2020-04-16, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Stefan nämnde ju några tusen för ett tag sedan. Den siffran har han ju fått utav någon.
Jag tror han avslöjade sig själv där utan att tänka sig för.
Läste i OMNI att 20 utav 21 kommuner var drabbade inom äldrevården.
Det var väl de som skulle skyddas.

Ja Stefan har väl bråttom att få döpas till " landsfader" det blirsämreinnandetblirbättre.
Det enda jag kommer att minnas utav Stefan.
Usch äckligt.

Stefan Löfven är mer populär nu än han nånsin varit.
Citera
2020-04-16, 00:23
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Åk och hämta gamlingarna i stället för att böka (om du verkligen bryr dig).

Oj, det är ju stjärnklart! Tack, samtidigt skall jag nog ge fan i att betala skatt också eftersom de bara fepplar bort pengarna. Eller, va fan, det kanske inte funkar så i verkliga världen där jag bor.
Kontext och konsekvens och annan sån skit du vet...men jag förstår ju att du är en klippa och snabbtänkt.
Citera
2020-04-16, 00:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Har Flashbackepidemiologerna en prognos på hur länge den här skiten kommer att vara? Jag vill ut på stan och äta mat! Hörde att IKEA inte går att äta mat på. Jag får panik!

Sveriges ekonomi dalar och folk förlorar sina jobb. Smittan har redan tagit sig in bland äldre, svaga grupper och andra riskpersoner. Varför försöker vi ens? Varför fortsätter vi att tassa på tå för det här jävla viruset? Nu borde vi återgå till det normala så att vi unga kan börja leva våra liv igen.
"Så att vi unga kan börja leva våra liv igen." Och alla dom andra? Ska dom sitta hemma medan du är ute och roar dig?
Du förstår väl att så länge folk är ute och sprider smittan ju längre kommer viruset att finnas.
Vad säger sen att du skulle ha mer rätt än någon annan att få leva livet?
Låter egoistiskt. Ta ditt ansvar så kanske ALLA kan få återgå till det normala lite snabbare.

Och när de gäller att gå ut och äta så är de väl bara att göra de.
Om du litar på Folkhälsomyndigheten så smittar det inte via livsmedel. Men fundera inte för mycket på de för då kanske du inte vårar ta risken om att dom ev kanske inte säger hela sanningen.
Men du är ju ung och frisk så ut och lev livet du. Man kan drabbas i alla åldrar men de drabbar säkert inte dig efter som du är just du... du är ju inte en frisk 51 åring som Adam Alsing som säkert inte heller trodde att han skulle drabbas och ännu mindre trodde att han skulle dö.
Kör hårt!
Citera
2020-04-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
De flesta är äldre.
Men givetvis finns det undantag bland yngre.
Och det är knepigt att veta hur illa drabbad man själv skulle bli.
Men absolut en chock och sorgligt med Adam.

nu är det väl iallafall över 400 som dött som varit under 70 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Har Flashbackepidemiologerna en prognos på hur länge den här skiten kommer att vara? Jag vill ut på stan och äta mat! Hörde att IKEA inte går att äta mat på. Jag får panik!

Sveriges ekonomi dalar och folk förlorar sina jobb. Smittan har redan tagit sig in bland äldre, svaga grupper och andra riskpersoner. Varför försöker vi ens? Varför fortsätter vi att tassa på tå för det här jävla viruset? Nu borde vi återgå till det normala så att vi unga kan börja leva våra liv igen.

Tyvärr går det inte att låtsas som ingenting.
Öppnar vi upp kraschar sjukvården och 10 tusentals dör och moment 22 kickar in och alla låser in sig ändå.

Det är biologiskt och fysiskt omöjligt att komma undan.

Det finns heller ingen lösning som kan rädda ekonomin.

Allt kommer bli bra- jag är inte alarmist utan realist- men under tiden så nej tyvärr det blir ett tråkigt år där vi i slutändan ska vara tacksamma om vi inte blir personligt drabbade av corona.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Har också sett några av hans videos, han är ju riktigt bra på att förklara och det är enkelt att hänga med om man vill på ett snabbt och lättfattligt sätt få en överblick av läget i världen. Tycker han verkar seriös. Dock hade han inte pratat så mkt om nordiska länderna på de videos jag såg men det kanske han hade gjort nu?

Nej det är sant, men norden är ju en liten spelare i en global pandemi. Våra dryga 25 miljoner invånare tillsammans är inte särskilt storskalig. Nämns en del dock om Island.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Va? Wtf. Jag skrev om svenska soldaterna som blev sjuka i oktober efter att ha varit i Wuhan. Och att man sparat blod från som för att testa antikroppar.

Tog man blod när de var sjuka som man sparat?
Citera
2020-04-16, 00:26
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Hos dig också, eller bara i media?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Både Norge och Finland (framför allt) har en annan typ av befolkning än Sverige, som har många första och andra generationens invandrare. Norge har även bättre, mer sjukhusliknande, äldreomsorg.

Just befolkningstätheten vet jag inte om det spelar så stor roll. 90 procent i Sverige bor väl ändå i Uppsala eller söderut. Räknar man med Grönland så...vips så blev Danmark väldigt glesbefolkat.

Visst kan vi jämföra olika länder med varandra, men kvantitativa mått likt döda per capita känns som vanskligt. Jag vet inte vad mer det säger oss, bortsett från en placering på någon lista.

God Dag Yxskaft, vi behöver inte jämföra emellan länder, vi är redan så usla på äldrevård med personal som inte vet vad som gäller och utan utrustning.
Det kan vi gärna jämföra med hur Tysklands hemvård fungerar där få dör.

Så finns det något man kan lära sig nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Stefan nämnde ju några tusen för ett tag sedan. Den siffran har han ju fått utav någon.
Jag tror han avslöjade sig själv där utan att tänka sig för.
Läste i OMNI att 20 utav 21 kommuner var drabbade inom äldrevården.
Det var väl de som skulle skyddas.

Ja Stefan har väl bråttom att få döpas till " landsfader" det blirsämreinnandetblirbättre.
Det enda jag kommer att minnas utav Stefan.
Usch äckligt.

Jag tycker det märkligaste är att regeringen har efterfrågat mer envåldsherravälde men ändå verkar vara helt oförmögna att ta beslut till några åtgärder, Steffe bara snackar- han drar sig inte för att ta svåra och inskränkande beslut har han sagt flera ggr, hittills har han inte tagit något vad jag vet. Så frågan är vad det är för beslut, känns mer och mer som det rör sig om tvångsinackordering av asylsökande eller kraftigt höjda skatter eller något dylikt på intåg än proaktiva besluta att försöka begränsa någon smitta.
Citera
2020-04-16, 00:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Varför förstår jag inte men jag har heller aldrig förstått fårskocken.
Vad har han gjort. Inget. Inte Tegnell heller.
Det är vi som gör saker.
Och sjukvården skall prisas efteråt. Ingen tandlös gubbe.
Har Stefan inga tänder? Har aldrig sett några. Han ser tandlös ut faktiskt.
Citera
2020-04-16, 00:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Känns absurt att se detta, exakt en månad sedan. Så bra och tydliga råd som FHM fick redan då, och det var ju också ungefär då som övriga nordiska länder satte in sina tydliga och bra åtgärder.

Anders Tegnell står där och svamlar, en månad sedan. Och nu sitter vi här med nästan 200 nya döda på en dag... Hur fan kan han ha något som helst förtroende kvar, det är obegripligt.
Nja, medel ligger på 75 per dag. Och typiskt är ca 255 per dag i Sverige.

Det är mycket som kan ses som obegripligt. T ex varför en del röstar på folkhemspartier när dom kan se hur det gått för Nordkorea som står kvar på 1960 års nivå, medan det nyliberal Sydkorea ökat BNP/capita med 2800% samtidigt.

Men det lär ju finnas förklaringar.
Att folk har förtroende för Tegnell kan ju handla om att man vill få detta snabbt överstökat så att vi kan gå igång med vårt näringsliv tidigare än andra länders. Och få en headstart vilket gynnar oss.

Men vad skulle skälet vara att man röstar på folkhemspartier? Att man vill leva i misär? Jag tvivlar i sig på det. Och det gör det hela så obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in