Vad är egentligen problemet med att klubbar korttidspermitterar personal och spelare? Om det är ok att man bidrar till samhällsekonomin så måste det väl också vara ok att använda det sociala skyddsnätet i en situation som denna.
Jag har två problem med det. Det första är att man väljer att ha sin hobby som ett yrke och dessutom får bra betalt för det. Man ska inte kunna förvänta sig samma villkor jämför med de som faktiskt har ett riktigt arbete när det blir kris, oavsett bidrag till statskassan.
Det andra är att de tjänar väldigt bra med pengar och inte behöver den här typen av stöd, samt att klubbarna inte ska nyttja det i onödan. Lyfter man 60-100K i månaden så har man förbrukat sin rätt till denna typen av stöd likt man inte får studiebidrag om man tjänat en viss summa senaste halvåret. Pengarna som fotbollsspelare får gör mer nytta i plånboken hos en polis eller sjuksyster. Lite jävla solidaritet vore önskvärt.
Skulle absolut säga emot det första stycket, vilket också egentligen tar ner hela din argumentation. Av det jag sett och av de jag känner har det inte varit någon som förbehållslöst hyllat Zlatans intåg. Tvärtom har samtliga varit skeptiska med tanke på hans MFF-bakgrund och hans symbol för ”plastighet”. Ingångsvärdet var iaf så, efter det så har säkert många hunnit byta uppfattning. Säger igen då att Zlatan hittills har skött rollen bra, så det har inte funnits några anledningar att dra ”stick åt helvete”-kortet än.
Om det nu är hyllandet av Zlatans intåg som ligger till grund för din tes om det kommersialiserade/jippofierade Bajen så tror jag inte vi har så mycket mer att diskutera, utan det blir repeat av allting.
Och jag har bara sett hyll och jippogrejer som lycka över att det googlas efter hammarby osv. Han har mig veterligen aldrig varit på väg bort sen dess, varken då eller nu pga. någon stor kritik från supportrar. Vi kan ha sett och hört olika saker men det faktumet kvarstår.
Nej läs vad jag skrivit istället för att anta något. Har utvecklat det tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av girigfan
vi befinner oss i en konjunkturkänslig marknad och är som klubb fruktansvärt beroende av transfers. vi är på g mot lågkonjunktur igen, vi kommer inte kunna räkna med hjälp under såna tider, då vill alla låna och räntorna stiger. är det så fel att ha en stark kassa eller?
Nej det är inte fel eller vad menar du? Tror inte jag förstår.
Kluven kring permittering. Det är snyggt att vi inte gör det, bra för laganda och allt vad det innebär. Träna som vanligt så gott det går osv.
Men samtidigt förstår jag att andra klubbar gör det och inte bara av ekonomiska skäl, för det är ju ingen allsvenska, även om det såklart inte är något annat än ett virus fel. Sen är väl frågan om de håller sig till reglerna?
Och då försöker jag bortse från min åsikt om fotbollsspelares löner.
Sen har liksom DIF Sumpan skänkt dubbelt så mycket pengar jämfört med spelarna... och Haninge lite mer än så fast till Sofialäktaren. Blir lite skevt att inte permittera, tigga pengar och låta supportrarna betala mer än spelarna. Därav Haninges beslut att skänka pengar till supportrarna då istället.
Nu skänkte vi i DIF Sumpan til DIF Hockey denna gång iof.
Men ja, vi är grymma, tack.
Förövrigt lär det väl knappt finnas en restaurang kvar som inte varit en favorit hos supportrar i Stockholmsområdet när det här är över? Själv skänker jag deg till Östra som för varje hundring drar en matlåda.. Många bäckar små
Kommer Malmö FF ekonomi att bli mer normal nu när de eventuellt förlorar många miljoner på att allsvenskan inte spelas eller drar igång sent och förlorade sponsorpengar?
Vore ju surt för dem om det de har byggt upp skulle raseras pga en epedemi.
Helt ärligt så blir man inte särskilt sugen på att skicka in pengar om spelarna inte gått ner i lön.
Vilka spelartrupper har självmant gått ner i lön än så länge?
Häcken och Elfsborg va? Har säkert glömt några.
Bajens spelartrupps initiativ om att skjuta upp lönen till senare kvittar ju såvida inte bajen är i extrema likviditetsproblem, det skjuter ju bara upp betalningen.
DIF Sumpan pumpar in 100 tusen efter att ha kraftsamlat, grattis Astrit där har du din månadslön.
Kommer inte ge en krona mer än säsongskortet jag har degat.
Och jag har bara sett hyll och jippogrejer som lycka över att det googlas efter hammarby osv. Han har mig veterligen aldrig varit på väg bort sen dess, varken då eller nu pga. någon stor kritik från supportrar. Vi kan ha sett och hört olika saker men det faktumet kvarstår.
Nej läs vad jag skrivit istället för att anta något. Har utvecklat det tidigare.
Vet du vad anekdotisk bevisföring är? (Vi har haft våra duster men läs detta inlägg i all välmening.)
Senast redigerad av Fred Friendly 2020-04-16 kl. 06:13.
Helt ärligt så blir man inte särskilt sugen på att skicka in pengar om spelarna inte gått ner i lön.
Vilka spelartrupper har självmant gått ner i lön än så länge?
Häcken och Elfsborg va? Har säkert glömt några.
Bajens spelartrupps initiativ om att skjuta upp lönen till senare kvittar ju såvida inte bajen är i extrema likviditetsproblem, det skjuter ju bara upp betalningen.
DIF Sumpan pumpar in 100 tusen efter att ha kraftsamlat, grattis Astrit där har du din månadslön.
Kommer inte ge en krona mer än säsongskortet jag har degat.
MFF 7.5 procent varav 0 procent belastar skattebetalarnas pengar.
AIK bland annat däremot värvar spelare och sedermera belastar skattebetalarna.
MFF 7.5 procent varav 0 procent belastar skattebetalarnas pengar.
AIK bland annat däremot värvar spelare och sedermera belastar skattebetalarna.
Den du.
Men dom skänker matlådor! Glömde det.
Cred till spelarna i Malmö, även fast det inte var en stor del men symboliskt viktigt. Hade gärna sett DIF:s spelartrupp göra detsamma men de verkar inte intresserade tyvärr.
Jag har två problem med det. Det första är att man väljer att ha sin hobby som ett yrke och dessutom får bra betalt för det. Man ska inte kunna förvänta sig samma villkor jämför med de som faktiskt har ett riktigt arbete när det blir kris, oavsett bidrag till statskassan.
Det andra är att de tjänar väldigt bra med pengar och inte behöver den här typen av stöd, samt att klubbarna inte ska nyttja det i onödan. Lyfter man 60-100K i månaden så har man förbrukat sin rätt till denna typen av stöd likt man inte får studiebidrag om man tjänat en viss summa senaste halvåret. Pengarna som fotbollsspelare får gör mer nytta i plånboken hos en polis eller sjuksyster. Lite jävla solidaritet vore önskvärt.
Att börja jämföra arbeten och vilka arbeten som ska ha vilka villkor tänker jag inte få in på här.
Däremot är jag helt med på att lite jävla solidaritet hade varit önskvärt, tyvärr så har ju fotbollen utvecklats ifrån det genuina när det kommer till det. I många klubbar finns inte ledargestalten som varit i klubben i evigheter och som sätter tonen, tror det sett annorlunda ut i t.ex. Bajen om Kennedy fortfarande spelat. Vet att vissa spelare gått ut med att man kan tänka sig sänkt lön men det krävs en stark röst för att driva igenom det, samma sak i djurgården. I gnaget finns ju Goitom o Karlsson men inte hört mycket därifrån. Malmö hade nog gjort mer om mackan fortfarande spelat, Tobbe i blåvitt osv.
Det görs en del bra arbete i klubbarna nu men mycket av det är supporterdrivet med, att spelare lägger upp på insta att man stödköper fyra biljetter när man lyfter 100 000 i månaden faller rätt platt.
Att börja jämföra arbeten och vilka arbeten som ska ha vilka villkor tänker jag inte få in på här.
Däremot är jag helt med på att lite jävla solidaritet hade varit önskvärt, tyvärr så har ju fotbollen utvecklats ifrån det genuina när det kommer till det. I många klubbar finns inte ledargestalten som varit i klubben i evigheter och som sätter tonen, tror det sett annorlunda ut i t.ex. Bajen om Kennedy fortfarande spelat. Vet att vissa spelare gått ut med att man kan tänka sig sänkt lön men det krävs en stark röst för att driva igenom det, samma sak i djurgården. I gnaget finns ju Goitom o Karlsson men inte hört mycket därifrån. Malmö hade nog gjort mer om mackan fortfarande spelat, Tobbe i blåvitt osv.
Det görs en del bra arbete i klubbarna nu men mycket av det är supporterdrivet med, att spelare lägger upp på insta att man stödköper fyra biljetter när man lyfter 100 000 i månaden faller rätt platt.
Var Kennedy så stor i Bajen? Han lämnade som Bosman 2003 efter att ha lovat fansen att det aldrig skulle ske? Han stängdes av av vraken om jag inte minns fel.
Var allt det glömt?
Han passade väl även på att gå runt i ett annat lags halsduk på avtackningen?
Jippobajen. Vet inte ens själva när de bildades. Vilka datum var ombildningen med Klara? Och sen med Johanneshov? Firar man det med? Om hammarby är 131 år, hur går det ihop med att den officiella bildningen tagen rakt ifrån hammarby if är 1897. Har er egna förening fel? Eller är ni rebelliska mot föreningen för de sålt sin själ? Eller nej vänta, ni älskar ju plötsligt Zlatan!?!? Konstigt. Jippo som sagt.
Tror Zlatan skulle passa utmärkt i hammarby som spelare. Han vann mycket förut men nuvarande Zlatan får rubriker och credd när han gör mål trots att klubben han spelar i går dåligt. Borde inte laget gå före jaget? Utmärkt för bajen som gillar sånt, kolla på Lennart Skoglund, räknas som legend trots att han inte vann något, eller jo men det var med aik. Zlatan skulle säkert kunna stänka dit några baljor och så hyllar alla honom med fula tröjor men om klubben går dåligt spelar mindre roll.
På riktigt alltså. Att bajenfanZen tar emot Zlatan med öppna armar är helt sinnessjukt. Trodde man var emot den moderna fotbollen? Plastklubb.
Du inleder argumentationen med att hävda att Zlatan mottagits helt med öppna armar, vilket vi var överens om inte stämde. Vissa var emot helt och vissa var skeptiska med tanke på Zlatans bakgrund. Förresten fullständigt enfaldigt att snacka om "vad jippo ni blivit, ni bryr er inte om ifall det går dåligt" vilket mer eller mindre alltid har varit Bajens paroll (skit i tabellen, Bajen är bäst ändå). Så att det är något som skulle ha kommit med "jippofieringen" är fullständigt felaktigt.
[quote=IWannaBeAdored|71156285]Långt innan det. Ni ägs av amerikaner som kan göra vad de vill med er förening. Luddigt kring 51% regeln då man kan köpa in sig på resterande 49% och er publik som numera består av bönder hyllar detta, konstigt nog hyllar även OG bajare detta. Har redan skrivit vad jag anser är det konstiga och vilken plastklubb ni blivit, förstår inte vad det har med att du vill att jag ska kommentera uttalanden från Zlatan exempelvis?
Nej det stämmer inte, om du ska försöka håna kan du ha lite koll. Bosse har spelat i aik, han är inte aikare.
Avundsjuk? På att jag håller på ett 100% medlemsägt lag? Jag blir dock irriterad på att bajare på fullt allvar tar emot det med öppnar armar. Som sagt så trodde jag bajen var emot modern fotboll. Hade Zlatan ens haft en tanke på att investera i DIF så hade han blivit bortröstad på ett medlemsmöte, ni hade inte ens chansen till det då ni inte är medlemsägda på samma sätt och när det väl kom ut hyllar ni det. Hmm. Som sagt: plast och jippo har hammarby if förvandlats till, många av er kanske inte varit med tillräckligt länge för att se det eller så har ni blundat så pass länge att ni inte ser det längre.[/QUOTE]
Nej, amerikanerna kan inte göra vad de vill av det skälet du nämner, dvs hela principen med 51%-regeln. Igen kommer du med påståendet om att alla står bakom och hyllar det, vilket är fel. Och ännu en gång kommer argumentet om att "Zlatan togs emot helt med öppna armar" vilket vi var överens om var fel. Eller vi var åtminstone överens om att det inte var det som var ditt främsta argument. Igen så kommer också argumentet "plast och jippo har ni blivit" där inga andra argument än amerikanernas delägarskap samt hanterandet av Zlatans intåg har nämnts.
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Tack för att du till skillnad från dina gelikar iaf. besvarar det jag skrivit och inte styr iväg diskussionen.
Magkänsla är det inte. Det har med många faktorer att göra, man ser bönder på sociala medier osv. Några av mina bästa vänner som är bajare och alltid är schyssta i diskussioner kring fotboll har själva sagt att det är massa bönder och att det stör dem lite men att de tycker att det för med sig positiva saker som högre publiksiffror. Ingen rök utan eld.
Som jag skrev så köpte amerikanerna in sig hos er långt innan Zlatan. Menade inte att man sålt sin själ enbart pga. hans intåg. Det jag menar är att det varit en så allmän acceptans kring honom i hammarby som jag finner väldigt jippoaktig, helt plötsligt är han en hjälte för hammarby? För att han fick aktier via LA Galaxy? Klubbhoran nummer 1 som enbart bryr sig om sig själv.
Alla skrev jag inte. Men jag känner mig väldigt säker i att det inte skulle röstas igenom. Men grejen är att det är ju en icke-diskussion då det är rent hypotetiskt då något sådant inte skulle kunna hända i DIF. Jag vill inte jämföra DIF med andra lag men jag känner mig säker i att i en sådan situation så hade det inte varit ett välkomnande av den kalibern. Det visar att hammarby har en jippoanda kring sig. Vad Zlatan sagt eller inte är helt ointressant.
Vad är vi uppe i nu, typ fjärde gången, där du nämner att Zlatan togs emot med öppna armar? Ska jag nämna igen att så inte var fallet? Sista fetade styrker du din tes "Bajen är jippo pga att man accepterar och välkomnar Zlatan.
Citat:
Har inte sett några protester direkt... Verkar ha hyllats av absolut majoritet, eller säger du emot det? Som sagt blev jag förvånad över att det inte var mer "dra åt helvete!" Malmös naivitet har jag också skrattat gott åt.
Jo visst men det var inte min poäng.
Vi är dock som sagt 100% medlemsägda så något sånt hade aldrig skett hos oss utan medlemmarnas tillstånd. Antagligen inte skett alls då. Visst har alla lag varit inblandade i den moderna fotbollen. Men vi har fortfarande mycket (och mer än er) att säga till om. Det är en hjärtefråga för mig. Vill inte se en allsvenska där de med rikast ägare vinner. Fullt medveten om att så inte är fallet med er då ni är 51% medlemsägda och har egentligen inte massor med Zlatan att göra heller. Som sagt så är det de positiva reaktionerna som förvånar mig.
Klart jag inte vill se er framgångsrika. Säger ju sig självt. Men jag värnar som sagt om allsvenskan. Argumenten grundar sig inte i er potentiella framgång öht. Handlar väldigt lite om det sportsliga, det enda om det sportsliga jag skrev var väl att Zlatan passar in med sin jaget före laget och losermentalitet som varit kring honom senaste åren, att det passar in i bajen. Det är supportrarna jag skriver om när jag skriver om jippo. Det är ju när allt kommer omkring de som verkar gilla det "kommersiella" med dagens hammarby. Så det handlar som sagt inte om det du skriver då jag snackar om fokus på supportrar osv.
Edit: sen är det klart det är en genväg med att vara 51% medlemsägda men ha andra ägare som "säljer runt" i de resterande 49%. Har vi sett massa exempel på i Tyskland mfl. och nu även i bajen med Zlatan. Sen tror jag han fick det som nån slags lön och inte kommer pumpa in pengar men det är en annan diskussion.
Femte gången nu? Jag börjar tappa räkningen med välkomnandet av Zlatan-argumentet. Så om det nu inte är det som är fundamentet för det "kommersiella" Bajen som jipposupportrarna gillar, vad är det då? Sen skriver du också "tror inte han kommer pumpa in pengar", vad är det då som rent konkret skaver med hans intåg? För han kan inte göra vad han vill med klubben och han har inte sagt något provocerande i stil med "Zlatanby" eller "Bajen är där de är tack vare mig". Är det trots allt din tes om att bajare reservationslöst hyllade intåget? Är det sjunde gången nu vi nämner det?
Citat:
för sista fetade.
Så i huvudsak bygger din argumentation på att "bönder på sociala medier hyllar hans intåg" och att dessa bönder därmed representerar hela klubben. Samma bönder som dina bajenpolare inte har samma åsikter som, vilket på en gång slår ner din tes. Övrig konkret kritik du riktar mot "det jippofierade Bajen" är ägarstrukturen där du slår dig på bröstet för era 100 %. Det är snyggt på papper såklart men som både Julinho och easy_dan var inne på har ni också blivit "räddade" när det har varit ekonomisk kris.
Sen är det såklart helt hopplöst med anekdotisk bevisföring samt att sakligt argumentera mot en antagonist om varför ens egna lag har bättre ideal än det andra. Det är liksom det som är själva fundamentet för supporterskap. Du tycker att allt som inte är hundra procent medlemsägt och bönder på sociala medier är plast och jippo. Jag tycker Hey Jude innan match, snylta in sig på antagonists arena samt fulla läktare endast vid premiärer, derbyn och potentiell guldmatch är det. Vem som har mest rätt är väl varken du eller jag rätt person att avgöra.