Citat:
Ursprungligen postat av
discodanstip
Jobbat på lidl i nästan 12 år nu . Började med att jag blev tvingad av arbetsförmedlingen att söka. Skulle bara va där tillfälligt tänkte jag. nu är vi en grupp på 8 personer som varit med nästan från början när dom öppnade den butiken så är en bra kärngrupp , plus samma butikschef som gör ett hästjobb å utan hon hade väl butiken gått under måste väl tilläggas. Sen kommer det å går folk som vill vidare eller som bara vill ha nåt tillfälligt. Är ju väldigt stressigt till å från och jobbet passar ju inte alla..Man måste hålla ett högt tempo men i vår butik får alla va i alla områden , vi kör med 1 timmes regel i kassan sen blir man av bytt , oavsett rang. utom butikschefen. finns alltid kaffe i termos och går ut å tar en 5 min paus nästan varje timme. På morgonen tar vi fram en stor bashögtalare å ställer mitt i butiken för att få upp flåset dom första 2 timmarna.Vi jobbar dock väldigt effektivt när vi jobbar , men är dom små sakerna i vår butik tror jag som gjort det till en så bra arbetsplats. Hade ALDRIG stannat 12 år om jag inte trivdes. Sen har företaget utvecklats enormt dom senaste åren. Sen har 3 gamla kollegor slutat och börjat på willys och sagt till mig att jag har det väldigt bra jämfört med där. Alla 3 sa upp sig inom ett halvår. 1 blev utbränd ,1 av dom är tillbaka hos oss igen nu och jobbar som timanställd. Jag själv jobbar allt från 25-30 timmar i v.Vill inte ha ett heltidsjobb då jag vill ha fritid. Men aldrig problem att jobba mer eller mindre. tjänar rätt bra med tanke på dom timmarna. Får väl ut mellan 16000-18000:- i snitt per månad efter skatt. kan komma med önskemål angående schemat mm . Men verkar som många har en dålig bild av hur det e är på Lidl. Tror jag kom till rätt butik bara

Men Mycket tack vare en bra Chef som verkligen bryr sig. Sen finns det ju stunder då allt e skit på bygget med men i det stora hela är det en mycket bra Lidl butik jag jobbar i.
Jag är, baserat på beskrivningen han ger, rätt säker på att jag tidigare var en av hans kollegor men har sedan några månader bytt butik.
Skriver under på allt han säger om sin butik. Det är ett riktigt härligt team och en helt fantastisk butikschef som gör arbetet roligt. Högt tempo blir aldrig något problem och alla verkar trivas bra i butiken.
Fortfarande något tidigt i min nya butik, där jag har en säljledartjänst istället för min tidigare assisterande säljledare, men spontant är det sämre här och det beror nog mycket på butikschefen. Det är en bittrare stämning och mer krav på alla att göra saker inom extrema tidsramar. Butiksmedarbetarna får höra "max 20 minuter per frysbox" med en bitter ton och liknande. Överlag känns det bara som att medarbetarna behandlas mindre som människor och mer som bara arbetstagare än i min förra butik. Tempot blir inte bättre utav detta utan istället blir folk stressade och gör misstag som de sedan får ännu mer kritik för.
På de månaderna den vi öppnade har två personer hunnit sluta redan och det är flera som pratar om det fortfarande. Jag själv är en av de med mer erfarenhet i butiken och kan hålla ett högre tempo, men även jag har svårt för den ledarstilen.
Med det sagt så vill jag mena att problemen inte ligger hos Lidl utan hos butikscheferna i vissa butiker då de är en otroligt stor del i hur väl medarbetarna trivs.