2019-12-29, 12:20
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficium69
Lidl rider på det nya Sverige... varje nyöppning styrs utav bidragsutbetalningen som infaller den 27 i varje månad. Om det så är en måndag eller onsdag spelar ingen roll. Det är pengarna från socialkontor och övriga bidragstagare som är målet och deras underlag.

Att lägga öppningarna när folk har pengar är rätt logiskt, om man skulle ha invigning den 24de skulle det nog vara rätt tomt på folk. Det här med att spara och lägga undan pengar så man har pengar även den 24de varje månad verkar vara svårt för flertalet.
Citera
2020-02-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maleficium69
Lidl rider på det nya Sverige... varje nyöppning styrs utav bidragsutbetalningen som infaller den 27 i varje månad. Om det så är en måndag eller onsdag spelar ingen roll. Det är pengarna från socialkontor och övriga bidragstagare som är målet och deras underlag.

Jag har sökt till Lidl tre gånger vid ett och samma tillfälle, inte för att jag var intresserad utan för att kontrollera hur det går till. Fick genomgå intelligenstest på tid..utan att överdriva eller skryta är jag normal eller kanske lite mer än normalintelligent. Läste in frågorna och gjorde sedan om frågorna på två andra inloggningar / mail. Angav olika åldrar, 20 år, 30 år och 43 år.

Avslag på samtliga...nu vill jag inte vara dömande med förutfattad mening ...men i de butiker som jag besökt och som är närliggande min hemort...där lider då inte personalen utav alltför höga studieskulder.

Vill påstå att om du är för klipsk, om du har tidigare arbetserfarenhet så är du inte ett ämne som fotfolk på Lidl. Här behövs unga outbildade, lättstyrda, oerfarna personer.

Den tyska selekteringen känns bekant men i detta fallet är den helt omvänd för jakten på profit, marknadsandelar, kostnadseffektivitet...

Som en annan användare redan påpekat är det väl väldigt rimligt att ett företag vars idé är att sälja varor till ett väldigt lågt pris gladeligen riktar sig till de med sämre ekonomi, oavsett om den knapra ekomiska situationen beror på arbetslöshet / man är student / man får ekonomiskt bistånd av kommunen? Eller? Skulle det kännas bättre om den som tog betalt var utbildad ingenjör? Jag tycker det skulle vara beklämmande.

Vidare så är den typen av intelligenstester till för att delvis sålla bort de allra mest svagbegåvade på samma sätt som testet ska sålla bort de allra mest intellektuellt kapabla. Varför? Jo, om du var butikschef för en LIDL-butik, skulle du då anställa någon med avslutad högskoleutbildning och ett iq på runt 120 eller känner du att risken att sådana omedelbart lämnar så fort de hittar ett mer kvalificerat arbete skulle vara överhängande? Ergo; den tid och de pengar du lägger ner på att lära vederbörande rutinerna är tämligen bortkastad och du får göra om hela processen igen.

Tycker folk är onödigt nedlåtande mot LIDL anställda. Säga vad man vill om deras intelligensnivåer, de är sannolikt inte imponerande men de sliter ändå i en väldigt stressig miljö för en tjänst som inte är särskilt välbetald.
Citera
2020-02-10, 13:29
Medlem
Väldigt lågt pris? När Lidl etablerade sig i Sverige stod det "Lidl är billigt!" överallt. Varför försvann det?

Måste vara trist att få jobb efter att ha genomgått ett test där smarta sållas bort. Då måste alla smarta vara smarta nog att inte prestera för bra, samtidigt som alla tror att de inte är smarta?
Citera
2020-02-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loodiver
Väldigt lågt pris? När Lidl etablerade sig i Sverige stod det "Lidl är billigt!" överallt. Varför försvann det?

Måste vara trist att få jobb efter att ha genomgått ett test där smarta sållas bort. Då måste alla smarta vara smarta nog att inte prestera för bra, samtidigt som alla tror att de inte är smarta?

Det behöver inte vara billigt. Det räcker med om folk tror att det är billigt.

Det kan man göra på olika sätt men ett väldigt billigt sätt är att t ex sprida en massa rykten om hur snålt man behandlar personalen. Då utgår alla från att man sparar på alla sätt man kan.

Man kan jämföra det med Ryan Airs VD som vad han än intervjuades om också klämde in att man funderade på att installera mynttoaletter. Det blev skandalrubriker varje gång och folk tyckte att Ryan Air var ett riktigt snålt bolag. Det var exakt det som var meningen och den reklamen var helt graits. Det blev förstås aldrig några betaltoaletter och man hade såklart inga planer på det heller. Då skulle ju folk köpa mindre dricka på planet.
Citera
2020-04-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forbannadeinternet
Verkar som att en del svar här är vääääldigt gamla, så jag får väl uppdatera allt gott folk:

Jag är säljledare och har jobbat i två olika Lidl-butiker. Här kommer en punktlista på hur det ser ut IDAG:

1) Inga toaletter är låsta. Personal får gå på toaletten när de vill.

2) Man får inte ta någon mat som ska slängas av skatteskäl. All mat går till biobränsle där jag har jobbat tidigare (likaså allt bröd). Om man får ta mat på andra platser (ICA, Coop, Netto etc) så är det fel enligt lag, eftersom du måste förmånsbeskatta det.

3) Hög omsättning på personal? Beror helt på butiken. Hos vissa, absolut. Hos andra, nej. Beror helt på ledningen.

4) Alla anställda har ett kontrakt på 25h/v, förutom butikschefen och säljledarna som är heltidsanställda. Assisterande säljledare har 30h/v.

5) Mjölken är svensk.

6) Kött är både svenskt, tyskt och från lite här och där.

7) Det finns tydliga stadgar om hur länge man får sitta i en kassa. Detta har efterföljts i bägge butiker jag har jobbat i.

8) Numera har Lidl ett väldigt modernt kassasystem, och den där "nyckeln" har bytts ut mot en bricka, som en säljledare eller butikschef ändå alltid lämnar till den som sitter i kassan. I min första butik hade alla BC/SL-rättigheter och behövde aldrig låna någon annans bricka (idiotiskt system dock).

9) Ja, om det fattas pengar så ställs frågor. Speciellt vid stora summor. Och det är väl inte så konstigt? Alla butiker har inte safepay utan hanterar kontanter på samma sätt som man gjorde förr.

10) En Lidl-butik omsätter inte 40 miljoner om året, som någon sade. En LITEN Lidl-butik omsätter cirka 120 000 000 kronor per år.

11) I regel ska en Lidl-butik inte vara smutsig. En av Lidls största värderingar är "renlighet", och skulle en butik vara smutsig så handlar det enbart om butikschefens lathet.

12) Det har mätts någon enstaka gång hur många streckkoder en kassamedarbetare gör per minut. Detta har aldrig registrerats till just den kassamedarbetaren, utan bara för att Lidl ska ha någon som helst aning.

13) Om någon butik notoriskt mäter hur snabbt man plockar pall så kan den anmälas. Har aldrig hört om detta tidigare, men tar det orealistiskt lång tid så är det en självklarhet att man bör bli ifrågasatt.

14) Ja, man ska vara lite överallt och ingenstans. Det påminner om McDonalds. Har man 20 sekunder över så gör man något. Typiskt tyskt ledarskap inom företagsmarknaden.

15) Jag kan inte svara på utfrysning och mobbning, men tror inte det sker mer i någon Lidl-butik än övriga arbetsvärlden.

16) Lidl har fler svenska medarbetare än utländska (såg att någon hade sagt att det bara fanns utländska).

17) Alla medarbetare har arbetskläder och skor, bekostade av Lidl (flera uppsättningar, även byxor).

18) Rasterna följs enligt lag. Det är upp till butiksansvarige att lösa raster för alla.

19) Kassor öppnas hit och dit, ja. Lidls motto är: 1 betalande, 2 i kö. Om fler i kö; öppna en kassa till.

20) Lidl har avsevärt fler svenska produkter än utländska.

Så... Hoppas någon fick lite klarhet på hur det fungerar nu

Tja! Som säljledare jobbar du alltså heltid. Hur ser det ut med ansvarstillägg och ob ? Fast lön runt 24 000 plus ansvarstillägg och ob ?

Jobbar du mycket kvällar och helger ?
Citera
2020-04-16, 06:22
Bannlyst
Det där men kö är jag lite skeptisk till, ibland är köerna värre än till en Nordkoreansk brödbutik hos Lidl.

Men en sak som jag undra över, vad är det för headset som varje som medarbetare bär. Är det för intern kommunaktion av något slag?
Citera
2020-04-16, 14:07
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det där men kö är jag lite skeptisk till, ibland är köerna värre än till en Nordkoreansk brödbutik hos Lidl.

Men en sak som jag undra över, vad är det för headset som varje som medarbetare bär. Är det för intern kommunaktion av något slag?

Nej, de har även en sidoverksamhet, Lidls Sexiga flåslinje, dit folk som inte upptäckt internet kan ringa och höra unga kvinnor ta på sig själva, Live! obs! 19.20 kr/min
Citera
2020-04-16, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Nej, de har även en sidoverksamhet, Lidls Sexiga flåslinje, dit folk som inte upptäckt internet kan ringa och höra unga kvinnor ta på sig själva, Live! obs! 19.20 kr/min

Jag skulle tro dej om inte många som jobbar lidl är typ gubben som står utanför dagiset och smeker sej själv samtidig.
Citera
2020-04-19, 18:34
Medlem
enklast är att fråga den som jobbar på lidel ..
att fråga på Konsum ger garanterar fel svar
Citera
2020-05-21, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forbannadeinternet
Verkar som att en del svar här är vääääldigt gamla, så jag får väl uppdatera allt gott folk:

Jag är säljledare och har jobbat i två olika Lidl-butiker. Här kommer en punktlista på hur det ser ut IDAG:

1) Inga toaletter är låsta. Personal får gå på toaletten när de vill.

2) Man får inte ta någon mat som ska slängas av skatteskäl. All mat går till biobränsle där jag har jobbat tidigare (likaså allt bröd). Om man får ta mat på andra platser (ICA, Coop, Netto etc) så är det fel enligt lag, eftersom du måste förmånsbeskatta det.

3) Hög omsättning på personal? Beror helt på butiken. Hos vissa, absolut. Hos andra, nej. Beror helt på ledningen.

4) Alla anställda har ett kontrakt på 25h/v, förutom butikschefen och säljledarna som är heltidsanställda. Assisterande säljledare har 30h/v.

5) Mjölken är svensk.

6) Kött är både svenskt, tyskt och från lite här och där.

7) Det finns tydliga stadgar om hur länge man får sitta i en kassa. Detta har efterföljts i bägge butiker jag har jobbat i.

8) Numera har Lidl ett väldigt modernt kassasystem, och den där "nyckeln" har bytts ut mot en bricka, som en säljledare eller butikschef ändå alltid lämnar till den som sitter i kassan. I min första butik hade alla BC/SL-rättigheter och behövde aldrig låna någon annans bricka (idiotiskt system dock).

9) Ja, om det fattas pengar så ställs frågor. Speciellt vid stora summor. Och det är väl inte så konstigt? Alla butiker har inte safepay utan hanterar kontanter på samma sätt som man gjorde förr.

10) En Lidl-butik omsätter inte 40 miljoner om året, som någon sade. En LITEN Lidl-butik omsätter cirka 120 000 000 kronor per år.

11) I regel ska en Lidl-butik inte vara smutsig. En av Lidls största värderingar är "renlighet", och skulle en butik vara smutsig så handlar det enbart om butikschefens lathet.

12) Det har mätts någon enstaka gång hur många streckkoder en kassamedarbetare gör per minut. Detta har aldrig registrerats till just den kassamedarbetaren, utan bara för att Lidl ska ha någon som helst aning.

13) Om någon butik notoriskt mäter hur snabbt man plockar pall så kan den anmälas. Har aldrig hört om detta tidigare, men tar det orealistiskt lång tid så är det en självklarhet att man bör bli ifrågasatt.

14) Ja, man ska vara lite överallt och ingenstans. Det påminner om McDonalds. Har man 20 sekunder över så gör man något. Typiskt tyskt ledarskap inom företagsmarknaden.

15) Jag kan inte svara på utfrysning och mobbning, men tror inte det sker mer i någon Lidl-butik än övriga arbetsvärlden.

16) Lidl har fler svenska medarbetare än utländska (såg att någon hade sagt att det bara fanns utländska).

17) Alla medarbetare har arbetskläder och skor, bekostade av Lidl (flera uppsättningar, även byxor).

18) Rasterna följs enligt lag. Det är upp till butiksansvarige att lösa raster för alla.

19) Kassor öppnas hit och dit, ja. Lidls motto är: 1 betalande, 2 i kö. Om fler i kö; öppna en kassa till.

20) Lidl har avsevärt fler svenska produkter än utländska.

Så... Hoppas någon fick lite klarhet på hur det fungerar nu

Har jobbat på Lidl i några år, kan komma med lite indyn själv.

4) stämmer inte. Troligen väldigt olika beroende på butiker. Är t ex själv ASL på 20/h i veckan. De flesta i min butik ligger på 20 förutom just BC/SL

7) följs mycket dåligt i många butiker där jag har kontakt med personal. Inklusive min egen. Jag tror det följs bra i större butiker med högre omsättning kanske, pga mer personal. I våra mindre butiker får vi sitta hur länge som helst om det är mycket kunder eftersom det inte ens finns personal att byta av med.

8) stämmer, förutom att systemet skulle vara så modernt. Det nya systemet vi fick hos mig 2018 var redan då sämre än vad t ex axfood hade 2012. Har man jobbat hos konkurrenterna så vet man att lidl alltid är lite efter pga att allt flrst ska vara på det tyska viset först, och sen det visas sig vara dåligt enligt Svensk standard så försöker man byta ut det så billigt som möjligt.

11) eller brist på personaltimmar, det är svårt att städa om alla i personalen är låsra i kassan t ex.

dvs Distriktschefen och högre vill inte lägga pengarna på butiken.

13) jag hör ibland att det förekommer i "grannbutiken". Har definitivt hört från ledningen att det finbs en tid de tycker man ska hålla.

14) stämmer, ibland sjukt ineffektivt, eftersom det lätt blir rörigt och ingen har stenkoll på något, inte ens BC.

17) nja. Vi får dåligt med kläder. Skor får vi direkt eftersom Lidl kan få problem om vi inte har skyddsskor. Det tog mig över ett år att få byxor och egen jacka. Tshirts får de flesta begagnade och det är inte alla hos oss som har egna byxor eller jackor.

Det beställs så det är inte BC som struntar i det, det är någonstans över BC som sätter stop. Antagligen kostar det med nya kläder då personalomsättningen varit ganska hög.

18) stämmer, även om jag vet ansvariga som inte tar sin hela rast pga stress och känsla av att de måste hinna med. Det är mer ett personligt ansvar i dessa fall. Men återigen, personalbrist.

19) Stämmer, vi stänger kassor så fort vi kan, men vi låter det väl bli 5-6 i kö. Annars skulle vi aldrig hinna med något annat faktiskt.

Jag tror upplevelsen skiljer enormt efter var butiken ligger och hur omsättningen ser ut.
Citera
2020-05-21, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toobzz86
Tja! Som säljledare jobbar du alltså heltid. Hur ser det ut med ansvarstillägg och ob ? Fast lön runt 24 000 plus ansvarstillägg och ob ?

Jobbar du mycket kvällar och helger ?

Eftersom hen inte svarat på så länge så hoppar jag in.

Ansvarstillägg är på några hundra i månaden, jag minns inte exakt faktiskt, som assisterande säljledare ska det nämligen också ingå men det verkar "glömmas" skriva kontrakt på det.

OB är efter kollektivavtal.
Tror det är 50% efter 18. (vi stänger 20).
100% efter 12.00 på lördag.
100 % söndag / röd dag.

Jag tror SL jobbar ungefär varannan helg, kan nog skilja lite.
Citera
2020-05-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loodiver

Har inte tagit något test, jobbar på lidl. Har aldrig hört någon nämna något test heller men jag ska fråga runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in