2020-04-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Oj, det är ju stjärnklart! Tack, samtidigt skall jag nog ge fan i att betala skatt också eftersom de bara fepplar bort pengarna. Eller, va fan, det kanske inte funkar så i verkliga världen där jag bor.
Kontext och konsekvens och annan sån skit du vet...men jag förstår ju att du är en klippa och snabbtänkt.

Skyll inte ifrån dig. Är det viktigt för dig att skydda gamlingarna så är det inga problem. Hemmen blir överlyckliga om de blir av med några gamlingar.
Citera
2020-04-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tackar för detta!

Jag har inget problem med hans källor. Har dock svårt att ta en sjuksköterskas slutsatser på allvar just i en så komplex fråga som denna.

Det finns som sagt många som läser och analyserar allt som publiceras, men att just han vid sitt köksbord, skulle vara mest trovärdig känns inte troligt.
Han är doktor och har alltså en stadig, vetenskaplig bakrund. Därtill en pedagogisk förmåga att förklara vetenskap på ett sätt som är enkelt för många att ta till sig.
Citera
Bannlyst
Har människor börjat förlika sig med tanken på en recession ner till 50-talsnivå i nåt decennium och gulag-lägermiljö i några år?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Varför förstår jag inte men jag har heller aldrig förstått fårskocken.
Vad har han gjort. Inget. Inte Tegnell heller.
Det är vi som gör saker.
Och sjukvården skall prisas efteråt. Ingen tandlös gubbe.
Har Stefan inga tänder? Har aldrig sett några. Han ser tandlös ut faktiskt.

Du förstår ingenting. Det är naturligtvis mänskligt att stå enade bakom ledaren i en kris. Oavsett vad han gör.
Citera
2020-04-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Glöm det, vi är i startgroparna av det här helvetet.
Tänk januari 2021, då kommer sverige börja öppna upp.
Andra ländet kommer öppna upp mycket tidigare eftersom de agerat snabbt och hårt. De kommer öppna upp kontrollerat steg för steg.
Vi kommer stänga mer och mer, samt mer uttdraget. Vi kommer få stora problem snart

Om flockimmunitet eller ett vaccin är det enda som kan stoppa samhällsspridningen så förstår jag inte varför Sverige inte skulle kunna öppna upp tidigare då vi har tagit toppen tidigare.

Det som bör debiteras är om Sveriges nuvarande linje kommer att leda till en överbelastning av sjukvården eller inte och om detta kan undvikas genom att stänga ned samhället. Kommer det ex. en kraftigare andra våg för de länder som har stängt ned. I Sverige har vi än så länge kunnat ge intensivvård till de patienter som behövt detta och vi har inte ett överbelastat system även om det säkert är mycket hårt i frontlinjen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Stefan Löfven är mer populär nu än han nånsin varit.

HAHAHAHAAHHA jupp
Jag förstår inte. Var har han ens varit under krisen?? I karantän någonstans?? Har inte sett skymten av honom. Jag ser mycket mer av Trump och Johnson men mest Tegnell såklart.
Är semester detta för karln.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Du förstår ingenting. Det är naturligtvis mänskligt att stå enade bakom ledaren i en kris. Oavsett vad han gör.

Det låter ju vidrigt och helt sjukt!!
Citera
2020-04-16, 00:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Den personliga sfären hör inte hit.
När såna tragedier inträffar är det för gemene man bara en siffra man hör.
Nu såg man när Adam dog så verkade som det var mycket mer sorgligt än när andra 1200 hade dött.

De 1200 som har dött hittills är bara en siffra för de flesta. Det är bara när drabbar oss, anhöriga eller folk vi känner som det blir en helt annan perspektiv.

I och med att det bara är siffror. I och med att Sverige har 10 miljoner invånare jmf Italiens 60 miljoner, så väger lika tungt att ha 1 miljon svenska döda i covid-19 som 6 miljoner italienska döda i covid-19.
Sverige förlorar enormt mycket folk. Likaså Italien.
Om man relativisera har man förlorat lika mycket.
Men att förstå detta resonemang kan man tyvärr inte förvänta sig från lite mer naiva människor.

Ditt resonemang är ju helt felaktigt. Det är antalet döda som känns, inte andelen döda.

I den personliga sfären som nationsmässigt.

"Nej USA. Tsunamin var värre för Sverige än 11-september för USA.

Så autistiskt kan man inte räkna på döden.
Citera
2020-04-16, 00:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Flockimmunitet kommer aldrig att fungera i alla fall. Den strategin bör vi skrota direkt. Om flockimmunitet hade fungerat så hade andra länder gjort likadant.

Det är bara karantän som gäller.

Andra” länder lät smittan sprida sig okontrollerat – och hamnade i karantän.

I Sverige har smittan spridits kontrollerat och vi har fortfarande ett fungerande samhälle.
Citera
2020-04-16, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Har Flashbackepidemiologerna en prognos på hur länge den här skiten kommer att vara? Jag vill ut på stan och äta mat! Hörde att IKEA inte går att äta mat på. Jag får panik!

Sveriges ekonomi dalar och folk förlorar sina jobb. Smittan har redan tagit sig in bland äldre, svaga grupper och andra riskpersoner. Varför försöker vi ens? Varför fortsätter vi att tassa på tå för det här jävla viruset? Nu borde vi återgå till det normala så att vi unga kan börja leva våra liv igen.
Jag hade gärna sett en nedstänging tidigare eller isolering av Stockholm för att snabbare komma igång igen. Men vi ska enligt FHM satsa på flockimmunitet nu och det tar tid och ger många döda. Sen kommer kanske paniken hos regeringen om dödstalen ticka på med 3000, 4000 ... och nedstängning av landet för annars riskerar sossarna att bli sedda som bland de värsta massmördarna i Sveriges historia.

Men visst, kan svenskarna acceptera 10 000 döda eller mer så är vi ute till sommaren och låter folk dö ensamma i massor och vårdpersonlal jobba ihjäl sig under tiden vi njuter. Har vi tur kanske viruset försvinner mystisk genom att Tegnell tänker bort det genom att använda en magisk kurva.

Se det så här, en bra erfarenhet av isolering och lite nöjen. Det är värre i krig och flyktingläger eller varför inte med stora naturkatastrofer. Du har det ganska bra ändå, var tacksam.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon

Nu är det Stefan som står bakom och gluttar fram mellan varven som gubben i lådan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Klart du kan äta mat, vad tror du ska hända? Vilken region bor du i?

Va inte för snabb nu- kolla om gossen är i riskgrupp innan du skickar ut honom på stad och torg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in