2020-04-15, 21:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag funderar lite på den här kraftiga vändningen på några dagar. Först häktad till dom faller, sen frisläppt i väntan på dom. Kanske kan det ske en ny vändning och domaren inser att detta faktiskt är den skyldige och så suger han in SD igen? Bäst att Stefan nu njuter av frihet och familj ett tag. Risken finns att det kanske inte blir en friande dom. Men det verkar ju inte bättre än att det blir så.

Mja, skenarkebuseringar räknas väl till tortyr har jag för mig och att först släppa en misstänkt för ett grovt brott för att några veckor senare sy in honom för det brott han släpptes för skulle nog rendera några höjda ögonbryn hos Örebro,s Tingsrätts kollegor, så nej, MGM kommer att fortsätta vara på fri fot åtminstone för det här brottet han är anklagad för.

Och det har ju inte varit någon kraftig vändning, det fanns inte tid för att ta skuldfrågan direkt efter rättegången så då måste ju MGM stanna i häkte tills den frågan är klar.
Citera
2020-04-15, 21:01
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Som påpekats har SD med flera blivit uthängd. Det är inte på lösa boliner dock, vilket vi inte ska glömma.
Det kan vara så att vi alla har hemligheter som vi inte vill ska nå ut till allmänheten. Det är inte sannolikt att de flesta av oss har sån magnitud på liken i garderoben som SD och HD ändå.

* SD har haft en mångårig sexuell relation med LW. SD har även ljugit om det inför sin hustru tills han blev överbevisad. Han slutade dock inte träffa LW utan snart därpå återupptogs deras relation.
* SD har bevisligen haft för avsikt att döda HD och deras gemensamma barn i något sorts "lindrande" syfte, så som det framställts.
* SD har bevisligen hotat att ta livet av LW och en av hennes barn (A*on).
* Trion SD, HD och JG har alla raderat inlägg i sina telefoner. SD har även lyckats fumla så mycket på fotoknappen på sin Samsung att han tagit över 900 foton på stenbeläggningen utanför polishuset. Att det var ett halvt lyckat försök att skriva över tidigare raderad info förnekar SD.
* Den oefterhärmliga minnesproblematiken som de tidigare makarna Davidsson bjuder på är stundtals underhållande. Speciellt med tanke på att vissa saker kan återges med skärpa. Här utmärker sig HD på ett negativt sätt i förhören med en stor mängd "jag vet inte", "vill inte svara på det" "vet inte vad jag känner" "jag väljer att inte svara på det" och så vidare..

Punkterna nedan är även sånt som kommit fram som bi-material i utredningen men ändå visar på potensen som finns hos SD. Och HD för alla del.

* Strösselförhöret.
* Slå näven genom väggen i "samtal" med sin dotter.
* SD har haft sex på sin arbetsplats upprepade gånger enligt han själv. Kanske inte så kul för kollegorna att få reda på vad som försiggått på deras fikabord. Och nu kommer han väl tillbaka till arbetet om jag förstod det rätt.. Fram med handspriten!

Grannar, kollegor och närstående har all anledning att fjärma sig från dessa människor med ytterst tvivelaktig moral. Vi kan väl anta att byggbranschen redan har slagit stopp i maskin och inte blir det bättre ifall T*yrens har SD som anställd. Detsamma gäller kollegor till HD på sjukhuset som verkligen behöver skärskåda ifall HD, med sin minnesproblematik, är lämplig att föräras medicinskt ansvar på strokeavdelningen. Att universitetsanställda har häpnat över JG:s uppträde i TR är redan känt och omvittnat. Ta det ett steg längre och fråga vad han är för människa som raderar telefonens innehåll så att polisen inte kan ta del av konversation med SD/HD.

Ja, det var lite reflektioner. Fler kan mer än gärna fylla på med ytterligare punkter och tyckanden efter eget behag. En sak är i vart fall säker, vi backar inte om rättvisa för LW och hennes familj! Inte nu och inte i framtiden. De tre som aktivt bidragit till att försvåra utredningen (SD, HD och JG) kommer inte glömmas bort. Inte heller kommer vi att glömma grannar, bekanta och andra som bidragit med pusselbitar för att bilda en helhet som bringar förstånd i den brutalitet som ändade LW:s liv.
Inte heller ska vi glömma att backa upp LW:s familj!

Kloka reflektioner! En del kanske borde klistras in i Honans sammanfattning om de inte redan står där så att inget glöms av senare i tråden? Kan ju vara bra för nytillkomna som kanske annars missar raderandet från mobilerna eller minnesförlusten.

Spontant tänker jag att många på Tyréns kan komma att vilja foga sig i Folkhälsomyndighetens rekommendationer om social distansering och ett hälsosamt avstånd till kollegor. Vet inte om de kan praktisera att jobba hemifrån direkt men det är nog många som kommer att vilja. Blir svårare för de stackars sjuksyrrorna som redan är överarbetade och måste ta in alla som bara kan arbeta för att klara bemanningen. Undrar också hur de ska ställa sig till en kollega med så grava minnesproblem, kan ju knappast få ha hand om att dela ut medicin?

Håller helt med om detta med att backa LWs grannar och familj! Måste kännas jobbigt att bo så nära med den som varit MGM då de vittnat mot honom och han nu är på fri fot. En horribel situation för offrets barn som bor så oerhört nära.
Citera
2020-04-15, 21:01
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om en friande dom är välskriven med bra motivering till varför bevisningen inte anses hålla så är det inte konstigt om åklagaren inte överklagar. målsägarbiträdena kan dock överklaga men då riskerar Wasströms anhöriga att få pynta rättegångskostnaderna om S frikänns i hovrätten

Det är LWs barn som är målsägande och dom är minderåriga så den notan hamnar hos staten.
Citera
2020-04-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, skenarkebuseringar räknas väl till tortyr har jag för mig och att först släppa en misstänkt för ett grovt brott för att några veckor senare sy in honom för det brott han släpptes för skulle nog rendera några höjda ögonbryn hos Örebro,s Tingsrätts kollegor, så nej, MGM kommer att fortsätta vara på fri fot åtminstone för det här brottet han är anklagad för.

Och det har ju inte varit någon kraftig vändning, det fanns inte tid för att ta skuldfrågan direkt efter rättegången så då måste ju MGM stanna i häkte tills den frågan är klar.
hmmm…. han är ju inte släppt på det viset att han är frikänd. Han är släppt i väntan på dom. Det lutar åt frikännande, men vi kan väl kanske inte förutsätta att det kommer bli så? Det finns en liten liten chans på en vändning. Eller...? Jag vet att jag försöker få in honom i finkan, och jag inser att domare och nämndemän troligen kommit fram till att detta inte räcker för att sy in en person på så lång tid som brottet kräver. Men hoppet är det sista som lämnar en.
Citera
2020-04-15, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om en friande dom är välskriven med bra motivering till varför bevisningen inte anses hålla så är det inte konstigt om åklagaren inte överklagar. målsägarbiträdena kan dock överklaga men då riskerar Wasströms anhöriga att få pynta rättegångskostnaderna om S frikänns i hovrätten
I ett brottmål? Detta är inte ett civilmål. Men det är ju inte svårt att kolla upp.
Citera
2020-04-15, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det är LWs barn som är målsägande och dom är minderåriga så den notan hamnar hos staten.

Jag kan inget om dessa delar om när man blir skyldig att betala motpartens kostnader. Men om minderåriga slipper, gäller det då om de var minderåriga då brottet begicks, eller då domstolsförfarandet pågick? Alla tre är ju inte omyndiga i så fall om det senare gäller.

Edit: läste på Lawline
Skyldighet att betala rättegångskostnader baseras i brottsmål på om domen är friande eller fällande. Frias den tilltalade betalar staten för sina egna kostnader, då åklagaren för talan på statens vägnar.

Så det ser inte ut som om målsäganden blir betalningsskyldiga, oavsett om de är myndiga eller ej.
Senast redigerad av piastrone 2020-04-15 kl. 21:12.
Citera
2020-04-15, 21:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
MGM kommer att få åtalet ogillat och då är han formellt sett oskyldig, jag tror inte att Björn Lindén kommer att göra som Carl-Anton Spak och formulera sina domskäl som om MGM vore skyldig, en sådan fadäs som Spak gjorde sig skyldig till räcker nog för rättsväsendet.

Kommer att bli mycket intressant att läsa domskälen i den dom som kommer.

I Sverige är det lätt att bli friad då vi har helt sjuka krav på bevis. Det räcker oftast inte med att en person är styckad i 90 delar och det finns fingeravtryck på varje kroppsdel samt på verktygen som användes utan man måste även bevisa att personen inte dog en naturlig död. Det är så bisarrt att bo i det här landet. I usa kanske de fäller 1 oskyldig av 10000 skyldiga men i sverige så fäller vi en skyldig av 10000 skyldiga
Citera
2020-04-15, 21:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
hmmm…. han är ju inte släppt på det viset att han är frikänd. Han är släppt i väntan på dom. Det lutar åt frikännande, men vi kan väl kanske inte förutsätta att det kommer bli så? Det finns en liten liten chans på en vändning. Eller...? Jag vet att jag försöker få in honom i finkan, och jag inser att domare och nämndemän troligen kommit fram till att detta inte räcker för att sy in en person på så lång tid som brottet kräver. Men hoppet är det sista som lämnar en.

Det vore så osannolikt att MGM skulle fällas för mordet nu när han är släppt i väntan på dom så att du lika gärna kan satsa alla dina pengar på att Leksand skulle vinna SM-Guld nästa år (om det ens blir någon SHL)
så nej igen, det kommer inte att bli några överraskningar, MGM kommer att få åtalet ogillat och om Björn Lindén skriver domen väl kommer frikännandet att hålla även i HR.
Citera
2020-04-15, 21:11
Medlem
Smhfs avatar
Att bevis saknas är uppenbart, de indicier som finns räcker uppenbart inte hela vägen för fällande.

Ska bli mkt intressant att läsa domen.
Citera
2020-04-15, 21:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
I Sverige är det lätt att bli friad då vi har helt sjuka krav på bevis. Det räcker oftast inte med att en person är styckad i 90 delar och det finns fingeravtryck på varje kroppsdel samt på verktygen som användes utan man måste även bevisa att personen inte dog en naturlig död. Det är så bisarrt att bo i det här landet. I usa kanske de fäller 1 oskyldig av 10000 skyldiga men i sverige så fäller vi en skyldig av 10000 skyldiga

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig fullt ut, visst vi har höga beviskrav och det ska vi ha men trots det så fälls en stor del av de som åtalas för grova brott.

Jag tycker ju att det inte ska gå att fälla någon helt utan bevis men där kanske du och jag tycker olika.
Citera
2020-04-15, 21:13
Medlem
Citat:
Det vore så osannolikt att MGM skulle fällas för mordet nu när han är släppt i väntan på dom så att du lika gärna kan satsa alla dina pengar på att Leksand skulle vinna SM-Guld nästa år (om det ens blir någon SHL)
så nej igen, det kommer inte att bli några överraskningar, MGM kommer att få åtalet ogillat och om Björn Lindén skriver domen väl kommer frikännandet att hålla även i HR.
Jag hatar detta! Varför slår du undan fötterna för mig? Jag tänker hoppas lik förbannat. Det här målet är för stort för att det bara skall bli ett frisläppande i väntan på en dom som är totalt förutsägbar. Må SD sugas in i häkte igen. Om inte - hoppas fanskapet får flytta utomlands. Men tror hans övertro på sig själv säger att han inte tänker röra sig ur fläcken (läs: huset).
Citera
2020-04-15, 21:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Problemet i just det här fallet är väl att det inte verkar finns några bevis överhuvudtaget.
Senast redigerad av Draifos 2020-04-15 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in