2020-04-15, 13:43
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Grejen är ju dock att de allsvenska klubbarna än så länge inte förlorat någon inkomst, den är bara framskjuten. Säsongen är bara framskjuten, ingen har gått ut och sagt att det inte blir något spel i år.

Om man har problem med likviditeten får man isåfall ta ett lån som man kan betala tillbaka när säsongen drar igång eller göra som bajen och komma överens med spelarna om att de får full lön när säsongen förhoppningsvis drar igång till sommaren.

Hade varit en annan femma om det var klarlagt att säsongen ställs in.
också en bra poäng.
Citera
2020-04-15, 13:58
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Grejen är ju dock att de allsvenska klubbarna än så länge inte förlorat någon inkomst, den är bara framskjuten. Säsongen är bara framskjuten, ingen har gått ut och sagt att det inte blir något spel i år.

Om man har problem med likviditeten får man isåfall ta ett lån som man kan betala tillbaka när säsongen drar igång eller göra som bajen och komma överens med spelarna om att de får full lön när säsongen förhoppningsvis drar igång till sommaren.

Hade varit en annan femma om det var klarlagt att säsongen ställs in.

Ett stort problem är ju att man inte vet när man kommer ha inkomster igen, och när man väl kommer ha inkomster så lär fotbollen vara lika drabbad som samhället i övrigt. Så ja, tills man faktiskt har inkomst som motsvarar den förväntade har man förlorat inkomst. Det är naivt att tro att fotbollen ska komma ur detta med budgeten intakt.

Du svarar ändå inte på varför klubbar inte ska använda samma skyddsnät som andra, klubbarna har fortfarande utgifter utan vetskap om när man har inkomster, man har personal som rimligtvis inte har speciellt mycket jobb att utföra.
Citera
2020-04-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ett stort problem är ju att man inte vet när man kommer ha inkomster igen, och när man väl kommer ha inkomster så lär fotbollen vara lika drabbad som samhället i övrigt. Så ja, tills man faktiskt har inkomst som motsvarar den förväntade har man förlorat inkomst. Det är naivt att tro att fotbollen ska komma ur detta med budgeten intakt.

Du svarar ändå inte på varför klubbar inte ska använda samma skyddsnät som andra, klubbarna har fortfarande utgifter utan vetskap om när man har inkomster, man har personal som rimligtvis inte har speciellt mycket jobb att utföra.

Kanslipersonal, biljettansvarig exempelvis, kan väl permitteras.

Men som AIK permittera spelare som ändå tränar på, samtidigt som klubben plockar poäng på att de delar ut matlådor...;0)

Hur tycker du att det ser ut?
Citera
2020-04-15, 14:20
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Kanslipersonal, biljettansvarig exempelvis, kan väl permitteras.

Men som AIK permittera spelare som ändå tränar på, samtidigt som klubben plockar poäng på att de delar ut matlådor...;0)

Hur tycker du att det ser ut?

Aiks matlådor kommer väl precis som bajens matlådor från donationer från supportar, ser inget problem att klubbarna samordnar donationer. Bajen gör det i samarbete med sponsorer som också behöver hjälp i dessa tider.

Som jag sa innan, att man permitteras innebär inte att man sluta arbeta, jag förväntar mig att spelarna permitteras ner till den grad av arbete som motsvara att man inte har en aktiv säsong (inga resor, matcher, matchförberedande träningar osv.) Om någon klubb fuskar med detta ska man givetvis sättas dit.
Citera
2020-04-15, 16:01
Medlem
Citat:
Aiks matlådor kommer väl precis som bajens matlådor från donationer från supportar, ser inget problem att klubbarna samordnar donationer. Bajen gör det i samarbete med sponsorer som också behöver hjälp i dessa tider.

Som jag sa innan, att man permitteras innebär inte att man sluta arbeta, jag förväntar mig att spelarna permitteras ner till den grad av arbete som motsvara att man inte har en aktiv säsong (inga resor, matcher, matchförberedande träningar osv.) Om någon klubb fuskar med detta ska man givetvis sättas dit.

Ja, det går ju att vrida och vända på det där hur man vill. Spelarna tränar väl i snitt två timmar om dagen i vanliga fall?

Är det träning en timme nu?

Är matchförberedande träningar särskilt långa?

Är resor nåt som ska räknas in i arbetstiden även för en byggnadsarbetare när det handlar om permitteringar?

Nä, dom unga miljonärerna kör på som vanligt men skattebetalarna sponsrar klubbarna: 2 timmar fotboll, 8 timmar FIFA.

Märk väl att säsongen bara skjutits fram, inte ställts in.
Citera
2020-04-15, 16:17
Medlem
Citat:

Jag har inte sagt att jag tycker att andra branscher ska få permittera heller en knapp månad in i corona-hysterin. Alldeles för tidigt, om man lever så på marginalen så får man bita i det sura äpplet och varsla eller gå i konken helt enkelt. Det är ju lite av risken med företagande, finns ett stort mervärde men kriser som dessa kan föra dig käpprätt åt helvete.

Om säsongen skjuts fram som det tasslats lite om så får man ju helt enkelt låna eller varsla folk för att klara likviditeten till dess. Eller komma överens om att betala löner senare som bajen gjort.

Men de bäst ställda klubbarna ekonomiskt, Malmö, gnaget, DIF, Häcken, Elfsborg och Peking lär ju inte ha några problem med att allsvenskan skjuts fram. Så visst går det så länge man har en stabil buffert.
Citera
2020-04-15, 16:27
Medlem
Fotboll på TV om tre veckor.. kanske. Sirius har spikat fem träningsmatcher och dom är tänkta att TV-sändas(bolag ej klart). Dom här sex lagen ska mötas inbördes över fem helger, så det blir 3 matcher per helg i så fall.

Sirius schema:
2 maj, Hammarby-Sirius
9 maj, Sirius-Brage
16 maj, Sirius-Djurgården
23 maj, Sirius-Norrköping
30 maj, Sirius-Örebro

Ola Andersson meddelar också att "sportchefssurret" i dagsläget inte tror på premiär i början av juni.
Citera
2020-04-15, 17:39
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har inte sett några protester direkt... Verkar ha hyllats av absolut majoritet, eller säger du emot det? Som sagt blev jag förvånad över att det inte var mer "dra åt helvete!" Malmös naivitet har jag också skrattat gott åt.

Jo visst men det var inte min poäng.

Vi är dock som sagt 100% medlemsägda så något sånt hade aldrig skett hos oss utan medlemmarnas tillstånd. Antagligen inte skett alls då. Visst har alla lag varit inblandade i den moderna fotbollen. Men vi har fortfarande mycket (och mer än er) att säga till om. Det är en hjärtefråga för mig. Vill inte se en allsvenska där de med rikast ägare vinner. Fullt medveten om att så inte är fallet med er då ni är 51% medlemsägda och har egentligen inte massor med Zlatan att göra heller. Som sagt så är det de positiva reaktionerna som förvånar mig.

Klart jag inte vill se er framgångsrika. Säger ju sig självt. Men jag värnar som sagt om allsvenskan. Argumenten grundar sig inte i er potentiella framgång öht. Handlar väldigt lite om det sportsliga, det enda om det sportsliga jag skrev var väl att Zlatan passar in med sin jaget före laget och losermentalitet som varit kring honom senaste åren, att det passar in i bajen. Det är supportrarna jag skriver om när jag skriver om jippo. Det är ju när allt kommer omkring de som verkar gilla det "kommersiella" med dagens hammarby. Så det handlar som sagt inte om det du skriver då jag snackar om fokus på supportrar osv.

Förstår inte vad du menar med sista stycket?

Edit: sen är det klart det är en genväg med att vara 51% medlemsägda men ha andra ägare som "säljer runt" i de resterande 49%. Har vi sett massa exempel på i Tyskland mfl. och nu även i bajen med Zlatan. Sen tror jag han fick det som nån slags lön och inte kommer pumpa in pengar men det är en annan diskussion.

Skulle absolut säga emot det första stycket, vilket också egentligen tar ner hela din argumentation. Av det jag sett och av de jag känner har det inte varit någon som förbehållslöst hyllat Zlatans intåg. Tvärtom har samtliga varit skeptiska med tanke på hans MFF-bakgrund och hans symbol för ”plastighet”. Ingångsvärdet var iaf så, efter det så har säkert många hunnit byta uppfattning. Säger igen då att Zlatan hittills har skött rollen bra, så det har inte funnits några anledningar att dra ”stick åt helvete”-kortet än.

Om det nu är hyllandet av Zlatans intåg som ligger till grund för din tes om det kommersialiserade/jippofierade Bajen så tror jag inte vi har så mycket mer att diskutera, utan det blir repeat av allting.
Citera
2020-04-15, 17:41
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fotboll på TV om tre veckor.. kanske. Sirius har spikat fem träningsmatcher och dom är tänkta att TV-sändas(bolag ej klart). Dom här sex lagen ska mötas inbördes över fem helger, så det blir 3 matcher per helg i så fall.

Sirius schema:
2 maj, Hammarby-Sirius
9 maj, Sirius-Brage
16 maj, Sirius-Djurgården
23 maj, Sirius-Norrköping
30 maj, Sirius-Örebro

Ola Andersson meddelar också att "sportchefssurret" i dagsläget inte tror på premiär i början av juni.

Man spikar träningsmatcher innan cupen alltså? Om man nu kan spela öht, varför tar man inte cupen först som borde vara prio? Vill man vänta in publikmöjligheten först?
Citera
2020-04-15, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Man spikar träningsmatcher innan cupen alltså? Om man nu kan spela öht, varför tar man inte cupen först som borde vara prio? Vill man vänta in publikmöjligheten först?

Tävlingsmatcher är förbjudet, så det är nog därför. Men det finns ju möjlighet att peta in matcher emellan dessa datum också.
Citera
2020-04-15, 17:52
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy

Är resor nåt som ska räknas in i arbetstiden även för en byggnadsarbetare när det handlar om permitteringar?

Du är väl medveten om at det finns folk som reser i arbetet? alltså inte till arbetet.

Har du något på benen om tiderna som läggs ner då kontra nu så presentera dessa, men ska du bara sitta och gissa så slipper jag det helst. Då blir det som tidigare om påhittade smustiga guld eller arenaprojekt som körs i 8 år fast de är körda där den officiella slutsatsen från klubben själv är ointressant.

Citat:
Jag har inte sagt att jag tycker att andra branscher ska få permittera heller en knapp månad in i corona-hysterin. Alldeles för tidigt, om man lever så på marginalen så får man bita i det sura äpplet och varsla eller gå i konken helt enkelt. Det är ju lite av risken med företagande, finns ett stort mervärde men kriser som dessa kan föra dig käpprätt åt helvete.

Om säsongen skjuts fram som det tasslats lite om så får man ju helt enkelt låna eller varsla folk för att klara likviditeten till dess. Eller komma överens om att betala löner senare som bajen gjort.

Men de bäst ställda klubbarna ekonomiskt, Malmö, gnaget, DIF, Häcken, Elfsborg och Peking lär ju inte ha några problem med att allsvenskan skjuts fram. Så visst går det så länge man har en stabil buffert.

Är man emot korttidspermitteringar generellt är det ju en sak, då finns det inte mycket att diskutera under ämnet fotboll. Men under rådande regler så bör väl klubbarna agera som alla andra.
Citera
2020-04-15, 18:49
Medlem
Ovcharkas avatar
Påhittet med derby i en träningsmatch är efterblivet.

Det finns ungefär 10.000 föreningar i Stockholms-området.

Bästa vore om AIK, Djurgården och Hammarby drog igång en cup med 10 lag vardera. De behöver 9 lag. 30 lag totalt och tre turneringar.

Man kan höras sig för även med Örebro, Norrköping, Gefle... Allt som ligger en bussresa bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in