2020-04-16, 02:39
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Jag vet inte mer vad jag kan säga än att du ska försöka bita ihop. Världen genomgår en allvarlig kris för tillfället. Hoppas det löser med arbete och boende.

Är du i väldigt stort behov av ett arbete så finns det snabbutbildningar för vårdpersonal.
Tack! Ja, jag såg det. Låter lovande att kunna få ett snabbspår in i vården.

Det är surrealistiskt det som händer. Ibland tror jag det är en "hoax" då ingen i min närhet är smittad eller drabbad. Alla jag känner är friska! De pendlar med bussar och tåg i Stockholm bland annat. Varje dag! Och är fortfarande friska. Det är så underligt hela grejen.
Citera
2020-04-16, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Tack! Ja, jag såg det. Låter lovande att kunna få ett snabbspår in i vården.

Det är surrealistiskt det som händer. Ibland tror jag det är en "hoax" då ingen i min närhet är smittad eller drabbad. Alla jag känner är friska! De pendlar med bussar och tåg i Stockholm bland annat. Varje dag! Och är fortfarande friska. Det är så underligt hela grejen.

Tror inte riktigt vi i Sverige har förstått allvaret. Vi lever på som vanligt, åker kollektivtrafik och sitter på uteserveringar. Det är vi helt ensamma om i världen. I resten av världen så är det karantän som råder.
Citera
2020-04-16, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Självklart. Undersköterskor har en bred kunskap i väldigt mycket för att kunna jobba med patienter, äldre och brukare i olika situationer. Ser dock inte hur allt kursinnehåll skulle vara relevant under en pågående krissituation.

Kan du nämna något om hur specialpedagogik eller etik gynnar en intuberad nedsövd iva-patient som ska vändas med jämna mellanrum? Utifrån en undersköterskas arbetsuppgifter med en sådan patient? Jag kanske missar något.
Pedagogiken är viktig i kontakten med patienten, för att kunna undervisa denne i vad som görs i vården för patienten. Även i kommunikationen med anhöriga är pedagogik viktikt.

Kunskap i etik påminner oss om att patienterna är medmänniskor vi måste förhålla oss på ett etiskt korrekt sätt, hela tiden.
Citera
2020-04-16, 02:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vad är det. Alltså jag menar hur ska de se ut? Som en gasmask eller liknande.
För att klara sig från att smittas i vårdmiljö så verkar andningsmasker av klass FFP3 behövas. Sådana som din bekant tyckte det var jobbigt att andas i.
Nu skall jag inte påstå att jag är expert på området, men vad jag förstår är detta vad som krävs.
Citera
2020-04-16, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag bekymrar mig också över detta.

Det här gjorde mig lite lugnare: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

v14 är dock inte klar hos SCB. Dödsfall kommer tillkomma. På måndag uppdaterar de den preliminära datan. Jag ska titta till detta igen då.

Jo precis, förstår hur du menar också. Visst jag tror väl att allt kommer in hos SCB så att det går att se överdödlighet och så, det är ju betryggande på ett sätt att man kan se det i efterhand. Samtidigt så önskar man självklart att det som är dagligen från FHM ska va så korrekt och snabbt som möjligt osv. Då stora massan får sin info från MSM. Skapas lätt missuppfattningar annars. Men ja, får försöka följa utvecklingen så gott man kan. Bra att du försöker hålla koll tycker jag.
Citera
2020-04-16, 02:44
Medlem
Qaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Fox News säger nu att viruset startade i kinesiska labb och spreds av misstag ut. Låter det rimligt?

Tyckte jag läste någon dag sedan att en ”task force” i USA hade fått i uppdrag att undersöka ddn frågan och kom fram till att viruset var naturligt och inte ett biovapen från ett labb.
Citera
2020-04-16, 02:46
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
För att klara sig från att smittas i vårdmiljö så verkar andningsmasker av klass FFP3 behövas. Sådana som din bekant tyckte det var jobbigt att andas i.
Nu skall jag inte påstå att jag är expert på området, men vad jag förstår är detta vad som krävs.
Jag trodde att andningsmasker var ungefär som en gasmask. Tänkte på att dementa människor skulle bli livrädda om människor såg ut som konstiga varelser.

Kollade nyss vad det var för något och en utav de där ansiksmaskerna har jag sett saneringsfirmors personal använda
Citera
2020-04-16, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qaa
Tyckte jag läste någon dag sedan att en ”task force” i USA hade fått i uppdrag att undersöka ddn frågan och kom fram till att viruset var naturligt och inte ett biovapen från ett labb.

Fast nu låter det inte så...
Citera
2020-04-16, 02:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag trodde att andningsmasker var ungefär som en gasmask. Tänkte på att dementa människor skulle bli livrädda om människor såg ut som konstiga varelser.

Kollade nyss vad det var för något och en utav de där ansiksmaskerna har jag sett saneringsfirmors personal använda
Det finns FFP3-klassade engångsmasker som inte ser konstigare ut än vilket munskydd som helst. Tyvärr råder det ju brist på dem...
Citera
2020-04-16, 02:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Fast nu låter det inte så...

Låter det inte så från USA eller från världens forskare?
Citera
2020-04-16, 02:56
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Går nog inte att bevisa och skadan är ju redan skedd.
De äter väl fladdermöss i Kina. Ligger äckliga fladdermöss på handelsplatser.

Det såldes inga fladdermöss på den marknaden. Det finns även bevis på att viruset inte startade på wet market.
Citera
2020-04-16, 02:58
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Pedagogiken är viktig i kontakten med patienten, för att kunna undervisa denne i vad som görs i vården för patienten. Även i kommunikationen med anhöriga är pedagogik viktikt.

Kunskap i etik påminner oss om att patienterna är medmänniskor vi måste förhålla oss på ett etiskt korrekt sätt, hela tiden.
Det du nämner låter för mig som självklarheter i arbetet med människor. Inte nödvändigtvis något som är brådskande att gå hela kurser för under krisen.

Jag vet empatilösa kräk som gled igenom komvux undersköterskeutbildning med usla betyg och kom ut med noll kunskaper. De kanske lärde sig på plats senare men inte fan tog dem till sig det som böckerna lärde ut direkt. Vissa examinerades av snällhet eftersom det var svårt med språket.

Så i kris borde lämpliga och motiverade personer med lite vett bakom pannbenet och viss kunskap duga fint. Kommunikation kan läras ut genom att exempelvis gå bredvid någon som är rutinerad undersköterska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in