2020-04-16, 09:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man måste inte bli jättesjuk av covid 19. Jag arbetar på ett äldreboende där några nu har konstaterad smitta. De är i 90 årsåldern, pigga med lite hosta som enda symtom.

Berätta hur det går!
Citera
2020-04-16, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Detta borde utredas mer än allt jävla tjafs i tråden som postas.
Jag tror det är så att det krävs en viss potens hos viruset för att smitta och inte bara överlevnad. Svara gärna ni som tror er veta, tack!

Denna undersökning kanske redan är postad, jag har inte hunnit läsa hela tråden.

Från Nejm. En undersökning om aktuellt virus i aerosol och på ytor.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973
Citera
2020-04-16, 09:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Tror inte riktigt vi i Sverige har förstått allvaret. Vi lever på som vanligt, åker kollektivtrafik och sitter på uteserveringar. Det är vi helt ensamma om i världen. I resten av världen så är det karantän som råder.
Du verkar ha missförstått något. Kollektivtrafiken fungerar i andra länder med, för det finns massor av "essential workers" som behöver ta sig till och från jobbet. Samtidigt jobbar många i Sverige hemifrån, många isolerar sig, och många stannar hemma i betydligt större utsträckning än normalt.

Så jag förstår inte varför du gör en så bedrägligt polarisering mellan Sverige och andra länder. Du sprider en myt som är lika svår att bli av med som viruset självt, nej värre, för folk verkar inte ens bli immuna efter att ha drabbats eftersom ingen någonsin tillfrisknar från såna dumheter. Varför? Voffö gör di på dette viset?

Det är inte två ytterligheter som ska ställas mot varann, bara en skillnad i grad. Du är en bedrägligt förvillare. Är det för att du svepts med av Nauclers vidriga HataAnders-sekt?
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Jag förstår inte. Igen.

Vart är dödstalen sen påsken? Ska de trycka in dem nu i dag och i morgon för att sedan gå på helg igen? Varför tror de ens att det skett en avmattning? Pga påsklovet från skolorna? Något annat har väl knappast ändrats pga påsken? Jag får liksom inte ihop skiten... om vi nu ska köra på den här ”flockimmunitet”-grejen är det väl
Bättre vi kör med raka rör gällande dödstal? Det känns ju redan försent att ändra sig så, visa rubbet så vet man vad man har att stå efter...
Dödstalen vi ser idag är i regel från de restriktioner vi hade för 2-4 veckor sedan. Påskhelgens offer kommer börja trilla in i betydande omfattning om 2 veckor och framåt i statistiken.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det handlar om PROGNOSER. Ingen människa på hela jordklotet kan säga med säkerhet hur livet ser ut om två veckor eller två år.

Men likaväl görs det prognoser hela tiden för att kunna planera ens tillvaro.

Vi har också väderprognoser trots att ingen kan garantera vädret.

Att man gör prognoser är inte samma sak som att man tävlar. Man försöker optimera.

Du tycks ha ätit något olämpligt till frukost så aggressiv som du verkar vara direkt på morgonen.

Fast om du följt detta sen december så kan jag säga det har absolut inte handlat om prognoser, ingen fel med prognoser. Kan vara så din länk du skickade kan vara den enda som faktiskt är en prognos. Men läser du och kollar runt kommer du se att majoriteten har blivit en tävling.

Kan vara så, är bara så trött att höra om ekonomin jag vet hur den har skötts i generationer därav anser jag det systemet är uråldrigt men jag ska också påpeka det är det enda människan vet i nuläget så förstår att prata om något annat inte är relevant. Vet inte hur länge du följt denna pandemi men följt det innan allt startade.
Citera
2020-04-16, 09:13
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De sitter på TV4 och säger att vi älskar DR Tengele. Lever vi i Nordkorea?

Ja eller möjligtvis i Stalin-Sverige
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Jag undrar hur många av dem som sagt TRUMP IS NOT MY PRESIDENT som just nu tar emot stimulans paymentcheck med glädje nu De andra hade fan tvingat folk att både vaccinera sig och de hade definitivt inte hjälpt till i samma utsträckning som Trump gjort för COVID-19..

Kommer säkert bli anmäld då jag nämner deras hatobjekt, vet inte hur många av mina inlägg som blivit anmälda för trams när jag berättat sanningen för människor Yttrandefrihet om man tycker som dem...

Det är ju inte Trumps pengar. Idiot! Man häpnar ibland...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag förstår inte hur du menar när du tar just befolkningsökningen per år som exempel, och liknar detta vid IVA-platser?

(födda+inflyttade)-(avlidna+utflyttade), befolkningsökningen kan självklart även vara negativ.

IVA-fallen är man intresserad av då man vill se hur många nya som tillkommer per tidsenhet.
Befolkningsökningen är vad den är, till skillnad från IVA finns inte ett begränsat antal platser.

Personen har inte en aning om vad hen snackar om, uppenbarligen. Varför man ens väljer att dra upp en normalfördelning vet jag inte, för det säger ju inte så mycket om smittad/dag-kurvan där vi mäter hur många som är smittade varje dag.

I princip är ju smittad/dag bara en funktion f:N->N och om man nu vill är det väl bara sätta ut punkter i ett koordinatsystem och sen dra en rät linje mellan varje mätpunkt om man nu känner för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Här tänks inte alls om. Det beror ju på vilken sjukdom det gäller. Jag har aldrig varit emot vaccinering mot de sjukdomar som har hög (ellet rentav hundraprocentig) dödsrisk om man får dem, t.ex. stelkramp, difteri och rabies. Och inte heller har jag varit emot vaccination för gamla människor, mot t.ex. den årliga influensan eller pneumokocker.

Det handlar för mig främst om barnvaccinationsprogrammet, för när det gäller det tror jag att fördelarna för barnens utveckling av ett starkt immunsystem, när de får gå igenom den riktiga sjukdomen i stället, överväger. Jag tror dessutom på ett visst mått av "survival of the fittest" - alltså att det finns fördelar för arten och rasen om de barn som inte överlever t.ex. mässlingen - inte gör det. Detta senare är dock inte aktuellt när det gäller covid-19, eftersom nästan alla som dör är förbi den period då man fortplantar sig ändå.

Dessutom skrämmer det mig, när vissa vill ta till tvångsåtgärder eller mycket starka påtryckningar mot föräldrar som vägrar. Sådant vill vi inte ha i ett demokratiskt samhälle. Tvångskarantän och mötesförbud kan jag köpa i skarpt läge - men inte påtvingade kroppsliga ingrepp. Där går gränsen.

Nu skäller du upp i fel träd. Jag har (se ovan) ALDRIG sagt att någon ska tvingas att vaccinera sig. Jag är som sagt ganska mycket anti-vaxx i vanliga fall. När det gäller just corona tror jag dock att fördelarna med vaccin överväger nackdelarna (om det är någorlunda testat och säkert innan det kommer ut på marknaden - det får inte bli någon hafsprodukt igen). MEN den kroppsliga integriteten överväger fortfarande, precis som du skriver. Samhället får informera och uppmuntra, men inte tvinga eller ta till sanktioner som t.ex. indragna skol- eller dagisplatser eller bidrag (som en del länder gör med dom som vägrar barnvaccinationsprogrammet).

Förr i tiden vaccinerade man alla svenska barn mot TBC. Sen togs den vaccinationen bort, eftersom vi hade nått flockimmunitet. Nu importerar man TBC till Sverige i och med flyktingar från infekterade länder (som ex Somalia). Dessa föräldrar erbjuds vaccination för sina barn, men det är oklart ifall de fattar till vilken nytta och ifall de går med på´t.

Själv tycker jag att alla invandrarbarn borde vaccineras för sitt egna bästa. Man kan inte lita på de analfabetiska föräldrarnas förstånd i frågan.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
7,6% ?

Är du möjligtvis idiot?
Är jag? Tyckte att jag tog i I underkant.

Renommerade BNO Newsdesk har en riktigt bra tabell. På alla länders mortality rate. De klockar Sverige på 10,09%, dvs var tionde som får COVID-19 D Ö R.

https://bnonews.com/index.php/2020/04/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-04-16, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
De sitter på TV4 och säger att vi älskar DR Tengele. Lever vi i Nordkorea?
Man börjar fundera om man drömmer....tvungen nypa mig i armen.
Citera
2020-04-16, 09:14
Medlem
erwynns avatar
Nu åker vi i Sverige, 3,6 företag per dag väntas gå i konkurs under april månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in