Verkar som att en del svar här är vääääldigt gamla, så jag får väl uppdatera allt gott folk:
Jag är säljledare och har jobbat i två olika Lidl-butiker. Här kommer en punktlista på hur det ser ut IDAG:
1) Inga toaletter är låsta. Personal får gå på toaletten när de vill.
2) Man får inte ta någon mat som ska slängas av skatteskäl. All mat går till biobränsle där jag har jobbat tidigare (likaså allt bröd). Om man får ta mat på andra platser (ICA, Coop, Netto etc) så är det fel enligt lag, eftersom du måste förmånsbeskatta det.
3) Hög omsättning på personal? Beror helt på butiken. Hos vissa, absolut. Hos andra, nej. Beror helt på ledningen.
4) Alla anställda har ett kontrakt på 25h/v, förutom butikschefen och säljledarna som är heltidsanställda. Assisterande säljledare har 30h/v.
5) Mjölken är svensk.
6) Kött är både svenskt, tyskt och från lite här och där.
7) Det finns tydliga stadgar om hur länge man får sitta i en kassa. Detta har efterföljts i bägge butiker jag har jobbat i.
8) Numera har Lidl ett väldigt modernt kassasystem, och den där "nyckeln" har bytts ut mot en bricka, som en säljledare eller butikschef ändå alltid lämnar till den som sitter i kassan. I min första butik hade alla BC/SL-rättigheter och behövde aldrig låna någon annans bricka (idiotiskt system dock).
9) Ja, om det fattas pengar så ställs frågor. Speciellt vid stora summor. Och det är väl inte så konstigt? Alla butiker har inte safepay utan hanterar kontanter på samma sätt som man gjorde förr.
10) En Lidl-butik omsätter inte 40 miljoner om året, som någon sade. En LITEN Lidl-butik omsätter cirka 120 000 000 kronor per år.
11) I regel ska en Lidl-butik inte vara smutsig. En av Lidls största värderingar är "renlighet", och skulle en butik vara smutsig så handlar det enbart om butikschefens lathet.
12) Det har mätts någon enstaka gång hur många streckkoder en kassamedarbetare gör per minut. Detta har aldrig registrerats till just den kassamedarbetaren, utan bara för att Lidl ska ha någon som helst aning.
13) Om någon butik notoriskt mäter hur snabbt man plockar pall så kan den anmälas. Har aldrig hört om detta tidigare, men tar det orealistiskt lång tid så är det en självklarhet att man bör bli ifrågasatt.
14) Ja, man ska vara lite överallt och ingenstans. Det påminner om McDonalds. Har man 20 sekunder över så gör man något. Typiskt tyskt ledarskap inom företagsmarknaden.
15) Jag kan inte svara på utfrysning och mobbning, men tror inte det sker mer i någon Lidl-butik än övriga arbetsvärlden.
16) Lidl har fler svenska medarbetare än utländska (såg att någon hade sagt att det bara fanns utländska).
17) Alla medarbetare har arbetskläder och skor, bekostade av Lidl (flera uppsättningar, även byxor).
18) Rasterna följs enligt lag. Det är upp till butiksansvarige att lösa raster för alla.
19) Kassor öppnas hit och dit, ja. Lidls motto är: 1 betalande, 2 i kö. Om fler i kö; öppna en kassa till.
20) Lidl har avsevärt fler svenska produkter än utländska.
Så... Hoppas någon fick lite klarhet på hur det fungerar nu