2020-04-15, 16:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag försöker hitta fall där det funnits fyra nämndemän men misslyckas, jag påstår därmed att du har fel tills du bevisar motsatsen.
Du har fyra namngivna nämndemän i detta målet och mitt citat ur Rättegångsbalken och ändå tvivlar du?
Citera
Medlem
Ännu en krasch för tilltron till svenskt rättsväsende.
Citera
Medlem
Vilket skadestånd han kommer och få ca 1500 per dag i häktet blir en bra timlön. Oövervinnlig psykopat killen är ett klockrent skolexempel på det. Stackars lenas barn mina tankar går till er i denna svåra stund.
Citera
2020-04-15, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Det skrev jag inte.

Inte?

Hur anser du att man bör tolka din formulering (fetad)?

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Just det: "bevisen sammantaget"ger en bild som borde vara tillräckligt för en fällande dom.
Men den har inte kommit än - och sen blir det garanterat en sväng i Hovrätten, som kan döma helt annorlunda.
Citera
2020-04-15, 16:42
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu kanske du ska hejda dig. Domen har inte kommit än. Han kommer definitivt inte bli friad såsom oskyldig. Han kommer med all sannolikhet bli friad "i brist på bevis". Och DET är något helt annat.

En mördare som går fri är fortfarande en mördare.
Hur tänker du nu?
En friande dom är väl alltid en konsekvens av att åklagarens bevisning inte håller, eller brist på bevis om du så vill.
Citera
2020-04-15, 16:48
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du har fyra namngivna nämndemän i detta målet och mitt citat ur Rättegångsbalken och ändå tvivlar du?

Jag tvivlar därför att allt jag läst hittills säger att det är 3 nämndemän och 1 domare. Sen gällande RB du länkade läste jag att man kan tillsätta en domare men då ska det till en nämndeman oxå.

Sen höll jag med om att man kan ha en i reserv, men jag hittar ingenstans bevis på att man har 4 nämndemän i en rättegång. Jag är inte tvärsäker och medger att jag KAN ha fel. Men inget tyder på det.
Citera
2020-04-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Hur tänker du nu?
En friande dom är väl alltid en konsekvens av att åklagarens bevisning inte håller, eller brist på bevis om du så vill.
Om man kan bevisa att han var på annan plats eller hittar en annan gärningsman, så är han avskriven från alla misstankar. Men att bevisen nu inte håller för fällande dom så lär han ha folkets dom på sig ändå. Så tänker jag.
Citera
2020-04-15, 16:49
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Sorry, nämndemän.
Mycket ovanligt med fyra nämndemän. Jag har aldrig hört talas om det.
Citera
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maern23
Vilket skadestånd han kommer och få ca 1500 per dag i häktet blir en bra timlön. Oövervinnlig psykopat killen är ett klockrent skolexempel på det. Stackars lenas barn mina tankar går till er i denna svåra stund.

Nej 300 per dag är snarare vad han får om han inte blir dömd alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag tvivlar därför att allt jag läst hittills säger att det är 3 nämndemän och 1 domare. Sen gällande RB du länkade läste jag att man kan tillsätta en domare men då ska det till en nämndeman oxå.

Sen höll jag med om att man kan ha en i reserv, men jag hittar ingenstans bevis på att man har 4 nämndemän i en rättegång. Jag är inte tvärsäker och medger att jag KAN ha fel. Men inget tyder på det.
Du får allt läsa in dig på stora mål och hur det brukar se ut.
Citera
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nej det var inte alls överraskande. Tyvärr har den juridiska nivån och okunskapen i denna tråd gjort att det är en av de största och mest bluddriga trådan på FB.
Så som fallet utvecklats är jag inte alls förvånad

Jag blev överraskad eftersom man först förkunnade att han skulle kvarstanna i häktet. Därefter har man på en arbetsdag kommit fram till ett beslut om frisläppande i väntan på dom.

Vad det gäller det juridiska har jag aldrig utgett mig för att vara kunnig och ber om ursäkt om jag bidragit till det "bluddriga".
Citera
2020-04-15, 16:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Om man kan bevisa att han var på annan plats eller hittar en annan gärningsman, så är han avskriven från alla misstankar. Men att bevisen nu inte håller för fällande dom så lär han ha folkets dom på sig ändå. Så tänker jag.
Då hade det inte gått åtal. Alibi kallas det för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in