2020-04-15, 21:16
Medlem
[quote=piastrone|71206100]Jag kan inget om dessa delar om när man blir skyldig att betala motpartens kostnader. Men om minderåriga slipper, gäller det då om de var minderåriga då brottet begicks, eller då domstolsförfarandet pågick? Alla tre är ju inte omyndiga i så fall om det senare gäller.

Edit: läste på Lawline
Skyldighet att betala rättegångskostnader baseras i brottsmål på om domen är friande eller fällande. Frias den tilltalade betalar staten för sina egna kostnader, då åklagaren för talan på statens vägnar.

Så det ser inte ut som om målsäganden blir betalningsskyldiga, oavsett om de är myndiga eller ej.[/QUOTEom åklagaren inte överklagar men målsägande gör det så riskerar målsäganden att åka på kostnaderna i hovrätten. om åklagaren överklagar till hovrätten hamnar rättegångskostnaderna på staten
Citera
2020-04-15, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hatar detta! Varför slår du undan fötterna för mig? Jag tänker hoppas lik förbannat. Det här målet är för stort för att det bara skall bli ett frisläppande i väntan på en dom som är totalt förutsägbar. Må SD sugas in i häkte igen. Om inte - hoppas fanskapet får flytta utomlands. Men tror hans övertro på sig själv säger att han inte tänker röra sig ur fläcken (läs: huset).

Inte min mening att göra dig ledsen Pablo, jag bara försöker få dig att förstå att världen inte är helt perfekt ibland.

Du får så gärna hoppas men det är tyvärr förgäves, du får helt enkelt satsa på att vändan i HR går i rätt riktning.
Citera
2020-04-15, 21:17
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ja det var det jag trodde. Då finns 430 sidor messengerkonversation sparade.
430 sidor. AB 168. Börjar på sid 2242.

Tack. Intressant.

Då får vj se om det finns några skärmdumpar på hot
till LW eller om det "bara" är hon som berättar sin
version för ytterligare en person.
Citera
2020-04-15, 21:18
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det vore så osannolikt att MGM skulle fällas för mordet nu när han är släppt i väntan på dom så att du lika gärna kan satsa alla dina pengar på att Leksand skulle vinna SM-Guld nästa år (om det ens blir någon SHL)
så nej igen, det kommer inte att bli några överraskningar, MGM kommer att få åtalet ogillat och om Björn Lindén skriver domen väl kommer frikännandet att hålla även i HR.

Nja räkna inte ut HR riktigt än, Det sitter trots allt enbart jurister i HR och dom kan mycket väl se indiciekedjan med helt andra ögon än TR.

Vilket fult ord du tog i din mun. ( Leksand ) .
Citera
2020-04-15, 21:20
Medlem
Citat:
Jag hatar detta! Varför slår du undan fötterna för mig? Jag tänker hoppas lik förbannat. Det här målet är för stort för att det bara skall bli ett frisläppande i väntan på en dom som är totalt förutsägbar. Må SD sugas in i häkte igen. Om inte - hoppas fanskapet får flytta utomlands. Men tror hans övertro på sig själv säger att han inte tänker röra sig ur fläcken (läs: huset).

Ja helt ofattbart fel känns det.

Oavsett om glömska musslan HD vet eller anar vad som hände så kan det knappast vara kul för henne och barnen att ha honom ute. Lagom tryggt att skicka barnen dit varannan vecka om det skulle bli så....
Och för barnen att sova där.
(Om nu inte HD's glömska beror på att hon själv har blod på sina händer vill säga. Då struntar hon nog i såna detaljer).
Citera
2020-04-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Förlorad arbetsinkomst i sju månader + skadeståndsersättning borde landa på runt en halv miljon.

Enligt Justitiekanslerns praxis bestäms ersättningen för lidande i normalfallet till 30 000 kr för den första månaden. Ersättning utgår med 20 000 kr för varje ytterligare månad fram till och med den sjätte månaden och därefter med 30 000 kr per månad till och med den tolfte månaden. Därefter ökar ersättningen successivt ju längre frihetsberövandet har pågått.

Låter rimligt, även om den ersättningen i detta fall skulle vara jävligt stötande.
Citera
2020-04-15, 21:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig fullt ut, visst vi har höga beviskrav och det ska vi ha men trots det så fälls en stor del av de som åtalas för grova brott.

Jag tycker ju att det inte ska gå att fälla någon helt utan bevis men där kanske du och jag tycker olika.

Helt utan bevis är väl inte riktigt sant. Var det inte blod på tvättmaskin och på andra ställen där han ändrat historian efteråt
Citera
2020-04-15, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja helt ofattbart fel känns det.

Oavsett om glömska musslan HD vet eller anar vad som hände så kan det knappast vara kul för henne och barnen att ha honom ute. Lagom tryggt att skicka barnen dit varannan vecka om det skulle bli så....
Och för barnen att sova där.
(Om nu inte HD's glömska beror på att hon själv har blod på sina händer vill säga. Då struntar hon nog i såna detaljer).
Jag tror inte ett ögonblick att barnen är i fara med Stefan. Däremot är jag orolig för dotter Ts mående med tanke på hur Stefan behandlar henne. Han är INTE snäll mot henne. Han ger henne noll space verkar det som.
Citera
2020-04-15, 21:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nja räkna inte ut HR riktigt än, Det sitter trots allt enbart jurister i HR och dom kan mycket väl se indiciekedjan med helt andra ögon än TR.

Vilket fult ord du tog i din mun. ( Leksand ) .

Där fick du ju förklaringen till min allmänna dysterhet, har inte haft en glad stund sedan 1975, inte kul att vara Leksing.

Jodå, HR kan mycket väl se indiciekedjan på ett helt annat sätt men det brukar inte vara så vanligt och om Björn Lindén skriver sin dom väl så tror jag att den kommer att hålla.

Men hur som haver, det blir en spännande höst, det här fallet lär ju inte få förtur i och med att det inte kommer att finnas någon häktad.
Citera
2020-04-15, 21:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Problemet i just det här fallet är väl att det inte verkar finns några bevis överhuvudtaget.

Tyckte jag läste om blod i hans hem på livechatten från rättegången. Sen har han väl ändrat sin historia efter han fått tagit del av materialet. Låter som en mats alm historia det här
Citera
2020-04-15, 21:26
Medlem
Citat:
Jag lutar åt att hela rätten "vet" att han är skyldig, inkl advokaterna. Men det finns inte tillräckliga bevis för att fälla honom rent juridiskt. Det kan vara något sådant. Har de inte någon annan gärningsman på lut överhuvudtaget, så släpps han enbart i brist på bevis och inte på ett klart frikännande. Det är skillnad. Det innebär att han alltid kommer vara misstänkt gärningsman, om än inte formellt.

Ett fel ÅH kan ha gjort var kanske att man plockade in SD för snabbt i början.
Citera
2020-04-15, 21:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tyckte jag läste om blod i hans hem på livechatten från rättegången. Sen har han väl ändrat sin historia efter han fått tagit del av materialet. Låter som en mats alm historia det här
Domstolen har att förhålla sig till vad åklagaren lägger fram i rättegången, snarare än till vad som sägs i "livechatten".
Senast redigerad av Draifos 2020-04-15 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in