2020-04-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad menar du? Att om exempelvis region X rapporterar in 10 dödsfall som inträffade den 14 april så placerar FHM ut det på exempelvis 10-12 april?

Varför skulle man göra det?

Man placerar ut dödsfallen på det faktiska dödsdatumet för att få korrekt statistik.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Ska man jämföra rätt ska man räkna per capita, ta befolkningstäthet med i beräkningen samt yta. Om man vill verkligen jämföra. Allt annat är bara gissningar.
Nej, dödsfall per miljon eller capita är ointressant och ojämförbart med tanke på att hela länder inte är smittade. Och söka länder är inte i samma fas.

Om Sverige efter sportlovet fick hem 500 smittade från alperna och Norge bara 50 så är vi ju i helt olika fas
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Desertören? Du är jätterolig. När ska du ta kulan för laget och inhalera coronan? Du lever inte som du lär så vem försöker du lura? Din käft glappar duktigt i den här tråden, men om någon råkar hosta i din närhet skiter du på dig. Låtsas inte halsa kool aid, du är inte man nog för den uppgiften. Pinsamt att snubben låtsas inte vara rädd för covid-19...

Är du rädd för covid för din egen del? Då förutsätter jag att du tillhör en riskgrupp.
Själv är jag orolig för min mor.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tycker det är urtrist med hans död.
Verkligen dåliga nyheter.
Men ung kändis kanske jag skulle kalla någon på 22 år eller liknande.
Men hans död var usla nyheter.
Om vi får höra att det "bara" är äldre-äldre som dör så är 51 ungt i sammanhanget. Det är någon som har många år kvar att leva.
Citera
2020-04-16, 00:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Tycker du det är rimligt att Sverige smittspridning börjar att plana ut med tanke på den slappa strategi som vi har och de få tester som görs?

Inte en chans i helvetet.

Är det verkligen så orimligt med tanke på att typ 60% av våra dödsfall är från Stockholm? Om man fått kurvan att sjunka där så får det ett enormt utslag på siffrorna för hela landet.

Jag tycker inte det låter orimligt när jag kollar hur det ser ut i övriga landet förutom just Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Fascinerande att FHM inte insett att äldreboenden kommer att få många fall.
Vi som anhöriga får inte besöka men de som jobbar där verkar inte ha några begränsningar eller varit under någon som helst riskanalys.

Jag åker från mitt garage till mitt jobb om jag behöver, även det med parkering i ett för tillfället nästan tomt garage. Sitter i princip ensam på jobbet och har möten via video. Övrigt arbetas det frän hemmet. Så ser det ut i de flesta svenska hem.

Många svenska har sina äldre på boenden. Jag tror att de flesta äldre på boenden är just svenskar (invandrarna har ännu inte nått den åldern i samma antal ännu) och har vanliga svenska barn i medelklassen som gör som jag, försöker följa rekommendationer om handtvätt, avstånd mm.

På äldreboenden jobbar idag mestadels invandrare. De bor i lägenheter, ofta i invandrartäta områden och kanske till och med i stora familjer. De umgås mer eller mindre som vanligt och det är redan konstaterat att covid är vanligare i "vissa" områden. De åker ofta till jobbet kommunalt vilket är nästan ovanligt att svenskar gör utanför de tre storstäderna. Det är väl nästan bara stockholm där det är vanligt för en svensk att transportera sig per t-bana eller buss till arbetet.

Det korkade i att inte inse att man utsätter de gamla för en starkt ökad risk genom att ha ovan nämnd personal, samtidigt som man förbjuder anhöriga att besöka sina äldre, är fantastiskt. Sedan undrar löfven varför våra äldre blir sjuka. "Är det anhöriga som smugit in?" Va fan, djäkla sossejöns!!!

Om sosse- och vänsterfascister bara en enda gång kunde dra huvudet ur sina rasiströvar och bortse från hudfärg och istället BARA titta på riskhantering och riskgrupper så skulle de kunna våga dra slutsatsen att vissa av de som jobbar på dessa boenden skulle bytas ut och ersättas av annan personal under den begränsade tid som krävs. Permittera med lön eller höj ersättning mot att de bor kvar på boendet under nedlåsningstiden.

Jag tror att vi med äldre inte går och besöker med smitta om vi kan låta bli men vi tillhör generellt en grupp med garanterat lägre riskfaktor än vad de anställda vid våra boenden har.

Nu får vi snällt sitta på avstånd och se hur stat och regering kanske tar livet av våra föräldrar med hjälp av invandrare som ofrivilliga och kanske oförstående bödlar. Vi tillåts inte ens ta farväl när de väl smittas och avlider.

sveriges goda idioter till medborgarvänstermpsossar lyssnar och tackar löfven och tegnell. De till och med beundrar deras fasthet, styrka och förnuft. Ooooootroligt!!!!!

Jag vet inte vad jag skall tycka om detta. Det är som om någon under de senaste 15 åren vänt upp och ner på sverige och de korkade hyllas som de smarta och bästa. dum är bra och smart är kass.

Åk och hämta gamlingarna i stället för att böka (om du verkligen bryr dig).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nej jag kan referera oftare till The Lancet eller New England Journal of Medicine som är de mest prestigefyllda medicinska studier som finns om det får dig att må bättre. Vilka han ofta använder som källa, nästan uteslutet t om.

Men de flesta troglodyterna i denna tråd är nog inte kapabla till att tolka dessa texter iaf.

Jag tackar för detta!

Jag har inget problem med hans källor. Har dock svårt att ta en sjuksköterskas slutsatser på allvar just i en så komplex fråga som denna.

Det finns som sagt många som läser och analyserar allt som publiceras, men att just han vid sitt köksbord, skulle vara mest trovärdig känns inte troligt.
Citera
2020-04-16, 00:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Några journalister i Norrbotten tycks tro att de är årets scoop på spåret.
Ett antal militäridrottare från Boden var i Wuhan i oktober och drog på sig nån sjuka, som tidningarna i Norrbotten skriver om. De ska nu testas för Corona.

Det är denna CISM Military World Games

We hope to make athletes feel at home during their stay in the village", said village spokesperson Xiao Zhiyong. He said the village provides 1,958 suites for about 10,000 athletes, coaches and officials from more than 100 countries and regions during the Games, which will take place from 18th to 27th of October in central China's Wuhan City.

https://www.milsport.one/news/news-post/102019-october-2019/athletes-village-opens-in-wuhan

Det skulle inte förvåna mig om coronan fanns redan då
Citera
2020-04-16, 00:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Norska kronan har tagit stryk mot svenska kronan. Undrar vad det beror på?
.

Norrmännen har aldrig tillverkat / producerat någonting.

Dom är som fåglarna i skogen, plockar upp det det ”gud” har skapat.

Olja.
Fisk.
Citera
2020-04-16, 00:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Kollar man antal avlidna per 100.000 invånare ligger Sverige 8.

SMITTADE OCH DÖDA
Spanien
369,28
38,64
Belgien
272,45
36,39
Italien
268,88
34,86
Frankrike
196,1
23,51
Storbritannien
142,65
18,24
Nederländerna
160,06
17,15
Schweiz
304,54
13,78
Sverige
117,12
11,81

Inga dåliga coronaländer man "konkurrerar" med...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Placeringen blir samma oavsett om msn räknar per miljon eller per 100 000. Vi är 8 istället för elva för man inte räknat med San Marino, Andorra och det tredje lilleputtlandet
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Osäker på om jämförelser per capita är så relevant. Vad menar du att siffran säger oss?

Många verkar vilja jämföra länder lite hur det passar dem. Inklusive Tegnell.

Går tex inte att jämföra Sverige med Belgien rakt av även om de har nästan lika stor befolkning.

Ska man göra det ska man ta de andra faktorerna med i beräkningen för att det ska vara "rättvist".

Helst ska man inte jämföra så pass olika länder i karaktären, tror Norge och Finland är mer rätt att jämföra med, och då är per capita fullt tillräckligt som underlag då länderna har liknande befolkningstäthet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om vi får höra att det "bara" är äldre-äldre som dör så är 51 ungt i sammanhanget. Det är någon som har många år kvar att leva.

De flesta är äldre.
Men givetvis finns det undantag bland yngre.
Och det är knepigt att veta hur illa drabbad man själv skulle bli.
Men absolut en chock och sorgligt med Adam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in