2020-04-16, 00:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kan tppa smak och lukt av annat också
Men tänk om det är corona?
Varför är du så desperat när det gäller att bortförklara riskerna med corona? Är det inte bra att folk känner respekt för smittan? Eller vill du att folk ska bli smittade?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag tackar för detta!

Jag har inget problem med hans källor. Har dock svårt att ta en sjuksköterskas slutsatser på allvar just i en så komplex fråga som denna.

Det finns som sagt många som läser och analyserar allt som publiceras, men att just han vid sitt köksbord, skulle vara mest trovärdig känns inte troligt.

Självfallet ska man vara kritisk till alla källor, särskilt kanaler på Youtube. Men har följt honom från det att han började närma Covid-19 den 27:e Januari i sin kanal. I och med att han redan tidigt använde The Lancet och New England Journal of Medicine och JAMA som källor så upplever jag det som trovärdig information.

(Viktigt att tillägga att hade hundratals videos upplagda redan innan Covid-19 om det mesta som rör medicin, biologi och virologi)
Senast redigerad av Dbloods 2020-04-16 kl. 00:18.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
När ska den här flockhistorian vara färdig enligt Tegnell, någon som hört flockledaren sagt något om det?

Enligt Tegnell arbetar vi inte mot flockimmunitet. Det säger inga folkhälsomyndigheter i andra länder heller. Trots att de alla vet att det är det som är slutmålet. Antingen genom att tillräckligt många blivit sjuka eller via vaccin.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag vet inte varför det är som en chock för många, det har framgått klart och tydligt sedan första datan att en viss andel avlider av corona även om de är kärnfriska och 2 år gamla.

Majoriteten är äldre personer men det betyder inte att alla som stryker med är gamla eller har underliggande sjukdomar.

Det är synd att våra myndigheter inte har anpassat samhället till den verkligheten. Det väntar en lång, lång efterdebatt när allt det här är över en dag.

Allmänheten tycks också ha problem att ta till sig den informationen. Jag citerar ett inlägg från igår " Exakt! Det är helt makalöst hur folk är villiga att släppa all frihet de har över en dag pga av ett virus som har dödat ca 1000 människor. Det övergår mitt förstånd. Twilight Zone är bara förnamnet."

Ja så där har det låtit i tusentals inlägg. Det är bara gamla och multisjuka som stryker med. När en folkkär profil avlider inträder tystanden.
Citera
2020-04-16, 00:16
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ja.
Varför ljuger du? Vill du ha uppmärksamhet?
Citera
2020-04-16, 00:16
Medlem
Dopaminas avatar
Har Flashbackepidemiologerna en prognos på hur länge den här skiten kommer att vara? Jag vill ut på stan och äta mat! Hörde att IKEA inte går att äta mat på. Jag får panik!

Sveriges ekonomi dalar och folk förlorar sina jobb. Smittan har redan tagit sig in bland äldre, svaga grupper och andra riskpersoner. Varför försöker vi ens? Varför fortsätter vi att tassa på tå för det här jävla viruset? Nu borde vi återgå till det normala så att vi unga kan börja leva våra liv igen.
Citera
2020-04-16, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
https://www.latimes.com/california/story/2020-04-15/coronavirus-concerts-sporting-events-2021-garcetti

Coronavirus could halt L.A. concerts, sporting events until 2021, Garcetti says
Mayor Eric Garcetti raised the issue during his weekly briefing Monday with a group of high-level staff from several departments, including Fire Chief Ralph Terrazas. Garcetti indicated during the conference call that “large gatherings such as concerts and sporting events may not be approved in the city for at least 1 year,”

California snackade om att masktvång och social distancing skulle gälla året ut, nu stänger de ner alla sport och kulturella evenemang i minst 1 år. Bra att vi kommer igång med fotbollen här i Sverige vi vet bäst.

Gissa om de syftar på publiken eller att band inte får spela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fakta: Många dödsfall oupptäckta i Sverige - väldigt lite tester:
Sverige 7 387 tester/1 mln pop.
Finland 8 813
Danmark 13 417
Norge 24 020
Ändå dödskurvan pekar uppåt och kommer att göra det om inget görs.

Och eftersom dödsfall av andra orsaker (t.ex. andra smittsamma sjukdomar och trafikolyckor) har minskat dramatiskt så skulle man kunna tro att det ett nollsummespel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Hur är det möjligt, att Sverige styrs av tjänstemän som sätter demokratin ur spel?
Tjänstemän som kan ljuga hit och dit och sedan inte behöver stå till svars.
Var är vår regering?
Var är Stefan Löfven?
Varför sätts inte Stockholm i lock-down som räddar människors liv?

I andra länder känner man enighet. En för alla, alla för en. De länderna kommer gå ur krisen med en stark nationell identitet.

Sverige verkar mest bestå av ett antal super-egoister och landet är mer splittrat än någonsin.
Inte lär det bli bättre av det som nu sker.

Vissa säger att folks minne är kort, men det som sker nu mot våra äldre och riskgrupper, det kommer inte glömmas, inte förlåtas.

Jupp, jag skrev detta tidigare:

I Finland enas folk av denna kris.
I Sverige splittras vi.
Varför?
För att majoriteten i detta land är för Tegnells strategi som går ut på att vi ska bli smittade allesamman och de som dör, dör.
Cyniskt, iskallt och man värderar pengar över människoliv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är synd att våra myndigheter inte har anpassat samhället till den verkligheten. Det väntar en lång, lång efterdebatt när allt det här är över en dag.

Allmänheten tycks också ha problem att ta till sig den informationen. Jag citerar ett inlägg från igår " Exakt! Det är helt makalöst hur folk är villiga att släppa all frihet de har över en dag pga av ett virus som har dödat ca 1000 människor. Det övergår mitt förstånd. Twilight Zone är bara förnamnet."

Ja så där har det låtit i tusentals inlägg. Det är bara gamla och multisjuka som stryker med. När en folkkär profil avlider inträder tystanden.

Ja efterdebatten välkomnar jag, för det är ingen högoddsare att myndigheter och regering kommer få det riktigt hett om öronen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Har Flashbackepidemiologerna en prognos på hur länge den här skiten kommer att vara? Jag vill ut på stan och äta mat! Hörde att IKEA inte går att äta mat på. Jag får panik!

Sveriges ekonomi dalar och folk förlorar sina jobb. Smittan har redan tagit sig in bland äldre, svaga grupper och andra riskpersoner. Varför försöker vi ens? Varför fortsätter vi att tassa på tå för det här jävla viruset? Nu borde vi återgå till det normala så att vi unga kan börja leva våra liv igen.
Klart du kan äta mat, vad tror du ska hända? Vilken region bor du i?
Citera
2020-04-16, 00:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Många verkar vilja jämföra länder lite hur det passar dem. Inklusive Tegnell.

Går tex inte att jämföra Sverige med Belgien rakt av även om de har nästan lika stor befolkning.

Ska man göra det ska man ta de andra faktorerna med i beräkningen för att det ska vara "rättvist".

Helst ska man inte jämföra så pass olika länder i karaktären, tror Norge och Finland är mer rätt att jämföra med, och då är per capita fullt tillräckligt som underlag då länderna har liknande befolkningstäthet.

Både Norge och Finland (framför allt) har en annan typ av befolkning än Sverige, som har många första och andra generationens invandrare. Norge har även bättre, mer sjukhusliknande, äldreomsorg.

Just befolkningstätheten vet jag inte om det spelar så stor roll. 90 procent i Sverige bor väl ändå i Uppsala eller söderut. Räknar man med Grönland så...vips så blev Danmark väldigt glesbefolkat.

Visst kan vi jämföra olika länder med varandra, men kvantitativa mått likt döda per capita känns som vanskligt. Jag vet inte vad mer det säger oss, bortsett från en placering på någon lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in