bakom den.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja med tanke på att det klassas som samhällsfarlig sjukdom är det jävligt märkligt. Kommer man in och vill bli testad för klamydia så åker topsen fram omedelbums. Men inte när det gäller corona? It does not compute!
Det handlar väl om tillgången på test och kanske på personal. Men jag håller med om att det är synd. Det kan också hända att de drar sig för att masstesta så länge testerna inte är tillräckligt säkra, för då får man för många missvisande resultat.
Citera
Medlem
Hade inte gått in i den där smitthärden ens under pistolhot. Isolera hela Rinkeby så att de kan skjuta och smitta ihjäl varandra istället.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/vQ7jn4/landslagsakaren-aldrig-matt-sa-daligt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här ser man att även om man är ung, vältränad och inte tillhör en riskgrupp så kan man råka illa ut:

Men. Visst. Möjligen övertränad?

Men ändå. Hon har säkert haft influensan förut utan att må så här dåligt.

Hon var alltså intagen på sjukhus, där hon fick syrgashjälp mm:
Längdskidor och kall luft är väl inte så nyttigt för lungorna. Alla dom har astma.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu visar uppdaterad information att det dör fler varje dag i Sverige!
https://pbs.twimg.com/media/EVt3pVNXgAAjOM1?format=png&name=4096x4096
Tack för graferna de har jag letat efter. Men de är gamla grafer. Om en kvart kan vi nog göra påskbokslut.
Citera
2020-04-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack!
En dödlighet på 1% förutsatt att sjukvården hinner med verkar då fortfarande rimlig.

That’s where I land on it all as well — and it seems to be where most countries have landed on in their judgements of the situation.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Alla ljuger för att tillfredsställa ”marknaden” och de som står bakom den.

OK. När siffror inte stämmer överens med bilden ni skapat i era små huvuden så är det lögner. Tack för klargörandet att du är en pajas som inte är värd att diskutera med mer. Svara inte på detta inlägget.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Dessa siffror har jag fått från företaget då jag är anställd där. Jag vet inte varför Volvo ska ljuga för sina anställda.

Men du vet att Geely är majoritetsägare i Volvo och att Kinesiska staten har hyfsad kontroll över dessa bolag? Din chef kommunicerar den informationen som han får tilldelad.
Citera
2020-04-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Kan du ge ett exempel på när Tegnell påstår att det är färre döda än vad de själva redovisar?
Det handlar om när man redovisade det.
Idag kanske det blir 35 döda men när de uppdaterar några dagar senare är det kanske 70.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in